Winter 2021

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: winter 2021

Bericht door Gerben » 21-11-2020 20:37

Gerard schreef:
21-11-2020 20:31
Gerben schreef:
21-11-2020 20:23
Koos schreef:
19-11-2020 11:30
Jij woont in Groningen maar woont daar met je ogen dicht. Bovendien ben je kleurenblind want je weet niet of de akkers zwart zijn!
Bij het journaal zojuist de zwarte akkers in Groningen. Foto was van Jannes.
Waar akkerbouw is zijn 's winters veel maar lang niet alle akkers omgeploegd. Er zijn veel akkers waar wintertarwe of groenbemesting op staat. In mijn omgeving zijn er veel akkers met koolrestanten, de kool geoogst maar de koolstrukken (koolstronken) en onderbladeren staan nog. Ook veel boerenkool en spruiten staan nog. De weilanden blijven uiteraard sowieso groen. Ik zie dat het gemiddeld meer groen is dan donker in deze kleiomgeving. Veel doet de zon trouwens niet meer, de meeste warmte komt vanuit het zuiden en vanaf zee.
Nu is ook niet erg maar in het voorjaar wel. En dan komt de warmte inderdaad uit het zuiden. En tijdens de voorjaarsklassiekers kan je dan mooi de landbouw volgen....in Noord Frankrijk en België

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: winter 2021

Bericht door Koos » 21-11-2020 20:50

Gerard schreef:
21-11-2020 20:31
Gerben schreef:
21-11-2020 20:23
Koos schreef:
19-11-2020 11:30
Jij woont in Groningen maar woont daar met je ogen dicht. Bovendien ben je kleurenblind want je weet niet of de akkers zwart zijn!
Bij het journaal zojuist de zwarte akkers in Groningen. Foto was van Jannes.
Waar akkerbouw is zijn 's winters veel maar lang niet alle akkers omgeploegd. Er zijn veel akkers waar wintertarwe of groenbemesting op staat. In mijn omgeving zijn er veel akkers met koolrestanten, de kool geoogst maar de koolstrukken (koolstronken) en onderbladeren staan nog. Ook veel boerenkool en spruiten staan nog. De weilanden blijven uiteraard sowieso groen. Ik zie dat het gemiddeld meer groen is dan donker in deze kleiomgeving. Veel doet de zon trouwens niet meer, de meeste warmte komt vanuit het zuiden en vanaf zee.
Hier in de provincie is pakweg 90% groen. Op een mooie zonnige dag kun je op de satellietfoto goed zien waar de akkers geploegd zijn. En dat zijn in Groningen juist enkele klei-akkers in het uiterste noorden en noordoosten van de provincie.
Hier ook wintertarwe en bodemverbeteraars die zorgen voor een mooie groene kleur. Komt er wel een keer stevige vorst langs dan meurt het landschap behoorlijk. Dan zijn de bodemverbeteraars "kapotgevroren".

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: winter 2021

Bericht door Gerard » 22-11-2020 00:05

Gerben schreef:
21-11-2020 20:37
Gerard schreef:
21-11-2020 20:31
Gerben schreef:
21-11-2020 20:23
Koos schreef:
19-11-2020 11:30
Jij woont in Groningen maar woont daar met je ogen dicht. Bovendien ben je kleurenblind want je weet niet of de akkers zwart zijn!
Bij het journaal zojuist de zwarte akkers in Groningen. Foto was van Jannes.
Waar akkerbouw is zijn 's winters veel maar lang niet alle akkers omgeploegd. Er zijn veel akkers waar wintertarwe of groenbemesting op staat. In mijn omgeving zijn er veel akkers met koolrestanten, de kool geoogst maar de koolstrukken (koolstronken) en onderbladeren staan nog. Ook veel boerenkool en spruiten staan nog. De weilanden blijven uiteraard sowieso groen. Ik zie dat het gemiddeld meer groen is dan donker in deze kleiomgeving. Veel doet de zon trouwens niet meer, de meeste warmte komt vanuit het zuiden en vanaf zee.
Nu is ook niet erg maar in het voorjaar wel. En dan komt de warmte inderdaad uit het zuiden. En tijdens de voorjaarsklassiekers kan je dan mooi de landbouw volgen....in Noord-Frankrijk en België
Ook in de winter komt de warmte uit het zuiden, hogere temperaturen ontstaan door verstedelijking en broeikaseffect en niet door in het voorjaar braak liggende akkers. Dat laatste lijk je te willen suggereren.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Winter 2021

Bericht door Gerard » 22-11-2020 00:11

Geen namen in de onderwerpregel plaatsen s.v.p. Dank.

