Lente 2021

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2021

Bericht door Gerben » 18-04-2021 18:44

Ko schreef:
18-04-2021 17:31
Ik kijk uit naar de regen morgen en de bewolking die het met zich mee brengt. Heb het even gehad met die saaie zon de hele dag. En regenen mag het wel weer, gezien de eerste droogte verschijnselen die al weer opduiken her en der.
Die zon ben ik ook helemaal beu. GEM is vrij nat
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Sebastiaan
Berichten: 12243
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Lente 2021

Bericht door Sebastiaan » 18-04-2021 18:53

Ko schreef:
18-04-2021 17:31
Ik kijk uit naar de regen morgen en de bewolking die het met zich mee brengt. Heb het even gehad met die saaie zon de hele dag. En regenen mag het wel weer, gezien de eerste droogte verschijnselen die al weer opduiken her en der.
Haha. Heerlijk Ko ;)

Sebastiaan
Berichten: 12243
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Lente 2021

Bericht door Sebastiaan » 18-04-2021 19:11

Aprilletje zoet heeft zelden nog een witte hoed

De afgelopen twee weken waren koud in Nederland, met winterse buien en nachtvorst. De koude kwam door een noordelijke stroming die poollucht naar het zuiden voerde. Met gemiddeld 5,2 graden was de eerste helft van april in De Bilt zo'n drie graden kouder dan de nieuwe normaal (1991–2020). Dat is ondertussen vrij zeldzaam geworden. Rond 1900 kwam zo'n temperatuurafwijking in april nog elke twee à drie jaar voor, nu is dat eens in de zestig jaar. We hebben dus echt negentiende eeuws weer gehad.

Met gemiddeld 5,2 graden was de temperatuur over 1 tot en met 15 april ongeveer drie graden lager dan de nieuwe normaal (het gemiddelde over 1991–2020, figuur 1). Vergeleken met de opwarmende trend is dit vrij uitzonderlijk, alleen in 1903 en 1979 kwamen grotere afwijkingen ten opzichte van de trend voor.

Een statistische analyse van de waarnemingen geeft aan dat de kans op zo'n grote koude afwijking in het klimaat van nu vrij klein is, waarschijnlijk 1 op 60 jaar en vrijwel zeker zeldzamer dan 1 op 15 jaar. Begin vorige eeuw, toen de wereldgemiddelde temperatuur nog 1,2 graden lager was, kwam dit eens in de twee à drie jaar voor. Zo'n koude periode in april was dus volstrekt normaal.
Weerbeeld

De eerste helft van april werden de weerkaarten gedomineerd door een hogedrukgebied bij Groenland en een minder sterk lagedrukgebied boven Scandinavië (figuur 2). Dit komt in het voorjaar vaker voor: de Atlantische Oceaan is nog koud van de winter en dan vormt zich sneller een hogedrukgebied bij Groenland. Met de wet van Buys Ballot geeft dit een sterke stroming van de Noordpool naar Nederland: ijskoude, heldere lucht komt naar het zuiden, en boven de relatief warme zee komen daarin winterse buien tot ontwikkeling. In de heldere nachten kan nog nachtvorst voorkomen, zelfs als de temperaturen overdag al weer oplopen in de krachtiger wordende voorjaarszon.

Deze drukverdeling zorgde er tegelijkertijd voor dat in Canada de lente juist ongewoon zacht was en het ijs op de grote meren weken eerder smolt dan normaal door aanvoer van warme lucht vanuit het zuiden.
Grillige straalstroom

De ligging van hoge- en lagedrukgebieden hangt samen met de golvende straalstroom. Het turbulente karakter van de straalstroom maakt deze ligging grotendeels toevallig en beperkt voorspelbaar, al zijn er wel voorkeurspatronen. De waarnemingen laten nog geen duidelijke verandering zien in deze voorkeurspatronen. Voor de toekomst zijn er aanwijzingen voor vaker hoge druk boven de Britse eilanden met uitlopers boven Nederland. Dat gaat gepaard met meer zon en relatief koude nachten door heldere luchten met weinig wind. Er zijn geen aanwijzingen voor het vaker of minder vaak voorkomen van een noordelijke stroming in het voorjaar.

Wel is duidelijk dat de temperaturen blijven stijgen, op de Noordpool zelfs harder dan in Nederland: de aangevoerde lucht wordt minder koud bij een noordenwind zoals we de afgelopen twee weken hadden.
Nog zelden sneeuw

We hebben ook in de archieven naar sneeuw waarnemingen gekeken. De ruim 330 vrijwilligers die elke morgen de regenhoeveelheid meten, noteren ook hoeveel sneeuw er ligt. Tot het jaar 2000 zag tenminste één ervan sneeuw liggen op twee tot vier dagen in april. In 1970 lag er zelfs op 11 dagen sneeuw in april. Sindsdien is dat veel minder. Aprilletje zoet had nog wel eens een witte hoed, tegenwoordig echter nog maar zelden.

KNMI-klimaatbericht door Geert Jan van Oldenborgh en Frank Selten

https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuw ... witte-hoed

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2021

Bericht door John » 18-04-2021 20:07

Moeilijk, moeilijk, hoe is het mogelijk. :roll:

Ik begrijp niet veel van het bovenstaande.
Waar komen al die warme aprilmaanden vandaan deze eeuw? Dat is niet doordat er even veel noordelijke stromingen zijn als 30 jaar geleden en verder terug in de tijd.
Die waren er beduidend minder en mede daardoor zagen de waarnemers beduidend minder sneeuw.

