Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door John » 30-08-2020 11:35

Ik blijf het wel bijzonder vinden de uitwisseling van informatie over de droogte in de natuur. Het lijkt nog niet door iedereen op waarde geschat te worden. Wellicht vergelijkbaar met jaren geleden de waardebepaling betreffende het broeikaseffect/ opwarmend klimaat.

Ik was laatst nog op de Postbank. En ja, er bloeit heide. Dat is het grotere geheel. Als je als wandelaar met met detail kijkt, dan zie je dat er toch aan diverse struiken droogteschade te zien is. Kale takjes en twijgen. Waarschijnlijk al stukgegaan in eerdere zomer.

Ik ben vanuit Brabant vooral verrast door de droogteverschijnselen in Brabant tijdens en na de hittegolf. De zomer was ook hier niet gortdroog of zo. Juni en juli totaal niet vergelijkbaar met 2018. Toen in beide maanden slecht 1-2 mm in Rijen. Nu een natte juni en begin juli ook nog een bak water van 30 mm mooi over het etmaal gevallen. Nuttige regen dus. Desondanks toch droge grond op diepte. Lage stand van vennen, droogte met vallend blad ook bij in inlandse eiken en aan beuken. Niet overal in het bos. Het zijn bepaalde delen. Ook bomen met kale toppen van voorgaande zomers (2018 vooral).

Dus ook van bovennormale hoeveelheden neerslag in eerste deel van de zomer, vinden we bij droogte en hitte in de tweede deel van de zomer niet veel terug.
Natuurlijk ken ik ook droogte uit zomer 1976 of zomer 1983, augustus 1997, september 1999, zomer 2003, etc..., maar naarmate tegenwoordig de zon meer schijnt, koele en overwegend bewolkte episodes ver in de minderheid raken, werkt het effect van toegenomen verdamping dieper door op begroeide grond.

Wat ook speelt: optelsommen van kleine hoeveelheden regen kunnen nog heel wat voorstellen, maar als de grond eenmaal meer dan spadiep droog is, dan voegen kleine dagsommen der neerslag daar niets aan toe. Het oppervlakte zand wordt nat, maar droogt bij wind en zon de volgende dag gelijk weer op. Het is dan een soort van kat en muis spel zonder opbouw van vocht in de grond.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Gerben » 30-08-2020 11:51

John schreef:
30-08-2020 11:35
Ik blijf het wel bijzonder vinden de uitwisseling van informatie over de droogte in de natuur. Het lijkt nog niet door iedereen op waarde geschat te worden. Wellicht vergelijkbaar met jaren geleden de waardebepaling betreffende het broeikaseffect/ opwarmend klimaat.

Ik was laatst nog op de Postbank. En ja, er bloeit heide. Dat is het grotere geheel. Als je als wandelaar met met detail kijkt, dan zie je dat er toch aan diverse struiken droogteschade te zien is. Kale takjes en twijgen. Waarschijnlijk al stukgegaan in eerdere zomer.

Ik ben vanuit Brabant vooral verrast door de droogteverschijnselen in Brabant tijdens en na de hittegolf. De zomer was ook hier niet gortdroog of zo. Juni en juli totaal niet vergelijkbaar met 2018. Toen in beide maanden slecht 1-2 mm in Rijen. Nu een natte juni en begin juli ook nog een bak water van 30 mm mooi over het etmaal gevallen. Nuttige regen dus. Desondanks toch droge grond op diepte. Lage stand van vennen, droogte met vallend blad ook bij in inlandse eiken en aan beuken. Niet overal in het bos. Het zijn bepaalde delen. Ook bomen met kale toppen van voorgaande zomers (2018 vooral).

Dus ook van bovennormale hoeveelheden neerslag in eerste deel van de zomer, vinden we bij droogte en hitte in de tweede deel van de zomer niet veel terug.
Natuurlijk ken ik ook droogte uit zomer 1976 of zomer 1983, augustus 1997, september 1999, zomer 2003, etc..., maar naarmate tegenwoordig de zon meer schijnt, koele en overwegend bewolkte episodes ver in de minderheid raken, werkt het effect van toegenomen verdamping dieper door op begroeide grond.

Wat ook speelt: optelsommen van kleine hoeveelheden regen kunnen nog heel wat voorstellen, maar als de grond eenmaal meer dan spadiep droog is, dan voegen kleine dagsommen der neerslag daar niets aan toe. Het oppervlakte zand wordt nat, maar droogt bij wind en zon de volgende dag gelijk weer op. Het is dan een soort van kat en muis spel zonder opbouw van vocht in de grond.
Vroeger vielen er zelfs in de winter wateren droog. Verdamping speelt een minder belangrijke rol dan je denkt

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door John » 30-08-2020 12:30

Dat weet ik ook, Gerben, vanuit de historie.
Echter niet in mijn leven. Het zit dus ook niet in mijn referentiekader.
Vroeger had je nog wel ijsgang op de rivieren. En die ijsgang werd op de radio vermeld.

