Zomer 2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerben » 15-08-2020 23:23

Tropische dag wordt morgen moeilijk...

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 16-08-2020 07:57

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Ko » 16-08-2020 08:47

Groentjes, T.J. (Ted) schreef:
16-08-2020 07:57
Koos schreef:
15-08-2020 23:12
Op een aantal stations goede kansen op een tropische dag. Vooral langs de oostgrens.
Te hopen dat het de laatste smerig warme dag is. Gister was het ook weer walgelijk.
Absoluut, en die dagelijks beloofde onweersbuien blijven ook maar uit. Al vrijwel de hele afgelopen week niks, alleen dinsdagavond lukte het.

Vooral vandaag zouden ze 'wederom' zwaar en stevig kunnen uitpakken. Ja ja, eerst zien dan geloven. Hopelijk met ondergelopen straten, mag onderhand wel met die nog steeds aanhoudende droogte. En het zou een mooie 'afstraffer' zijn van een hittegolf die nooit zo had mogen plaatsvinden. 👎
De winters waren mooi, heel vroeger.

Jurgen
Berichten: 305
Lid geworden op: 31-12-1989

Re: Zomer 2020

Bericht door Jurgen » 16-08-2020 09:42

Het warmte getal blijft gestaag oplopen. Momenteel al op 120.1 punten. Met de komende (vrij) warme week nog voor de boeg, gaan we ook 2019 voorbij. Daar zijn nog maar 10.8 punten voor nodig. Zelfs 1983 en 2003 zijn hun plek niet meer zeker in de top 10, als september nog een duit in het zakje gaat doen. Het is tenslotte alweer 4 jaar terug dat september echt zomers uitpakte...

Wie had dat een maand geleden kunnen vermoeden?

Van het onweer is steeds niets terecht gekomen en het oogt ook hier gortdroog in Dordrecht, ondanks dat we op kleigrond zitten. Wilgen en populieren laten hier al veel blad vallen op plekken aan de rand van de Biesbosch.


Maar later op de dag hoop ik toch op iets wat meer voor gaat stellen. Zeker als het onweer aan een koufront is gekoppeld. Kans op shelfclouds.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2020

Bericht door John » 16-08-2020 10:31

Buien die uitgesmeerd raken tot een min of meer gelijkmatig regengebied. weinig wind, eventueel een laatste donderslag. Zoiets kan ook. :D
Minder interessant, maar beter voor de tuin.

Alle straten blank is niet zo effectief, Ko. Ik begrijp je verlangen. We hadden dat waterfeest eind juni.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2020

Bericht door Sebastiaan » 16-08-2020 11:22

Het einde van de hittegolf is in zicht. Historisch. Adembenemend. Hallucinerend. Fascinerend. Beangstigend.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Modelbeoordeling met kansen op onweer

Bericht door Koos » 16-08-2020 11:24

Mooi om te lezen. Ik lees de hele week al "pulse-type" buien. Wie kan mij daar een duidelijke beschrijving van geven? Convectief kan ik begrijpen maar pulse....
Synoptische situatie:
Aan de zuidflank van een hoog boven de noordelijke Noordzee is de stroming zwak noordoostelijk. Boven de Golf van Biskaje ligt een hoogtelaag dat noordoostwaarts trekt, maandag 00 UTC boven het Kanaal ligt en vandaar noordwestwaarts naar de Ierse Zee trekt Een thermisch laag boven het zuiden van Frankrijk trekt met het hoogtelaag mee noordwaarts naar het oosten van Engeland en het zuiden van de Noordzee waar het zondagavond aankomt. Rondom het laag zijn enkele kortgolvige hoogtetroggen aanwezig, waarvan de meest uitgesproken hoogtetrog zondagavond over het zuidwesten trekt. Het laag krijgt in de loop van zondag een oostwaarts georienteerde vore die zondagavond boven het zuiden van ons land aankomt en in de avond noordwestwaarts trekt. Voor de vore uit ligt nog een inactieve occlusie met daarachter vooral op hoogte wat drogere lucht. Na passage van de vore wordt met een zuidwestelijke stroming getransformeerd polaire lucht aangevoerd met geleidelijk lagere dauwpunten.

Modelbeoordeling:
Synoptisch gezien is de uitvoer consistent en bruikbaar. Het thermisch laag is het meest uitgesproken in de Hir uitvoer en veel minder in de div. Harmonie uitvoer. Zondag overdag zien we het convectiesignaal in alle uitvoer fors toenemen. De convectie van zondag valt uiteen in twee delen: Overdag de door opwarming en lokale convergentie gedreven puls-type convectie, dit wordt in de opeenvolgende uitvoer steeds wat minder. Het tweede deel is de beter georganiseerde band met convectie die in de namiddag en avond het zuiden en zuidwesten bereikt. Er zitten wel timing- en detailverschillen bij deze georganiseerde convectie, met name tussen de diverse Harmonie uitvoer en de Hir/EC uitvoer waarin de convectie later in de avond het meest actief is. Met het hoogtelaag wat geleidelijk dichterbij komt neemt ook de stroming en de windschering toe. Verder zien we een ondiepe hoogtetrog die zondag aan het einde van de middag en begin van de avond over het zuidwesten noordwaarts trekt. Deze trog kan naast de dagelijkse gang en de vore als bron van lift dienen in de vorm van PVA.

