.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Herfst 2020

Bericht door Gerben » 27-09-2020 10:51

Ko schreef:
27-09-2020 10:47
Ik raak helemaal in mineur van dat weer. Alleen maar nachtregen en gister overdag bijna een volle dag die saaie zon. En vandaag overdag zal ook geen regen geven. Wat een saai klimaat is het geworden! Geen eens zin om te kijken wat ik gemist heb al die nachten. Enige waar ik van kon genieten waren vrijdag namiddag de kleine buitjes, verder was het plezier dit weekend nul. Had me deze dagen totaal anders voorgesteld. Dat het een beetje zou tegenvallen hoort bij midden Brabant maar dat het zo erg zou zijn .........! :shock:
Die weervrouw van SBS6 was de nachtelijke regen ook al opgevallen. Komende week waarschijnlijk weer zei ze. Weet haar naam even niet

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Die van de NOS klopt stukken beter

Bericht door Koos » 27-09-2020 11:34

Ted schreef:
27-09-2020 10:26
Koos schreef:
27-09-2020 08:16
Ted schreef:
26-09-2020 20:47
Veel regen in Zeeland. Viel 40 tot 80mm op enkele plaatsen.

Een dieptepunt is vandaag het weerbericht in het NOS Journaal van 20.20 uur. De radar zag daar heel anders uit dan bij het weerbericht van RTL-4 om 19.55 uur.

Die van RTL-4 is goed. De NOS maakt er een potje van. De 2 afbeeldingen hebben een verschil van 5 minuten, maar dat maakt weinig uit.
Afbeelding
Dat is te staven door even naar het neerslagpatroon per station te kijken. Op Schiphol begon het bijvoorbeeld even na 19:30 uur te regenen. Dat is bij de NOS goed te zien, terwijl RTL4 er nog mijlenver vanaf zit. Ik heb een aantal plaatsen gecheckt. In Wijk aan Zee begon het tegen 18:45 uur te regenen.
Je heb het per ongeluk verwisseld. De NOS gaf juist droog aan in Noord Holland terwijl het regende. Jouw opgegeven tijden kloppen. Bij mij in Krommenie begon het rond 18.50 - 18.55 uur te regenen.
Je hebt absoluut gelijk Ted. Heb gewoon niet goed gekeken.

Pieter
Berichten: 3054
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Herfst 2020

Bericht door Pieter » 27-09-2020 11:36

Nachtelijke regenval is beter voor de natuur want het verdampt minder snel

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Herfst 2020

Bericht door Gerben » 27-09-2020 11:45

Pieter schreef:
27-09-2020 11:36
Nachtelijke regenval is beter voor de natuur want het verdampt minder snel
Schijnt de zon als het overdag regent? Schijnt de zon 's nachts?

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Herfst 2020

Bericht door Koos » 27-09-2020 11:53

Gerben schreef:
27-09-2020 11:45
Pieter schreef:
27-09-2020 11:36
Nachtelijke regenval is beter voor de natuur want het verdampt minder snel
Schijnt de zon als het overdag regent? Schijnt de zon 's nachts?
Dit zijn werkelijk tenenkrommende opmerkingen. Gewoon niet te volgen. Slaat compleet nergens op.
Maar goed, we zijn het gewend onderhand, veel beter zal het niet worden.

Wat Pieter bedoelt is dat wanneer de regen overdag valt, zeg maar in de ochtend, het al heel snel zal verdampen wanneer in de middag de zon weer schijnt. Wanneer het in de nacht valt, heeft de grond veel meer en beter de tijd om de neerslag op te nemen voordat de zon zijn werk weer kan doen.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Een opmerkelijke temperatuurverdeling morgen

Bericht door Koos » 27-09-2020 11:58

Gerben schreef:
27-09-2020 09:39
Koos schreef:
27-09-2020 07:59
Uit de modelbeoordeling. Bron: KNMI
Aandachtspunten
Temperatuur:
Vandaag afhankelijk van opklaringen 14-17 °C. Maandag zien we grotere temperatuurverdeling. In het zuiden van Limburg lijken de temperaturen overdag niet boven de 11°C te komen, pas in de avond loopt de temperatuur hier wat verder op richting de 15°C. Bij voldoende opklaringen in het noorden kan het mogelijk zelfs nog 20°C worden, dit laatste wordt getoond door Harmonie 40.
Ik doe MOS er even bij, met afstand de beste verwachtingen wat betreft de temperatuur.
Nee dhr Wijs en Adrie doen dat beter. MOS zit er de laatste vaak naast. al zullen ze vandaag wel gelijk hebben : )
Wederom; waar is de onderbouwing? Het is bij de weeramateurs en de meteorologen algemeen bekend dat MOS het beste scoort.
Niet om Adrie af te vallen hoor, maar hij kan natuurlijk niet een gedetailleerde verwachting geven zoals MOS dat doet. Voor vandaag verwacht Adrie een maximum van rond 18 °C
Lagedrukgebieden
In de nacht naar zondag trekt een lagedrukgebied van het noordoosten uit over het zuidoosten van Nederland, het regent dan flink. Aan de kust staat dan een harde noordenwind met uitschieters tot circa 75 km/uur. In de ochtend regent het in het zuiden nog, daarna komen er van het oosten uit opklaringen, in het zuiden blijft het bewolkt. De maxima liggen rond 18 °C.

