Zomer 2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Zomer 2020

Bericht door Koos » 04-08-2020 01:35

Vincent schreef:
04-08-2020 01:03
Het GFS-scenario zit overduidelijk wel nog in de pluim. Toch even in de gaten houden dus: pas overmorgen zal er meer duidelijk zijn!
Zo is het wel. Vooral na zaterdag is er nog redelijk wat onzekerheid. Ik denk iets van 60% voor het aanhoudende warme scenario. Eens kijken wat de meteoroloog van dienst straks daarover zegt in de guidance meerdaagse. Zij werken altijd met percentages en persoonlijk vind ik dat wel prettig

Bart
Berichten: 160
Lid geworden op: 08-01-2017

Re: Zomer 2020

Bericht door Bart » 04-08-2020 01:46

Koos schreef:
04-08-2020 01:35
Vincent schreef:
04-08-2020 01:03
Het GFS-scenario zit overduidelijk wel nog in de pluim. Toch even in de gaten houden dus: pas overmorgen zal er meer duidelijk zijn!
Zo is het wel. Vooral na zaterdag is er nog redelijk wat onzekerheid. Ik denk iets van 60% voor het aanhoudende warme scenario. Eens kijken wat de meteoroloog van dienst straks daarover zegt in de guidance meerdaagse. Zij werken altijd met percentages en persoonlijk vind ik dat wel prettig
Mogelijk zou je kunnen zeggen dat de kans op het GFS scenario groter is, simpelweg omdat het minder extreem is en toch in beide pluimen voorkomt.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Guidance meerdaagse

Bericht door Koos » 04-08-2020 06:45

Guidance meerdaagse
Beoordeling lange termijn door meteoroloog

Geldig van donderdag 06 augustus tot dinsdag 18 augustus
Synoptische ontwikkeling:
Op donderdag en vrijdag bouwt boven Europa een hoogterug op die een ZW-NO orientatie krijgt van het Iberisch Schiereiland tot over Noordoost-Europa. Aan de grond komt het centrum van het hoog aan de grond boven de Baltische Staten en de Oostzee te liggen. Met een naar zuidoost draaiende stroming wordt dan steeds droge en steeds warmere lucht aangevoerd. In het weekeinde beweegt een volgend hogedrukgebied via de Britse Eilanden naar Scandinavië, alwaar deze na het weekeinde komt te liggen. Tussen beide genoemde hogedrukgebieden in ontstaat vanuit een thermisch laag boven Frankrijk een vore die zich tijdelijk uitstrekt tot over de Noordzee. Hierdoor wordt de stroming op zondag tijdelijk noord tot noordoost en kan in de onderste niveaus koelere lucht vanaf zee het land binnenstromen. Dit zal vooral merkbaar zijn in het noorden en noordwesten van het land, het zuidoosten is hier beduidend minder gevoelig voor en blijft dan zeer waarschijnlijk in de zeer warme lucht zitten. Wanneer het hoog boven Scandinavië verder oostwaarts beweegt draait de stroming dinsdag weer naar oost en breidt de zeer warme lucht zich weer uit over het hele land. Onder invloed van het Scandinavische hoog draait de stroming aan de grond weer meer naar oost tot noordoost, hiermee komt ook het noorden van het land weer in de (zeer) warme lucht. Tegelijkertijd blijft het thermische laag boven Frankrijk aanwezig. Deze situatie lijkt in ieder geval tot en met volgende week woensdag stand te houden.

Modelbeoordeling en onzekerheden:
Tot en met zaterdag 8 augustus is de spreiding in de pluim m.b.t. de verschillende parameters betrekkelijk klein. Vanaf donderdag een grote kans op tropische temperaturen, vooral in het zuiden en oosten van het land. In het zuidoosten zien we in het weekeinde zelfs een aanzienlijke kans op maximumtemperaturen van 35°C of hoger. Zaterdag lijkt voorlopig de warmste dag te worden en tot dan is droog en is er veel ruimte voor de zon. Vanaf zondag zien onzekerheid in de temperatuur, dit heeft alles te maken hoe sterk de stroming vanaf de Noordzee wordt en wat de precieze windrichting wordt, de kans op zomerse temperaturen loopt in het noorden terug naar ca. 40%. De verschillen tussen noord en zuid zullen groot zijn, de kans op tropische temperaturen in het zuidoosten blijft met 80% hoog. T.o.v. de EC12-run van zondag is de kans op het aanhouden van de hitte weer groter geworden, de warme opties zijn in een ruime meerderheid. Ook hierbij dienst opgemerkt te worden dat de temperatuurverschillen tussen noord en zuid aanwezig blijven, in het zuiden en zuidoosten blijft de kans op 35°C of iets daarboven met ca. 40% aanzienlijk. Na het weekeinde zien we ook pas weer de eerste neerslagsignalen. Gezien de aanwezigheid van warme lucht en hoge CAPE-waardes gaat dit vrijwel zeker om convectieve neerslag in de vorm van onweersbuien, de kans hierop loopt richting woensdag geleidelijk op richting 30-40%. Na volgende week woensdag wordt het stromingspatroon onzekerder, we zien in de windrichtingpluim geleidelijk steeds meer EPS-leden die voor een zonaal stromingspatroon gaan met een windrichting die meer west of zuidwest wordt. Daarentegen zou de warmte/hitte ook nog enkele dagen langer kunnen aanhouden, de kans daarop neemt wel steeds verder af. De neerslagkansen nemen geleidelijk toe naar ca. 50%.

Samenvatting meerdaagse-periode:
Zonnig en zeer warm zomerweer met tropische temperaturen, in het weekeinde in het zuiden mogelijk 35°C. Op zondag en maandag in het noorden waarschijnlijk enige afkoeling.

