Zomer 2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2020

Bericht door John » 10-08-2020 19:54

Prachtig om het overzicht te volgen. Ik ben niet zo blij met de hoge positie van Gilze-Rijen. :lol:

Marcel
Berichten: 668
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Zomer 2020

Bericht door Marcel » 10-08-2020 20:01

Pieter schreef:
10-08-2020 17:39
De media spreekt al van een super hittegolf in Arcen. Daarmee wordt bedoeld dat er binnen de normale hittegolf (5 zomers waarvan 3 tropisch) nog eens 3 etmalen boven de 35 C uit komen, dit is in De Bilt nog nooit gelukt dus een super prestatie .
Hadden we vorig jaar toch in de Bilt, 3 dagen boven de 35 Gr. Boven de 36 zelfs..

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Vandaag

Bericht door Gerben » 10-08-2020 20:21

Koos schreef:
10-08-2020 19:45
23 dagrecords.
Leeuwarden en Berkhout nu ook hittegolf.
Wijk aan Zee en Hoek van Holland hebben morgen aan 25,0 °C voldoende.
Is het waddengebied kansloos? Ik twijfel nog steeds.
Warmte is nog niet weg. Alle stations maken nog kans

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerben » 10-08-2020 20:36

Iets westelijker en we blijven gewoon in de zeer warme lucht

Afbeelding

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Zomer 2020

Bericht door Koos » 10-08-2020 20:42

Vincent schreef:
10-08-2020 19:25
@Koos
Berkhout en Leeuwarden hebben nu ook een hittegolf te pakken, en morgen zullen HvH en Wijk aan Zee vrijwel zeker volgen! Verder gaat het in De Kooy misschien nog lukken, en op de Wadden en in Lauwersoog vrijwel zeker niet.
Klopt Vincent. Ik had de beide stations al een groen vlaggetje gegeven ;) En het moet inderdaad raar lopen willen de beide kuststations zich niet aansluiten bij de rest. Bij een aflandige wind doen deze stations altijd goed mee.
Ik zou wel eens de ligging van het station Lauwersoog willen weten. Waarom is het daar zo lastig om een tropische dag te halen? Ik kom er nog wel een keertje...

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerben » 10-08-2020 20:47

Koos schreef:
10-08-2020 20:42
Vincent schreef:
10-08-2020 19:25
@Koos
Berkhout en Leeuwarden hebben nu ook een hittegolf te pakken, en morgen zullen HvH en Wijk aan Zee vrijwel zeker volgen! Verder gaat het in De Kooy misschien nog lukken, en op de Wadden en in Lauwersoog vrijwel zeker niet.
Klopt Vincent. Ik had de beide stations al een groen vlaggetje gegeven ;) En het moet inderdaad raar lopen willen de beide kuststations zich niet aansluiten bij de rest. Bij een aflandige wind doen deze stations altijd goed mee.
Ik zou wel eens de ligging van het station Lauwersoog willen weten. Waarom is het daar zo lastig om een tropische dag te halen? Ik kom er nog wel een keertje...
Zoet water. Dat verdampt beter dan het zoute water

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2020

Bericht door Sebastiaan » 10-08-2020 21:02

Gerben schreef:
10-08-2020 20:36
Iets westelijker en we blijven gewoon in de zeer warme lucht
Ja, met zo'n kaart is het zomers warm.
EC-run laat de hittegolf voortduren tm 19 augustus :o
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Modelbeoordeling

Bericht door Koos » 10-08-2020 21:03

Nog steeds blijven we in Nederland grotendeels verschoond van grote, actieve, buiencomplexen.
Toch neemt de kans op een lokale bui verder toe, vooral in een strook vanuit het zuidoosten naar het midden van Nederland.
De meteorologen hebben het de laatste dagen prima bij het rechte eind met het benoemen van de geringe kansen op buien.
Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee, gebaseerd op de HARMONIE run van 12 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modelbeoordeling door meteoroloog

Synoptische situatie:
Het zwaartepunt van een hogedrukgebied bevindt zich de gehele periode boven Scandinavië. Verder verandert een thermisch lagedrukgebied, net ten noorden van Parijs, eveneens de komende 48 uur weinig van plaats. Er is sprake van een zwakke cyclonale stroming omdat het thermisch laag een vore heeft tot over ons land. Op hoogte bevindt een zuid-noord georiënteerde rugas zich boven ons land, waardoor er weinig stroming staat.

Modelbeoordeling:
Naast de (extreem) hoge temperaturen waarin we gewoon Harmonie blijven volgen is de kans op buienontwikkeling het belangrijkste aandachtspunt. De buiensignalen voor vandaag zijn inmiddels minimaal geworden. Voor morgen blijven de meeste modellen een signaal geven voor kleine, pittige buien, in grote lijnen in een NW-ZO georienteerde zone over het midden van het land. Gezien de verticale profielen lijkt de kans inderdaad groter dan vandaag. Morgen zijn de profielen vochtiger en bovendien is er minder sprake van een inversie die buienvorming kan tegenhouden.

Aandachtspunten
Temperatuur:
Vooralsnog gaan we er dinsdag van uit dat de temperaturen met uitzondering van het Waddengebied weer boven de 30°C uitkomen met in het zuiden en zuidoosten lokaal weer 35°C. In onweersbuien daalt de temperatuur snel enkele graden. Na de bui loopt de temperatuur weer snel op, maar is het veel benauwder geworden door de hoeveelheid extra vocht.

Wind:
Morgen bij de buien kans op windstoten. Signaal in de Harmonies komt zit veelal op zo'n 30-35 kn, zeg zo'n 60 km/uur.

Bewolking:
Wat velden hoge bewolking en nog een kleine kans op een Cb in het oosten van het land. Morgen in de loop van de dag vorming van enkele Cb's. Toppen tot ca FL300.

Neerslag:
Buienkans is voor vandaag niet groot meer. Mogelijk in de avond nog een buienrestant uit Duitsland die het noordoosten van ons land weet te bereiken. Morgen een wat grotere buienkans. Patronen in Harmonies duiden op pulse storms. Met de hoge capewaardes van boven de 2500 J/kg en de geringe effectieve schering van minder dan 10 kn is dat te verklaren.

Zicht:
Goed zicht, in neerslag matig tot slecht.

Paraaf meteoroloog: nolet
Laatst gewijzigd door Koos op 10-08-2020 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

20 augustus einde hittegolf?

Bericht door Koos » 10-08-2020 21:11

Ik kijk normaal nooit naar deze termijn, maar met alle ophef over de hittegolf moet je wel even.
Dit is de eerste kaart van de oper van ECMWF die het eind van de hittegolf duidelijk aangeeft. Das pas over 10 dagen....
Het kan dus een lange hittegolf worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Jurgen
Berichten: 305
Lid geworden op: 31-12-1989

Re: Zomer 2020

Bericht door Jurgen » 10-08-2020 21:25

We hebben nu 3 extreem warme zomers op rij die alle vermorgen te boven gaat....

Maar de winters zonder vorst van betekenis de laatste jaren zijn minstens zo opvallend....

Wat vinden jullie meer extreem, zomers 18-19-20 of winters 14 t/m 20?

Plaats reactie