Winter 2022/2023
Re: Winter 2022/2023
Ik kom nog eens kijken na 10 februari. 

Waar?Ted schreef: ↑26-01-2023 20:21Kl#te 6 UTC-run. Stop hiermee!Sebastiaan schreef: ↑26-01-2023 12:01Zal je net zien dat GFS met Scandihogen stoptWilfried schreef: ↑26-01-2023 11:57Opvallend iets, en m.i. zeker de moeite waard om me hierover niet van commentaar te onthouden:
Al enkele runs op rij tovert de oper van het GFS mooie Scandi-hogen uit de hoge hoed op de LT. Ook het EC liet een hoog vanmorgen zien na dag 8, maar dan meer in onze contreien. Moeten we deze opers wel serieus nemen of zijn ze vanwege hun hogere resolutie iets op het spoor? Het ensemble moet er juist niets van weten opvallend genoeg. Ik zou zeggen, roept u maar![]()
![]()
12 UTC-run. Scandihoog is terug. EN HOE!!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gewoon leven met platgeslagen hogedruk, zoals Sebastiaan het volgens mij noemt.
Elk hogedrukgebied dat noordelijk geopperd wordt op de LT, wordt platgeslagen, afgevlakt, naar onze breedtegraad geplaatst, naarmate de termijn verkort.
Mijn hoop voor februari is dat er nog een keer een koude hoogtetrog over onze omgeving komt, met wat winterse buien.
Elk hogedrukgebied dat noordelijk geopperd wordt op de LT, wordt platgeslagen, afgevlakt, naar onze breedtegraad geplaatst, naarmate de termijn verkort.
Mijn hoop voor februari is dat er nog een keer een koude hoogtetrog over onze omgeving komt, met wat winterse buien.
Ik ben benieuwd. Ik zit nu op Schiphol voor mijn vlucht naar Stockholm. We pakken over een paar dagen de nachttrein naar Kiruna. In Lapland hoop ik dan wat vrieskou mee te pakken en het noorderlicht te zien. Daarna via Tromsø naar Spitsbergen, waar overigens nog geen bijzonder lage temperaturen worden verwacht. Maakt niet uit, ik word al blij van het vooruitzicht op dikke pakken sneeuw en (zeer) strenge vorst. Ik heb ook een klein weerstation in mijn bagage gestopt voor mijn eigen metingen. Ik zal bij 'weer buitenland' wel een verslag maken, hopelijk ook met mooie foto's.
Veel plezier daar in het Arctische paradijs, Dick. Alleen heb ik voor de rest van mijn leven het vliegen geskipd. Ik doe dat niet meer, 2019 was mijn laatste keer. Vanwege klimaat- en milieuoverwegingen. De groep mensen die ook niet meer vliegt groeit volgens mij langzaam maar gestaag. Morgen is er weer een klimaatactie in de vorm van een snelwegblokkade in Den Haag waar veel organisaties aan mee willen doen, is nu ook zeer uitgebreid in het nieuws. O.a. Extinction Rebellion eist namelijk dat de politiek in Den Haag onmiddelijk stopt met de jaarlijkse subsidie van 17,5 miljard euro (!) aan de fossiele industrie.Dick schreef: ↑27-01-2023 07:54Ik ben benieuwd. Ik zit nu op Schiphol voor mijn vlucht naar Stockholm. We pakken over een paar dagen de nachttrein naar Kiruna. In Lapland hoop ik dan wat vrieskou mee te pakken en het noorderlicht te zien. Daarna via Tromsø naar Spitsbergen, waar overigens nog geen bijzonder lage temperaturen worden verwacht. Maakt niet uit, ik word al blij van het vooruitzicht op dikke pakken sneeuw en (zeer) strenge vorst. Ik heb ook een klein weerstation in mijn bagage gestopt voor mijn eigen metingen. Ik zal bij 'weer buitenland' wel een verslag maken, hopelijk ook met mooie foto's.
-
2004 gestopt. Kon het niet meer aanzien.Wilfried schreef: ↑27-01-2023 09:44Veel plezier daar in het Arctische paradijs, Dick. Alleen heb ik voor de rest van mijn leven het vliegen geskipd. Ik doe dat niet meer, 2019 was mijn laatste keer. Vanwege klimaat- en milieuoverwegingen. De groep mensen die ook niet meer vliegt groeit volgens mij langzaam maar gestaag. Morgen is er weer een klimaatactie in de vorm van een snelwegblokkade in Den Haag waar veel organisaties aan mee willen doen, is nu ook zeer uitgebreid in het nieuws. O.a. Extinction Rebellion eist namelijk dat de politiek in Den Haag onmiddelijk stopt met de jaarlijkse subsidie van 17,5 miljard euro (!) aan de fossiele industrie.Dick schreef: ↑27-01-2023 07:54Ik ben benieuwd. Ik zit nu op Schiphol voor mijn vlucht naar Stockholm. We pakken over een paar dagen de nachttrein naar Kiruna. In Lapland hoop ik dan wat vrieskou mee te pakken en het noorderlicht te zien. Daarna via Tromsø naar Spitsbergen, waar overigens nog geen bijzonder lage temperaturen worden verwacht. Maakt niet uit, ik word al blij van het vooruitzicht op dikke pakken sneeuw en (zeer) strenge vorst. Ik heb ook een klein weerstation in mijn bagage gestopt voor mijn eigen metingen. Ik zal bij 'weer buitenland' wel een verslag maken, hopelijk ook met mooie foto's.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Ja, daar lijkt het wel op Ted. Echt heel treurig.
We hadden zo'n interessant klimaat.
Beschamend.
----------
We komen nog 0,6 mm tekort voor evenaring De Bilt neerslagrecord (1948).
We hadden zo'n interessant klimaat.
Beschamend.
----------
We komen nog 0,6 mm tekort voor evenaring De Bilt neerslagrecord (1948).