Lente 2021

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Erik
Berichten: 99
Lid geworden op: 23-06-2017

Re: Lente 2021

Bericht door Erik » 06-04-2021 13:53

Sebastiaan schreef:
06-04-2021 10:11
Thundersnow, kou en gladheid: is het weer veranderd?

[...] Het lijkt erop dat zowel het toeval als de klimaatverandering een rol spelen. Het toeval wil dat we uit een vrij koude februarimaand kwamen, die op diverse plaatsen op het noordelijk halfrond (onder meer in onze eigen omgeving) met een paar flinke uitbraken van kou gepaard ging. De wereldtemperatuur kwam daardoor iets lager uit dan we de laatste jaren gewend waren en in het poolgebied bleef nog redelijk wat kou achter, ook gedurende de maartmaand.
[...]
Het tweede punt is dan van klimaatverandering. Vooral in het voorjaar lijkt het opwarmende klimaat invloed te hebben op de straalstroom. Die gaat steeds meer bochten vertonen. Zonder nu heel technisch te worden, betekent dit dat de kans op zuidelijke winden, die uit gebieden heel ver zuidelijk komen, en noordelijke winden, die uit gebieden heel ver noordelijk komen, groter worden.

[...] Dat past in het beeld van het veranderende klimaat zoals we dat al zo lang kennen. En in het beeld van een klimaat waarin extremen naar twee kanten dus vaker lijken voor te komen. In zekere zin maskeren die extremen dat het normale weer, zoals we dat vroeger kenden en zoals we dat in onze verhalen van de laatste tijd ook beschreven, wel aan het verdwijnen is.
Toch maar goed kijken
Ik vraag me af of de situatie zoals we die nu zien fundamenteel anders is dan aprilsneeuwsituaties in het 'oude klimaat', en dus gelinkt kan worden aan klimaatverandering. Voor mij persoonlijk is het na zoveel jaren met amper dit soort 'winterse-buien'weer één groot feest van herkenning (waar dan nog bij komt dat ik bijzonder van deze afwisseling en de prachtige wolkenluchten houd). In mijn beleving is het juist het 'oude klimaat' dat weer de kop op heeft gestoken.

Natuurlijk zie ik ook de grafiekjes van Mauna Loa, waar de afgelopen dagen (zoals elk voorjaar) weer een nieuw record werd behaald.
Screenshot_2021-04-06_13-50-19.png
Bron: Tweet van CO2_Earth

Ik heb grote zorgen over welke kant het op gaat met ons klimaat. Maar het weer van deze dagen geeft me hoop en het vertrouwen dat het niet allemaal al verloren is en dat we de grote 'meltdown' nog altijd kunnen voorkomen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Erik op 06-04-2021 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2021

Bericht door John » 06-04-2021 13:56

Ko schreef:
06-04-2021 13:31
Het blijft momenteel een komen en gaan van geclusterde zware sneeuwbuien. Als de een net afgelopen is en wegtrekt doemt in de verte de volgende al weer op. En ze zijn allen INTENS en trekken niet langs maar vol over! Grote dikke vlokken met een zicht dat steeds terugloopt tot 200 meter of minder en dat meerdere dagen op rij.
Het is inderdaad een geweldige dag tot nu toe. Asgrauwe luchten met sluiers van sneeuw of korrelsneeuw op windvlagen voortgedreven. Opklarend, terwijl de sneeuw nog valt, maar rustiger. Witte dotten tegen een blauw lucht. Aan de horizon inderdaad alweer nieuwe sneeuwbuien zichtbaar in de vorm van brede witte aambeelden/ ijskappen. Nog wat wazig door de vallende sneeuw, maar met de minuut scherper in beeld.
De nieuwe ijskappen komen fel oplichtend naderbij. De lucht wordt snel weer grauwer en een nieuwe lading sneeuw dwarrelt. Soms ook voorafgegaan of vergezeld van korrelmateriaal.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2021

Bericht door Gerben » 06-04-2021 14:39

Lokaal 14 graden onder normaal

Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Lente 2021

Bericht door Sebastiaan » 06-04-2021 16:32

Top 10 notering voor de grasmaand te Maastricht !!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pieter
Berichten: 3054
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Lente 2021

Bericht door Pieter » 06-04-2021 16:40

Hier in Purmerend was het vanochtend een beetje wit landschap Verder valt er vandaag meer hagel dan sneeuw , sommige buien zijn heel fel en kleuren in een mum van tijd het landschap wit met soms maar 1 a2C midden op de dag.

Pieter
Berichten: 3054
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Lente 2021

Bericht door Pieter » 06-04-2021 16:50

Het probleem dat ikn iet in de rubriek 'roept u maar ; kan komen begint te vervelen
Vraag aan mede VWK ers; Moeten jullie ook inloggen om in deze rubriek te komen ?. , Een oud wachtwoord werkt niet meer en een nieuwe aan maken is onmogelijk omdat ik eerst het oude wachtwoord daar voor moet gebruiken; ik draai steeds in een kringetje rond en kom niet verder , Stomvervelend !!! HELP

Erik
Berichten: 99
Lid geworden op: 23-06-2017

Re: Lente 2021

Bericht door Erik » 06-04-2021 17:32

Pieter schreef:
06-04-2021 16:50
Het probleem dat ikn iet in de rubriek 'roept u maar ; kan komen begint te vervelen
Vraag aan mede VWK ers; Moeten jullie ook inloggen om in deze rubriek te komen ?. , Een oud wachtwoord werkt niet meer en een nieuwe aan maken is onmogelijk omdat ik eerst het oude wachtwoord daar voor moet gebruiken; ik draai steeds in een kringetje rond en kom niet verder , Stomvervelend !!! HELP
Als je ingelogd bent op dit forum dan ben je automatisch ook ingelogd op de eigenlijke vwk-website en vice versa. Je zou dan ook iets moeten kunnen intypen bij "roept u maar'. Zo werkt het in elk geval voor mij.

Pieter
Berichten: 3054
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Lente 2021

Bericht door Pieter » 06-04-2021 17:37

Het vreemde is dat ik zonder probleem in het forum kan komen, maar voor de roeptoeter sinds vorige week ineens een account nodig heb.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2021

Bericht door Gerben » 06-04-2021 17:46

Pieter schreef:
06-04-2021 17:37
Het vreemde is dat ik zonder probleem in het forum kan komen, maar voor de roeptoeter sinds vorige week ineens een account nodig heb.
Je hebt gisteren daar nog geschreven

Pieter
Berichten: 3054
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Lente 2021

Bericht door Pieter » 06-04-2021 17:53

je hebt gelijk Gerben, het is net of ik voor een deur sta die af en toe even open gaat en dan weer in het slot valt en waar van de sleutel zoek is.

Plaats reactie