.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Herfst 2020

Bericht door Gerben » 16-09-2020 20:51

Vanaf midden volgende week dan eindelijk koeler en natter!? September zou wel eens een recordaantal zomerse dagen kunnen krijgen hier in het zuiden

Afbeelding

Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: Herfst 2020

Bericht door Yann » 16-09-2020 21:33

Ko schreef:
16-09-2020 20:41
Daar ben ik heel blij mee, dat de licht/donker cyclus nooit zal veranderen. Ook al worden de wintermaanden nog zo warm, de heerlijk lange winteravonden zullen blijven.
Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn...

China wil kunstmanen gebruiken om steden te verlichten

:heelboos:

Ik postte eerder al eens een dergelijke link. Eens één land ermee begint, is het slechts een kwestie van tijd tegen dat de ganse (ontwikkelde) wereld de nacht om zeep geholpen heeft. :evil:
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Hans
Berichten: 1708
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Herfst 2020

Bericht door Hans » 16-09-2020 22:21

Dat ga ik in ieder geval niet meemaken hoop ik! Wat een belachelijke onderneming, steden verlichten...
Ko, ik verlang met je mee naar de gezellige lange winteravonden met of zonder winterkou!

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2020

Bericht door John » 16-09-2020 22:24

Gerben schreef:
16-09-2020 20:51
Vanaf midden volgende week dan eindelijk koeler en natter!? September zou wel eens een recordaantal zomerse dagen kunnen krijgen hier in het zuiden
Dan mag er nog heel wat gebeuren.
Record komt uit september 1999. Gilze-Rijen had er 10. Nu staan we op 3 zomerse dagen.

Bovenlucht blijft de komende tijd weliswaar warm genoeg om dagelijks tot 25 graden te komen, maar mogelijk zorgen wolkenschermen komend weekend ervoor dat de warmte niet tot aan de grond verzilverd wordt.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Herfst 2020

Bericht door Ko » 16-09-2020 22:26

Yann schreef:
16-09-2020 21:33
Ko schreef:
16-09-2020 20:41
Daar ben ik heel blij mee, dat de licht/donker cyclus nooit zal veranderen. Ook al worden de wintermaanden nog zo warm, de heerlijk lange winteravonden zullen blijven.
Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn...

China wil kunstmanen gebruiken om steden te verlichten

:heelboos:

Ik postte eerder al eens een dergelijke link. Eens één land ermee begint, is het slechts een kwestie van tijd tegen dat de ganse (ontwikkelde) wereld de nacht om zeep geholpen heeft. :evil:
Tja China, nou noem je ook wat op. Dat zal hier niet komen. Het zou verstoring geven op nachtdieren met tevens lichtvervuiling.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Inmiddels weer nummer 1 Jurgen

Bericht door Koos » 16-09-2020 23:23

Jurgen schreef:
16-09-2020 11:01
De periode 1 april - 15 september 2020 heeft al 50 uren méér zon opgeleverd dan heel 1988. Een periode van 5.5 maanden! Het zonnigste zomerhalfjaar ooit lijkt ons niet meer te ontgaan...
Voor wat betreft het jaartotaal. We zijn 1959 weer gepasseerd. 2018 kwam met een redelijk sterk eindschot, maar op dit moment is 2020 ook goed bezig. Eens kijken waar we uiteindelijk eindigen...Ik dacht eigenlijk dat 2018 wel een tijdje het jaarrecord zou vasthouden, maar begin nu wel te twijfelen...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Guidance meerdaagse. Bron: KNMI

Bericht door Koos » 17-09-2020 08:04

Daar gaan we dan. Nog even genieten van een paar prachtige zonnige dagen, met frisse nachten en heerlijke middagtemperaturen. Vanaf dinsdag/woensdag dan de omslag. Zoals het nu lijkt tenminste.
Beoordeling lange termijn door meteoroloog

Geldig van zaterdag 19 september tot donderdag 01 oktober
Synoptische ontwikkeling:
Aanvankelijk heeft het aandachtsgebied te maken met een diffluente blokkade. De rugas ligt boven onze omgeving en zorgt voor rustig en stabiel weer. Door lagedrukontwikkeling (mede door tropische cycloonrestanten) op de Atlantische Oceaan wordt de bovenstroming geleidelijk cyclonaal in de loop van volgende week. Daarna passeert het polaire front in de tweede helft van volgende week. Daarna lijkt de as van de hoogtetrog zich boven noordwest Europa te nestelen met wisselvallig weer voor ons aandachtsgebied.