Eenmaal een goede klassieke noordelijke stroming van maritiem arctische lucht met Pasen en het weerbeeld is gelijk aan zo’n stroming in het oude klimaat.

Gelukkig hebben we Weerspiegel waarin we het allemaal bijhouden. Lees rustig april 2001 tot en met april 2021.

En dan heeft die man nog een oude opvatting over Groenlandhoog en koud oceaanwater na de winter. Als die relatie zo sterk was hadden we wel vaker een april 2021. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door John op 18-04-2021 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2021

Bericht door Gerben » 18-04-2021 20:21

John schreef:
18-04-2021 20:07
Moeilijk, moeilijk, hoe is het mogelijk. :roll:

Ik begrijp niet veel van het bovenstaande.
Waar komen al die warme aprilmaanden vandaan deze eeuw? Dat is niet doordat er even veel noordelijke stromingen zijn als 30 jaar geleden en verder terug in de tijd.
Die waren er beduidend minder en mede daardoor zagen de waarnemers beduidend minder sneeuw.

Eenmaal een goede klassieke noordelijke stroming van maritiem arctische lucht met Pasen en het weerbeeld is gelijk aan zo’n stroming in het oude klimaat.
Precies, eigenlijk is er niks veranderd. Alleen de drukverdeling. Noordelijke stromingen komen minder voor en daarom is april ook zo hard gestegen.

Wilfried
Berichten: 239
Lid geworden op: 31-12-1987

Re: Lente 2021

Bericht door Wilfried » 18-04-2021 20:27

Gerben schreef:
18-04-2021 20:21
John schreef:
18-04-2021 20:07
Moeilijk, moeilijk, hoe is het mogelijk. :roll:

Ik begrijp niet veel van het bovenstaande.
Waar komen al die warme aprilmaanden vandaan deze eeuw? Dat is niet doordat er even veel noordelijke stromingen zijn als 30 jaar geleden en verder terug in de tijd.
Die waren er beduidend minder en mede daardoor zagen de waarnemers beduidend minder sneeuw.

Eenmaal een goede klassieke noordelijke stroming van maritiem arctische lucht met Pasen en het weerbeeld is gelijk aan zo’n stroming in het oude klimaat.
Precies, eigenlijk is er niks veranderd. Alleen de drukverdeling. Noordelijke stromingen komen minder voor en daarom is april ook zo hard gestegen.
Ik denk zelfs dat als die noordelijke stromingen de afgelopen 2 decennia net zo frequent waren blijven optreden zoals in de jaren '70 en '80, dan had de gem Tg echt geen ruim 1,5 graad gestegen, hooguit misschien een paar tienden als gevolg van iets warmer zeewater als vroeger.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2021

Bericht door Gerben » 18-04-2021 20:35

Vorstdagen worden moeilijk met zo veel wind. Wel lage maxima
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2021

Bericht door Gerben » 18-04-2021 20:38

Met het uitstralen zit het deze maand niet mee. Toch wel een minpuntje. Jammer
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2021

Bericht door Gerben » 18-04-2021 21:01

Stroming blijft nog wel een tijdje noord :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2021

Bericht door Ko » 18-04-2021 21:16

Sebastiaan schreef:
18-04-2021 19:11
Een statistische analyse van de waarnemingen geeft aan dat de kans op zo'n grote koude afwijking in het klimaat van nu vrij klein is, waarschijnlijk 1 op 60 jaar en vrijwel zeker zeldzamer dan 1 op 15 jaar. Begin vorige eeuw, toen de wereldgemiddelde temperatuur nog 1,2 graden lager was, kwam dit eens in de twee à drie jaar voor. Zo'n koude periode in april was dus volstrekt normaal.
Grappige is, ik vind dat nog steeds normaal. Ik ben ermee opgegroeid, koude aprilmaanden. Al die zomerse aprilmaanden de laatste 15 jaar, dat vind ik nog steeds abnormaal. In mijn jeugd gebeurde het regelmatig dat de eerste warme dag pas in mei kwam en de eerste zomerse dag soms pas in juni of juli. En er zijn nog oudere mensen op dit forum dus die weten helemaal waar ik het over heb.

Dat de kans nu klein is op zo'n koude april zegt me niks. We hebben gewoon pech gehad dat we niet eerder en vaker de juiste drukverdeling daar voor hadden. Was dat wel het geval geweest dan was april nooit zo sterk opgewarmd. Geldt eigenlijk voor alle maanden en seizoenen. Het komt door die veranderde luchtstromingen en drukgebieden.

Als alles vaker zou meezitten op de juiste plek met wind en stroming uit de koude hoek zouden we veel vaker series koude maanden hebben als bijvoorbeeld in 1993, 1996 en 2013. Misschien ietsje minder koud gezien de aarde opwarmt maar de laatste 25 jaar laten soms nog steeds periodes zien met fors koude uitschieters in diverse maanden en seizoenen, in die zin alsof er niks is veranderd. Kijk naar deze april, maart 2013, december 2010, oktober 2003. De kou die we in deze maanden hadden was geen kinderspel en absoluut vergelijkbaar met het 'oude' klimaat. Als het maar meezit.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Plaats reactie