Winter 2021

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 07-02-2021 17:06

Bomen stralen energie uit. Dat werkt nu verwarmend en in de zomer verkoelend

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Winter 2021

Bericht door Dick » 07-02-2021 17:08

Is de koudegolf die zich nu ontwikkelt een trendbreuk en komt er een einde aan de verzachting van onze winters? Of is het gewoon een knikje, in de opwarmende trend, de tijd zal het leren. Tijdens de Kleine IJstijd kwamen ook slappe winters voor, maar waren de winters gemiddeld strenger dan in de periode ervoor en erna. Ook tijdens de laatste IJstijd was het klimaat in vlagen decennia tot soms eeuwenlang bijna aangenaam, terwijl het verder ondraaglijk koud was.
De winter blijkt in Nederland dus helemaal niet dood te zijn. Dat riep ik enkele dagen terug, niet omdat ik denk er verstand van te hebben, maar murw gebeukt door die haast eindeloze processie van warmterecords. Heerlijk dat ons klimaat grillig is en blijft. Nu wacht ik met smart op heldere luchten, nachtelijke uitstraling en diepvriestemperaturen. Ik ben al dik tevreden met -10, maar (<)-15 zou natuurlijk nog mooier zijn. Tijdens een korte wandeling vandaag zag ik wel wat sneeuwprut in slootjes, maar dankzij de wind liggen praktisch alle wateren nog open. Dat gaat vast, later komende week, mooi, zwart ijs opleveren. Ik schaats zelf weliswaar niet, maar voor mijn werk is doorzettend vriezend weer in de winter een zegen. Nogmaals: maaien over ijs is magisch (ook wel griezelig, trouwens).
Zojuist een appje gekregen van onze werkplanner dat we morgen ‘uitgevroren’ zijn. Komt door de sneeuw, niet door de kou. Sneeuwverlet in plaats van vorstverlet. Onze werkterreinen zijn nu slecht of gewoon onbereikbaar. Voor de fietstocht naar ons kantoor had ik al een uur ipv de gebruikelijke 35 minuten uitgetrokken. Ik zie wel hoe dat dinsdag gaat uitpakken. In elk geval kan de boel nu een dag extra opvriezen en heb ik genoeg tijd om mijn poolkleding uit de mottenballen te halen.
In de bijna 29 jaar dat ik bij dit bedrijf werk is het maar een paar keer voorgekomen dat we bij voorbaat niet aan de slag konden. In alle gevallen had het met sneeuw te maken. Eerder gestopt of afgekapt vanwege onwerkbaar weer is natuurlijk wel vaker voorgekomen. Of aangepast aan de extreme omstandigheden: zo is de laatste drie zomers het ‘tropenrooster’ bij ons op het werk volkomen ingeburgerd geraakt. Slechts een keer kon ik zelf door weersomstandigheden niet op de zaak komen. Dat was op de beruchte derde paasdag 2005. Er was sneeuw gevallen en in de auto onderweg van mijn toenmalige woonplaats Rijen naar Rotterdam liep ik muurvast in een monsterfile. Na drie-en-een half uur was ik weer thuis, onverrichterzake zoals dat heet. Later dat jaar hadden we natuurlijk een nog beruchter sneeuwsituatie, die van de 25e november. Alleen was dit juist de enige dag van het hele jaardat ik ziek thuis bleef. Echt een geluk bij een ongeluk.

Erik
Berichten: 99
Lid geworden op: 23-06-2017

Re: Winter 2021

Bericht door Erik » 07-02-2021 17:13

Gerben schreef:
07-02-2021 17:06
Bomen stralen energie uit. Dat werkt nu verwarmend en in de zomer verkoelend
Ik kan me alleen van school of studie herinneren dat het in een naaldbos 's winters minder koud wordt dan in een kaal loofbos. En in het voorjaar natuurlijk omgekeerd: de zon bereikt de bosbodem in het dan nog kale loofbos waardoor het daar lekker opwarmt. Door het beschikbare licht in het voorjaar is in loofbos (bij voldoende vruchtbare bodem) een rijke ondergroei van voorjaarsbloeiers mogelijk, die in de zomer ondergronds gaat.

Van warmteuitstraling door bomen had ik nog nooit gehoord. Grapje of heb je er een bron voor?

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2021

Bericht door Sebastiaan » 07-02-2021 17:15

UKMO 120 en 144u. Ook dit model komt een hernieuwde hogedrukimpuls waarbij de luchtdruk in Noorwegen oploopt tot 1045 hpa. Ten O daarvan zie je een bel met zeer koude lucht. De vraag is wat het hogedrukgebied gaat doen. Kan wegzakken als de WA stopt, kan flink N komen te liggen. Beide willen we niet. Ligging ergens halverwege Scandiland lijkt me gunstig. Waarbij de zeer koude lucht westwaarts kan stromen. Dat moet niet te N want dan belandt het op de Oostzee. Iets wat je niet wilt, ivm depressievorming.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 07-02-2021 17:16

Russische hamer en Noordse hamer (mjollnir) naderen tegelijkertijd :mrgreen: :mrgreen:

Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2021

Bericht door Sebastiaan » 07-02-2021 17:19

Dat is een heerlijke Valentijnsdag!

Koning Winter rukt zich los uit zijn kooi!

En in het O loert Koning Winter met Der Hammer!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 07-02-2021 17:29

Wat een ongelooflijke kaart en dat allemaal op 2000 km

Afbeelding

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 07-02-2021 17:32

Erik schreef:
07-02-2021 17:13
Gerben schreef:
07-02-2021 17:06
Bomen stralen energie uit. Dat werkt nu verwarmend en in de zomer verkoelend
Ik kan me alleen van school of studie herinneren dat het in een naaldbos 's winters minder koud wordt dan in een kaal loofbos. En in het voorjaar natuurlijk omgekeerd: de zon bereikt de bosbodem in het dan nog kale loofbos waardoor het daar lekker opwarmt. Door het beschikbare licht in het voorjaar is in loofbos (bij voldoende vruchtbare bodem) een rijke ondergroei van voorjaarsbloeiers mogelijk, die in de zomer ondergronds gaat.

Van warmteuitstraling door bomen had ik nog nooit gehoord. Grapje of heb je er een bron voor?
Alles moet energie uitstralen. Anders ben je bij 0Kelvin

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2021

Bericht door Sebastiaan » 07-02-2021 17:33

Ook de 17e is een prettige dag voor de winterliefhebber.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 07-02-2021 17:33

Gerben schreef:
07-02-2021 17:29
Wat een ongelooflijke kaart en dat allemaal op 2000 km

Afbeelding
Ik zie wel kansen voor ontmoeting der luchtsoorten. LMG 2.0 :mrgreen:

Plaats reactie