Modelbeoordeling en onzekerheden:
Tot en met de eerste helft van de volgende week zien we onder invloed van het hoog het rustige weertype zich manifesteren. De maxima lopen steeds verder op met in de eerste helft van volgende week mogelijk weer zomerse waarden. Vrijwel alle leden laten de omslag halverwege volgende week naar het cyclonale patroon zien met een overheersende zuidwestelijke stroming waarmee getransformeerde polaire lucht wordt aangevoerd waardoor de maxima tamelijk laag uitvallen met hoge neerslagkansen door vrij veel onstabiliteit. Daarbij zien we ook dat sommige leden voor de periode van eind volgende week kansen geven op veel wind, veroorzaakt door mogelijke randstoringen.

Samenvatting meerdaagse-periode:
Zonnige perioden en vrij warm voor de tijd van het jaar met middagtemperaturen tussen 20 en 25°C, in de loop van de nieuwe week geleidelijk toenemende neerslagkansen.

Samenvatting EPS-periode:
Grote kans (ca. 90%) op een overgang naar een wisselvallig weertype met geregeld veel regen en wind en middagtemperaturen iets onder 20°C
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Herfst 2020

Bericht door Ko » 17-09-2020 08:21

Ook mijn app gaat voor afkoeling vanaf half volgende week. Eindelijk!! Heb er wel vertrouwen in omdat ze eensgezind zijn.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Jurgen
Berichten: 305
Lid geworden op: 31-12-1989

Re: Herfst 2020

Bericht door Jurgen » 17-09-2020 09:05

September verloopt tot nu toe verschrikkelijk saai, afgezien thermisch hausse eergisteren. Hopelijk gaat er volgende week toch een beetje verandering in komen. Ik ben toe aan een dynamischer weertype en niet alleen maar hogedrukgebieden en zon.

Het hele jaar 2020 verloopt qua weer buitengewoon saai.
Alleen de windrijke februarimaand sprong er uit wat afwisseling betreft. Voor de rest is 2020 één van de saaiste weerjaren ooit. Vinden jullie ook niet?

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Herfst 2020

Bericht door Koos » 17-09-2020 09:40

Jurgen schreef:
17-09-2020 09:05
September verloopt tot nu toe verschrikkelijk saai, afgezien thermisch hausse eergisteren. Hopelijk gaat er volgende week toch een beetje verandering in komen. Ik ben toe aan een dynamischer weertype en niet alleen maar hogedrukgebieden en zon.

Het hele jaar 2020 verloopt qua weer buitengewoon saai.
Alleen de windrijke februarimaand sprong er uit wat afwisseling betreft. Voor de rest is 2020 één van de saaiste weerjaren ooit. Vinden jullie ook niet?
Ik heb dat totaal niet Jurgen, dat ik het weer "saai" vind. Iedere dag geniet ik van alle types weer. Dagen achter elkaar rustig en zonnig vind ik fantastisch, maar ook die dagen dat het een aaneenschakeling is van buien, prachtige buienluchten en felle opklaringen. Gewone cumulus vind ik ook prachtig. Zonsondergangen en opkomsten krijg ik meestal wel mee, of ik moet aan het werk zijn natuurlijk. Altijd wel iets te beleven zeg maar.
Waar ik wel treurig van kan worden is dat er eigenlijk geen of weinig kansen meer zijn op stevig winterweer, zelfs hier in het uiterste noordoosten van het land. Winter is nu eenmaal mijn lust en mijn leven. Dan ben ik dus ook meestal buiten. Stevige herfststormen zijn ook minder geworden.
Dus voor mij geen "saai" weerjaar en er zal dus ook nooit een saai weerjaar komen voor mij.

Plaats reactie