Ik weet dat jij een eigen kijk op verdamping hebt. Ik deel die kijk niet. Begroeiing blijft water gebruiken zolang het groeit en bloeit. Er wordt voortdurend vocht uit de grond onttrokken.
Sommige planten zijn er ware experts in. Vooral de soorten met penwortels die groeien net zo lang tot de wortel vochtige grond bereikt.
Per jaar grote verschillen in de lengte der penwortels.

Onbegroeide grond, bewaart in feite beter het vocht. De toplaag droogt natuurlijk uit onder invloed van zon en wind, maar dat werkt niet onbeperkt door op diepte. Zeker niet als we de bovenste laag breken, zodat de capillaire werking van de grond tot stilstand komt.

Ik moet het doen met observaties van begroeide grond en stel vast dat het vaker en dieper droog is.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Hans » 30-08-2020 16:39

Kerkhof, J.A. (John) schreef:
30-08-2020 12:30
Dat weet ik ook, Gerben, vanuit de historie.
Echter niet in mijn leven. Het zit dus ook niet in mijn referentiekader.
Vroeger had je nog wel ijsgang op de rivieren. En die ijsgang werd op de radio vermeld.

Ik weet dat jij een eigen kijk op verdamping hebt. Ik deel die kijk niet. Begroeiing blijft water gebruiken zolang het groeit en bloeit. Er wordt voortdurend vocht uit de grond onttrokken.
Sommige planten zijn er ware experts in. Vooral de soorten met penwortels die groeien net zo lang tot de wortel vochtige grond bereikt.
Per jaar grote verschillen in de lengte der penwortels.

Onbegroeide grond, bewaard in feite beter het vocht. De toplaag droogt natuurlijk uit onder invloed van zon en wind, maar dat werkt niet onbeperkt door op diepte. Zeker niet als we de bovenste laag breken, zodat de capillaire werking van de grond tot stilstand komt.

Ik moet het doen met observaties van begroeide grond en stel vast dat het vaker en dieper droog is.
Groot deel mee eens, maar als de grond in een moestuin tot meer dan spadiepte slechts poeder is, betekent dit dat er niet niet op tijd is ingegrepen middels besproeien. Net zoals fruittelers in het voorjaar op moeten letten voor nachtvorst dienen ook andere telers rekening te houden met (te) lang durende droogte en dus op tijd te gaan besproeien, bij voorkeur voordat er een sproeiverbod komt.


Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Ko » 16-09-2020 09:59

Lage waterstand in Maas gaat voor problemen zorgen in de binnenvaart. Het heeft veel te weinig geregend.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/326 ... innenvaart
De winters waren mooi, heel vroeger.

Jurgen
Berichten: 305
Lid geworden op: 31-12-1989

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Jurgen » 16-09-2020 10:33

Het is hier in Dordrecht ook bijzonder droog. In de hier voorkomende zeeklei zitten overal scheuren en het gras aan de zonzijde van de dijken is geheel bruin. Veel bomen, vooral lindes, laten al blad vallen... En dat half september.

Dit jaar vind ik meer op 2018 lijken qua droogte dan op 2019. Vorig jaar was het is september toch al behoorlijk nat te noemen. Nu duurt de droogte alsmaar voort. In 2018 precies hetzelfde verhaal.

Wat al eerder is geopperd: de noordwaartse opschuiving van de InterTropischeConvergentie Zone heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de hogedrukgebieden zo hardnekkig zijn. Daardoor is het Azorenhoog ook noordwaarts opgeschoven.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Daniël » 17-09-2020 16:30

Jurgen schreef:
16-09-2020 10:33
Wat al eerder is geopperd: de noordwaartse opschuiving van de InterTropischeConvergentie Zone heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de hogedrukgebieden zo hardnekkig zijn. Daardoor is het Azorenhoog ook noordwaarts opgeschoven.
En dat in combinatie met afsmeltend zee-ijs in het Noordpoolgebied, waardoor de temperatuurverschillen tussen het Noordpoolgebied en de gematigde breedtes kleiner worden en de straalstroom daardoor verzwakt en meer zit te meanderen. Zie op https://www.aer.com/siteassets/ao-archi ... jul-20.pdf vanaf pagina 3 t/m 5.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Richard » 13-12-2020 15:51

Hans schreef:
30-08-2020 09:23
Dat was vorig jaar en in 2018 ook zo, net als met de Kreelse plas. Nu we aan het eind van de zomer zijn gekomen, zal het waterpeil binnenkort wel weer normale hoogte krijgen.

Integendeel Hans, dit is vandaag :

Screenshot_2020-12-13-15-47-50-1.png

Screenshot_2020-12-13-15-49-06-1.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Apart topic met nieuwsberichten over de aanhoudende droogte.

Bericht door Hans » 14-12-2020 09:04

Blotkamp, R.E. (Richard) schreef:
13-12-2020 15:51
Hans schreef:
30-08-2020 09:23
Dat was vorig jaar en in 2018 ook zo, net als met de Kreelse plas. Nu we aan het eind van de zomer zijn gekomen, zal het waterpeil binnenkort wel weer normale hoogte krijgen.

Integendeel Hans, dit is vandaag :

Screenshot_2020-12-13-15-47-50-1.png

Screenshot_2020-12-13-15-49-06-1.png
Ja, de plas op Heibloem ligt er ook als een modderpoel bij.

Plaats reactie