Als er wel een gedetailleerde verwachting van Adrie bestaat zou ik die graag willen zien.
Adrie doet ongelooflijk goed werk als meteoroloog van dienst bij het KNMI, ik lees altijd met veel plezier zijn verwachtingen. Ook van de andere meteorologen van het KNMI.
Laatst gewijzigd door Koos op 27-09-2020 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Herfst 2020

Bericht door Gerben » 27-09-2020 11:59

Koos schreef:
27-09-2020 11:53
Gerben schreef:
27-09-2020 11:45
Pieter schreef:
27-09-2020 11:36
Nachtelijke regenval is beter voor de natuur want het verdampt minder snel
Schijnt de zon als het overdag regent? Schijnt de zon 's nachts?
Dit zijn werkelijk tenenkrommende opmerkingen. Gewoon niet te volgen. Slaat compleet nergens op.
Maar goed, we zijn het gewend onderhand, veel beter zal het niet worden.

Wat Pieter bedoelt is dat wanneer de regen overdag valt, zeg maar in de ochtend, het al heel snel zal verdampen wanneer in de middag de zon weer schijnt. Wanneer het in de nacht valt, heeft de grond veel meer en beter de tijd om de neerslag op te nemen voordat de zon zijn werk weer kan doen.
Dat bedoelt Pieter niet. Hij heeft het over dat als er 's nachts regen valt....ik denk dat hij in de war is met het sproeien van de velden.
Leuk dat ik vanuit het zuiden jouw hartslag in het noorden omhoog kan brengen! Is helemaal niks tenenkrommends aan

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Een opmerkelijke temperatuurverdeling morgen

Bericht door Gerben » 27-09-2020 12:02

Koos schreef:
27-09-2020 11:58
Gerben schreef:
27-09-2020 09:39
Koos schreef:
27-09-2020 07:59
Uit de modelbeoordeling. Bron: KNMI
Aandachtspunten
Temperatuur:
Vandaag afhankelijk van opklaringen 14-17 °C. Maandag zien we grotere temperatuurverdeling. In het zuiden van Limburg lijken de temperaturen overdag niet boven de 11°C te komen, pas in de avond loopt de temperatuur hier wat verder op richting de 15°C. Bij voldoende opklaringen in het noorden kan het mogelijk zelfs nog 20°C worden, dit laatste wordt getoond door Harmonie 40.
Ik doe MOS er even bij, met afstand de beste verwachtingen wat betreft de temperatuur.
Nee dhr Wijs en Adrie doen dat beter. MOS zit er de laatste vaak naast. al zullen ze vandaag wel gelijk hebben : )
Wederom; waar is de onderbouwing? Het is bij de weeramateurs en de meteorologen algemeen bekend dat MOS het beste scoort.
Niet om Adrie af te vallen hoor, maar hij kan natuurlijk niet een gedetailleerde verwachting geven zoals MOS dat doet. Voor vandaag verwacht Adrie een maximum van rond 18 °C. Als er wel een gedetailleerde verwachting van Adrie bestaat zou ik die graag willen zien.
Adrie doet ongelooflijk goed werk als meteoroloog van dienst bij het KNMI, ik lees altijd met veel plezier zijn verwachtingen. Ook van de andere meteorologen van het KNMI.
Ik schrijf juist dat Adrie en dhr Wijs de temperaturen juist vaak goed hebben, Ook de regio....dat is bij MOS wel eens anders. Ik las dat vannacht en ik denk dat Adrie er vandaag met de temperatuur niet goed opzit/zat. Wat is er verkeerd aan mijn schrijven?