Pieter
Berichten: 3054
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Winter 2021

Bericht door Pieter » 22-11-2020 12:04

Sinterklaaswintertje of gaat december dan toch op de winterse tour ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: winter 2021

Bericht door John » 22-11-2020 12:09

Gerard schreef:
22-11-2020 00:05

Ook in de winter komt de warmte uit het zuiden, hogere temperaturen ontstaan door verstedelijking en broeikaseffect en niet door in het voorjaar braak liggende akkers. Dat laatste lijk je te willen suggereren.
Ik weet niet wat Gerben suggereren wil.

In het voorjaar hebben we in april en mei geregeld te maken met warmte op eigen kracht bij een stabiel hogedrukgebied in onze omgeving en geen noodzakelijke warme draad uit het zuiden. Sterker nog, het is dan vaak koeler naar het zuiden toe. Op 850hPa zien we dan eilandjes van +10 graden boven Benelux of noorden en westen van Duitsland.

In een van de afgelopen lentes is er een publicatie verschenen over afwijkende hoge maxima op zonnige dagen bij een bepaalde windrichting in Flevoland. Daarin werd een relatie gelegd met de omliggende nog kale en dus zwarte akkers.

Het kan lente 2018 geweest zijn.

Volgens mij hebben we het toentertijd hier ook op het forum besproken, maar ik ben er niet geheel zeker van.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Winter 2021

Bericht door Gerard » 23-11-2020 00:38

De hoogste luchttemperaturen bereik je boven reflecterende ondergrond, woestijn en droge lichte zandgronden, niet op grond die donker is en daardoor de warmte goed geleidt naar de ondergrond. Nu zijn klei-akkers niet donker na de winter maar eerder grijs dus dat zulke kale akkers zonder gewas een rol kunnen spelen in verhoogde luchttemperatuur wijt ik dan aan niet aanwezige - en dus ontbreken van - verdampende gewassen en aan een droge bovenlaag met een grijs i.p.v. donker uiterlijk, ofwel met juist een hoger albedo.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: winter 2021

Bericht door Sebastiaan » 23-11-2020 09:27

John schreef:
22-11-2020 12:09
Gerard schreef:
22-11-2020 00:05

Ook in de winter komt de warmte uit het zuiden, hogere temperaturen ontstaan door verstedelijking en broeikaseffect en niet door in het voorjaar braak liggende akkers. Dat laatste lijk je te willen suggereren.
Ik weet niet wat Gerben suggereren wil.

In het voorjaar hebben we in april en mei geregeld te maken met warmte op eigen kracht bij een stabiel hogedrukgebied in onze omgeving en geen noodzakelijke warme draad uit het zuiden. Sterker nog, het is dan vaak koeler naar het zuiden toe. Op 850hPa zien we dan eilandjes van +10 graden boven Benelux of noorden en westen van Duitsland.

In een van de afgelopen lentes is er een publicatie verschenen over afwijkende hoge maxima op zonnige dagen bij een bepaalde windrichting in Flevoland. Daarin werd een relatie gelegd met de omliggende nog kale en dus zwarte akkers.

Het kan lente 2018 geweest zijn.

Volgens mij hebben we het toentertijd hier ook op het forum besproken, maar ik ben er niet geheel zeker van.
Ja, dat zagen we in april 2018.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2021

Bericht door Sebastiaan » 23-11-2020 10:29

Op de LT hogedruk ten W en ten O van ons. Opvallend (!) is de voortdurende lagedruk bij Alaska.

Ik stel trouwens weinig voor van de rug. Er is te weinig meandering voor. Dus slap, impotent rugje, met aan de oostzijde geen snelle aanvoer van arctische lucht. Bovendien issue van te westelijke ligging van het hoog.

Daarom zie ik liever dat we aflandige wind houden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 23-11-2020 12:01

Soms zou het simpel kunnen zijn. Even een korte maritiem arctische uitbraak naar het westen en midden van Europa, dan een brugverbinding tussen hogedruk oceaan en Rusland, met as even ten noorden van ons land. :)

Vroeger zat die afwisseling er beter in en hadden we ook duidelijker scheiding der luchtsoorten en dito weerbeeld.
Subtropisch, getransformeerd maritiem polair, maritiem polair en maritiem arctisch, het was afwisselend voorhanden, soms ook wisselenden de luchtsoorten elkaar snel op, wat een gevarieerd weerbeeld opleverde, ook door diverse neerslagsoorten.

Plaats reactie