Samenvatting EPS-periode:
Aanvankelijk nog grote kans (ca. 80%) op aanhoudend zonnig en (zeer) warm zomerweer met vooral in het midden en zuiden tropische temperaturen, daarbij is een kleine kans op een (onweers)bui. Later in de verwachtingsperiode neemt de kans op een minder warm weertype geleidelijk toe.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 04-08-2020 06:48

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Temperatuurpluim EC 12Z. 03/08/2020

Bericht door Gerben » 04-08-2020 07:29

Ted schreef:
04-08-2020 06:48
Gerben schreef:
03-08-2020 22:25
Koos schreef:
03-08-2020 22:20
Gerben schreef:
03-08-2020 22:13
Koos schreef:
03-08-2020 22:11
Tot en met zaterdag duidelijk. Zondag tamelijk onzeker. Morgen eens weer kijken.

Met dank aan Ben Lankamp
Welke regio? Staat er dit keer niet bij. Ik denk regio Lille of wat zuidelijker😀
Bij geen vermelding ALTIJD regio midden of De Bilt.
Deze keer toch niet van het midden. Hopelijk komt de pluim wel uit. Zin in gruwelijk warm weer

Afbeelding
Zin in gruwelijk warm weer.

Je hoeft zeker niet te werken en je hebt een huis met een mooi zwembad in een onderverdieping. Dan is het te doen. Dit is mensonwaardige hitte.
Hahaha nee dat heb ik allemaal niet. Heb niet eens airco

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerben » 04-08-2020 07:33

Koos schreef:
04-08-2020 01:35
Vincent schreef:
04-08-2020 01:03
Het GFS-scenario zit overduidelijk wel nog in de pluim. Toch even in de gaten houden dus: pas overmorgen zal er meer duidelijk zijn!
Zo is het wel. Vooral na zaterdag is er nog redelijk wat onzekerheid. Ik denk iets van 60% voor het aanhoudende warme scenario. Eens kijken wat de meteoroloog van dienst straks daarover zegt in de guidance meerdaagse. Zij werken altijd met percentages en persoonlijk vind ik dat wel prettig
Da's juist niet prettig. Meteoroloog maakt een verhaaltje met percentages over de pluim van de avond vantevoren. Bij GFS kun je het hele ensemble zien. Dat is veel beter

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerben » 04-08-2020 08:08

John schreef:
03-08-2020 22:39
Gerben schreef:
03-08-2020 22:12
Koos schreef:
03-08-2020 22:06
Gerben schreef:
03-08-2020 22:01
Waar ik op reageer is jouw stelling, zonder onderbouwing, dat "polaire lucht niet koud is". Ik laat je zien dat dat niet waar is. Er zit alleen verschil in continentaal polaire lucht en maritiem polaire lucht. Of ga jij bij continentaal polaire lucht roepen dat deze niet koud is....
Beetje bij de feiten blijven Gerben. En niet alle reacties 180 graden omdraaien naar je eigen inzichten.
En onderbouwing in geval van dergelijke reacties
In de winter is continentaal polaire lucht vrij koud. Maar meestal komt dat door uitstraling.

Verrassend hoe dit thema dit topic is binnen gekomen.
Polaire lucht, is het nu wel een koude luchtsoort of niet?
Is lucht van gematigde breedtes. Dus vaak niet koud. Komt het van het continent dan kan het zomers 's nachts wel flink afkoelen. Overdag ook te zacht/te warm. In de winter 's nachts vrij koud en overdag normaal tot iets te koud. Dit bij zonnig weer.

Frans
Berichten: 301
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Zomer 2020

Bericht door Frans » 04-08-2020 08:47

wel meer bewolking vanaf zondag, volgens de expertpluim van KNMi, zou dat geen dempende werking op de temperaturen hebben?

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2020

Bericht door John » 04-08-2020 09:36

Gerben schreef:
04-08-2020 08:08
John schreef:
03-08-2020 22:39
Gerben schreef:
03-08-2020 22:12
Koos schreef:
03-08-2020 22:06
Gerben schreef:
03-08-2020 22:01
Waar ik op reageer is jouw stelling, zonder onderbouwing, dat "polaire lucht niet koud is". Ik laat je zien dat dat niet waar is. Er zit alleen verschil in continentaal polaire lucht en maritiem polaire lucht. Of ga jij bij continentaal polaire lucht roepen dat deze niet koud is....
Beetje bij de feiten blijven Gerben. En niet alle reacties 180 graden omdraaien naar je eigen inzichten.
En onderbouwing in geval van dergelijke reacties
In de winter is continentaal polaire lucht vrij koud. Maar meestal komt dat door uitstraling.

Verrassend hoe dit thema dit topic is binnen gekomen.
Polaire lucht, is het nu wel een koude luchtsoort of niet?
Is lucht van gematigde breedtes. Dus vaak niet koud. Komt het van het continent dan kan het zomers 's nachts wel flink afkoelen. Overdag ook te zacht/te warm. In de winter 's nachts vrij koud en overdag normaal tot iets te koud. Dit bij zonnig weer.
Ik kom hier in het winterhalfjaar nog op terug als het moment zich aandient, want er ligt verwarring op de loer, zo blijkt uit de reacties. En wellicht is de verwarring vooral semantisch.

Voorlopig ben ik niet bezig met koude lucht. Ik voel een tropische periode in het midden van Brabant aankomen. :mrgreen:

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Zomer 2020

Bericht door Gert » 04-08-2020 09:39

Visie Jan Visser op de komende ontwikkelingen. Zoals altijd een interessante bijdrage


http://m.janvissersweer.nl/?url=http%3A ... =true#2667

Plaats reactie