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Een opmerkelijke temperatuurverdeling morgen

Bericht door Koos » 27-09-2020 12:08

Gerben schreef:
27-09-2020 12:02
Koos schreef:
27-09-2020 11:58
Gerben schreef:
27-09-2020 09:39
Koos schreef:
27-09-2020 07:59
Uit de modelbeoordeling. Bron: KNMI
Aandachtspunten
Temperatuur:
Vandaag afhankelijk van opklaringen 14-17 °C. Maandag zien we grotere temperatuurverdeling. In het zuiden van Limburg lijken de temperaturen overdag niet boven de 11°C te komen, pas in de avond loopt de temperatuur hier wat verder op richting de 15°C. Bij voldoende opklaringen in het noorden kan het mogelijk zelfs nog 20°C worden, dit laatste wordt getoond door Harmonie 40.
Ik doe MOS er even bij, met afstand de beste verwachtingen wat betreft de temperatuur.
Nee dhr Wijs en Adrie doen dat beter. MOS zit er de laatste vaak naast. al zullen ze vandaag wel gelijk hebben : )
Wederom; waar is de onderbouwing? Het is bij de weeramateurs en de meteorologen algemeen bekend dat MOS het beste scoort.
Niet om Adrie af te vallen hoor, maar hij kan natuurlijk niet een gedetailleerde verwachting geven zoals MOS dat doet. Voor vandaag verwacht Adrie een maximum van rond 18 °C. Als er wel een gedetailleerde verwachting van Adrie bestaat zou ik die graag willen zien.
Adrie doet ongelooflijk goed werk als meteoroloog van dienst bij het KNMI, ik lees altijd met veel plezier zijn verwachtingen. Ook van de andere meteorologen van het KNMI.
Ik schrijf juist dat Adrie en dhr Wijs de temperaturen juist vaak goed hebben, Ook de regio....dat is bij MOS wel eens anders. Ik las dat vannacht en ik denk dat Adrie er vandaag met de temperatuur niet goed opzit/zat. Wat is er verkeerd aan mijn schrijven?
Verkeerd is dat jij stelt dat Adrie en de heer Wijs het beter doen dan MOS. En dan zonder onderbouwing. Ik zie nooit een onderbouwing, slechts one-liners die nergens op slaan. Daar komen we niet verder mee. Laat het maar eens zien. En dat doe je nooit omdat je dat simpelweg niet kunt. Kun je laten zien dat MOS er de laatste tijd vaak naast zat? Als je niet kunt onderbouwen dan beter ook niet schrijven.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Een opmerkelijke temperatuurverdeling morgen

Bericht door Gerben » 27-09-2020 12:12

Koos schreef:
27-09-2020 12:08
Gerben schreef:
27-09-2020 12:02
Koos schreef:
27-09-2020 11:58
Gerben schreef:
27-09-2020 09:39
Koos schreef:
27-09-2020 07:59
Uit de modelbeoordeling. Bron: KNMI



Ik doe MOS er even bij, met afstand de beste verwachtingen wat betreft de temperatuur.
Nee dhr Wijs en Adrie doen dat beter. MOS zit er de laatste vaak naast. al zullen ze vandaag wel gelijk hebben : )
Wederom; waar is de onderbouwing? Het is bij de weeramateurs en de meteorologen algemeen bekend dat MOS het beste scoort.
Niet om Adrie af te vallen hoor, maar hij kan natuurlijk niet een gedetailleerde verwachting geven zoals MOS dat doet. Voor vandaag verwacht Adrie een maximum van rond 18 °C. Als er wel een gedetailleerde verwachting van Adrie bestaat zou ik die graag willen zien.
Adrie doet ongelooflijk goed werk als meteoroloog van dienst bij het KNMI, ik lees altijd met veel plezier zijn verwachtingen. Ook van de andere meteorologen van het KNMI.
Ik schrijf juist dat Adrie en dhr Wijs de temperaturen juist vaak goed hebben, Ook de regio....dat is bij MOS wel eens anders. Ik las dat vannacht en ik denk dat Adrie er vandaag met de temperatuur niet goed opzit/zat. Wat is er verkeerd aan mijn schrijven?
Verkeerd is dat jij stelt dat Adrie en de heer Wijs het beter doen dan MOS. En dan zonder onderbouwing. Ik zie nooit een onderbouwing, slechts one-liners die nergens op slaan. Daar komen we niet verder mee. Laat het maar eens zien. En dat doe je nooit omdat je dat simpelweg niet kunt. Kun je laten zien dat MOS er de laatste tijd vaak naast zat? Als je niet kunt onderbouwen dan beter ook niet schrijven.
Dat heb ik de afgelopen maanden regelmatig waargenomen dat Adrie en de Wijs dat beter doen. Ook de regio. Jaren ervoor weet ik niet want toen kende ik MOS nog niet.

Plaats reactie