Aandachtspunten
Temperatuur:
Temperatuur is het beste in de diverse Harmonie uitvoer (in de Hir en EC uitvoer te veel uitgespreide bewolking). Zondag wordt op meerdere plaatsen de 30 graden weer gehaald. Maandag wordt het landinwaarts op veel plaatsen weer 25 graden of warmer, dus de Hittegolf duurt nog voort.

Wind:
Bij de puls-type buien windstoten tot ongeveer 25 kn. Bij de georganiseerde band van zondagmiddag/avond in het westen in de diverse Harmonie uitvoer in de zuidwestelijke helft lokaal uitschieters tot boven de 75 km/uur. HarmonEps komt boven de hele zuidwestelijke helft met provinciekansen van 50-70% op windstoten >75 km/uur.

Bewolking:
Boven de westelijke Noordzee komt nog stratus voor, deze trekt westwaarts. Verder overdag convectieve bewolking Cu, lokaal ook Sc en Cb's. Zondag toppen rond FL380. Zondag is er ook nog steeds een signaal voor St boven de westelijke Noordzee. In de nacht naar maandag in het oosten een zwak signaal voor St. Maandag convectieve bewolking, CB toppen dan tot ongeveer FL350.

Neerslag:
Zondag overdag zien we in vrijwel het gehele land voor de vore uit CAPE waardes boven de 2000 J/kg, nabij de vore iets lagere waarden 1500-2000 J/kg. De buien voor de vore uit bevinden zich in een regime met ca. 15 kn effectieve schering, dit levert wederom buien van het pulse-type op. De buien nabij de vore kunnen met name in het zuidwesten maar later in de avond ook in het zuiden van iets meer effectieve schering profiteren, ca. 25 kn, waardoor de buien met name in het zuiden en westen naar verwachting beter kunnen organiseren en van het multicell-type zijn. Mogelijk treedt er op de vore ook lijnvorming op, de diverse Harmonie uitvoer geeft daar een indicatie voor. Wat neerslag betreft is de kans op overschrijden van 30 mm/uur niet groter dan 10%. (HarmonEps). Maandag is de schering ca.15 kn bij een CAPE van rond 1500 J/kg, onweer is dan ook weer realistisch, al blijft in de meeste uitvoer de buiigheid overdag sterk beperkt.

Zicht:
Boven land in de nachten nevel en mist. In de nacht naar maandag is er wat meer gradiënt, dus de kans is wat kleiner. In buien matig tot slecht zicht.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2020

Bericht door Sebastiaan » 16-08-2020 11:46

De strijd om plek 1, de warmste augustus, wordt zeer spannend.

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Zomer 2020

Bericht door Pieter » 16-08-2020 11:53

We zitten nu precies op de helft van augustsu, ben benieuwd naar de geniddelde temperaturen , die moeten wel hoog zijn .!!

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2020

Bericht door John » 16-08-2020 11:54

Sebastiaan schreef:
16-08-2020 11:22
Het einde van de hittegolf is in zicht. Historisch. Adembenemend. Hallucinerend. Fascinerend. Beangstigend.
Een rake formulering, in de kern alles aanwezig. :D

Laat ik me even richten op beangstigen. Ik heb me immers elders al beschreven als een hitte angsthaas en ik heb eerder deze zomer mijn vrees uitgesproken voor langdurig warm tot heet.

Waar zit mijn vrees? We zien over de laatste decennia een serieus oplopend gemiddelde aan zomerse en tropische dagen. We zien een toenemende hoeveelheid zonneschijn. We meten (berekenen) een toenemende verdamping. Droge omgeving zet weer meer zonlicht om in warmte.

Aanname: trend tot verder oplopend gemiddeld aan zomerse en tropische dagen zet door.

We zien ook deze zomer weer hoe makkelijk een hittegolf veel meer dan 5 dagen in beslagen kan nemen. En met hoge dauwpunten continu is het gruwelijk op den duur.
Ik vrees dan ook steeds langere hittegolven, die tevens intenser worden.
Als in de hoogzomer namelijk grote warmte op 850hPa tot over onze contreien ligt en de zaak komt tot stilstand dan zitten we ermee. :mrgreen:
Ook als er weer wat beweging komt, zitten we ermee. Morgen zitten we in getransformeerde maritiem polaire lucht. Deze luchtsoort kan ook meer dan voorheen landinwaarts 25 graden of meer geven. Kijk maar naar de temperatuur op 1500 meter: rondom 9 tot 10 graden nog altijd in eerste helft komende week.
Alleen een drukverdeling en drukverschil die directe maritiem polaire lucht kan aanvoeren kan een einde maken aan de hittegolf. Dan T850hPa richting +7 graden en lager en dat moet zich eind augustus toch vertalen naar lage twintigers overdag.
Een dergelijk stromingspatroon is klimatologisch gezien niet erg favoriet in deze tijd van het jaar.
Ik denk ook dat de prognoses van 22 augustus weer opwarmen. :roll:

Plaats reactie