Vanavond precies 30 jaar geleden maakte ik dat noodweer mee waarmee Breda zelden geconfronteerd wordt.
De op dat moment heetste juli allertijden liep op z'n eind, toen 's avonds een heftig noodweer losbarstte. Het begon al met steeds donkerder worden en niet veel later begon het te stortregenen met al gauw ondergelopen putten in de weg en overstromingen waarbij de frietbakjes door de straat dreven. Tevens zwaar onweer erbij met veel ontladingen waarbij de straatverlichting uitviel. Het was al dusdanig donker dat Breda veranderde in een spookstad want het geflits ging nog een tijd door waarbij alles steeds even werd opgelicht. Ook toen de brandweer door de straat kwam rijden nadien gaf het een leuk effect met z'n blauwe zwaailichten die ook voor een soort 'disco' zorgde.
In totaal viel er die avond in drie uur tijd 47 mm. Er waren sindsdien nooit weerdagen die dit overtroffen. Weliswaar wel meer mm's in een etmaal zoals augustus 2010 en juli 2017 (zelfs ook nog 23 juli dit jaar) maar al die keren was het verspreid over de hele dag of in twee delen, terwijl op 31 juli 1994 alles in slechts drie uurtjes plaatsvond. Ik zal deze dag nooit vergeten.
Zo 31 juli 1994
Zo 31 juli 1994
Golfstroom van mij mag je stilvallen, heerlijk over het hele jaar een kouder klimaat!
El Nino mag vaker langskomen met z'n nattigheid en somberheid!
Hele jaar leven op de bioklok van Londen, heerlijk 👍
El Nino mag vaker langskomen met z'n nattigheid en somberheid!
Hele jaar leven op de bioklok van Londen, heerlijk 👍
Re: Zo 31 juli 1994
Even in mijn annalen gedoken, 31 juli 1994 gaf hier wel onweer, maar slechts 1,1 mm neerslag.
Natste dag hier in Oss 27 juni 1990 met verspreid over de dag door diverse onweersbuien 74,4 mm in de regenmeter (uiteraard tussentijds geleegd).
Natste dag hier in Oss 27 juni 1990 met verspreid over de dag door diverse onweersbuien 74,4 mm in de regenmeter (uiteraard tussentijds geleegd).