Zomer 2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Zomer 2020

Bericht door Koos » 29-07-2020 20:13

Gerben schreef:
29-07-2020 19:57
Koos schreef:
29-07-2020 19:21
Gerben schreef:
29-07-2020 14:23
Het zogenaamde nieuwe klimaat geldt nog niet voor augustus! Al 23 jaar niet opgewarmd! Juni en augustus kunnen nog veel warmer

https://www.mscha.org/knmi/summer.cgi?s ... al&month=8
Goed gezien Gerben en terecht opgemerkt!
Is ook wel een geruststelling dat er nog maanden zijn die al lange tijd niet opgewarmd zijn. Eerder zagen we dat, door jou scherpte, ook al bij juli, een maand die na 2006 niet meer opgewarmd is.

Kijken we op een andere manier naar de maand augustus dan zie je dit beeld. Kijk je dan naar de koelste augustusmaand dan zie je dat augustus na 1956 niet meer kouder is geworden, dat is maar liefst 64 jaren.
Jij hebt alleen schattige grafiekjes van de temperatuur. Daar heb je in de natuurkunde niet zo heel veel aan als je 1 parameter waarneemt. Wat is er bv veranderd sinds het begin van vorige eeuw of 1950 ofzo en hoe reageerden andere parameters daarop. Op jouw schattige grafiekjes weet alleen Schrodingers kat de uitkomst!
Ik kan je geruststellen Gerben, ik heb van alle parameters in de meteorologie schattige grafiekjes. Maar het ging nu even over alleen de temperatuur, niet meer en niet minder. En de uitkomsten zijn ontzettend verontrustend. Iemand die de opwarming nu nog durft te ontkennen, met alle gevolgen van dien, spoort niet. Gelukkig reken ik jou daar niet onder. Jij weet net zo goed als iedere weldenkende Nederlander dat het opwarmt en dat verdere opwarming onomkeerbaar is. Genoeg cijfers onderbouwen dat en het is compleet zinloos om daar nog aan te twijfelen. Ook verspilde energie. Alle discussies zouden moeten gaan over "hoe kunnen we de opwarming verminderen de komende tientallen jaren" en wat kan ik daaraan bijdragen? Dus discussie graag niet voeren met mij over wel/geen opwarming, daar doe ik pertinent niet meer aan mee.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Zomer 2020

Bericht door Koos » 29-07-2020 20:20

Gerben schreef:
29-07-2020 20:05
We zullen zien met hun ensembles

"Modelbeoordeling en onzekerheden:

Tot en met dinsdag 4 augustus is de spreiding in de pluim mbt de verschillende parameters betrekkelijk klein. Vrijdag is er sprake van een warme dag, waarbij vooral opvalt dat in het zuidoosten de kans op temperaturen die ruimschoots boven de 30 graden liggen groot is (80%). Zaterdag volgt een vore met meer bewolking tot gevolg en na passage een westelijke wind die maritiem polaire lucht aanvoert. Daar vooruit liggen de temperaturen in het oosten nog ruimschoots boven de 25 graden. Vooralsnog wordt er op passage van de vore weinig neerslagactiviteit verwacht in het overgrote deel van het ensemble. In de dagen daarna komen de temperaturen rond of enkele graden beneden de normaal uit en zou er vooral in het noorden soms wat lichte regen kunnen vallen (Groningen ca. 40-50% neerslagkans)."
Toch hecht ik veel meer waarde aan modellen die met miljarden cijfers rekenen dan aan mensen die niet de beschikking over de rekencapaciteiten van de verschillende modellen hebben en dus eigenlijk aan "natte-vingerwerk" doen. De ene keer eens gelijk, de andere keer eens een zomperd.
Kijk ik naar mezelf dan "overrule" ik niet snel (bijna nooit) een uitkomst van een model, simpelweg door het besef dat ik het niet beter kan weten dan dat model. Ik kijk graag naar de verschillende uitkomsten en zie dan vanzelf wie er uiteindelijk het dichtst bijzat. Ik "veroordeel" ook nooit weerinstituten zoals weerplaza of het KNMI. De meteorologen interpreteren zo goed mogelijk de uitkomsten van de diverse modellen en weten heel goed dat ze met "het weer" hebben te maken met alle nukken die daaraan vastzitten.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerben » 29-07-2020 20:27

Koos schreef:
29-07-2020 20:20
Gerben schreef:
29-07-2020 20:05
We zullen zien met hun ensembles

"Modelbeoordeling en onzekerheden:

Tot en met dinsdag 4 augustus is de spreiding in de pluim mbt de verschillende parameters betrekkelijk klein. Vrijdag is er sprake van een warme dag, waarbij vooral opvalt dat in het zuidoosten de kans op temperaturen die ruimschoots boven de 30 graden liggen groot is (80%). Zaterdag volgt een vore met meer bewolking tot gevolg en na passage een westelijke wind die maritiem polaire lucht aanvoert. Daar vooruit liggen de temperaturen in het oosten nog ruimschoots boven de 25 graden. Vooralsnog wordt er op passage van de vore weinig neerslagactiviteit verwacht in het overgrote deel van het ensemble. In de dagen daarna komen de temperaturen rond of enkele graden beneden de normaal uit en zou er vooral in het noorden soms wat lichte regen kunnen vallen (Groningen ca. 40-50% neerslagkans)."
Toch hecht ik veel meer waarde aan modellen die met miljarden cijfers rekenen dan aan mensen die niet de beschikking over de rekencapaciteiten van de verschillende modellen hebben en dus eigenlijk aan "natte-vingerwerk" doen. De ene keer eens gelijk, de andere keer eens een zomperd.
Kijk ik naar mezelf dan "overrule" ik niet snel (bijna nooit) een uitkomst van een model, simpelweg door het besef dat ik het niet beter kan weten dan dat model. Ik kijk graag naar de verschillende uitkomsten en zie dan vanzelf wie er uiteindelijk het dichtst bijzat. Ik "veroordeel" ook nooit weerinstituten zoals weerplaza of het KNMI. De meteorologen interpreteren zo goed mogelijk de uitkomsten van de diverse modellen en weten heel goed dat ze met "het weer" hebben te maken met alle nukken die daaraan vastzitten.
Valt best mee met die computers waarmee zij rekenen. Win al heel de zomer van die computers. Van alle weercomputers op de planeet zelfs :) :leraar:
Het gaat erom wat je erin stopt!

De KNMI-supercomputer heeft
39
terabyte aan werkgeheugen
Met een verwerkingssnelheid van
385
teraflop is de KNMI-computer één van de snelste in Nederland
Dagelijks komt er
1500
gigabyte aan ruwe data het KNMI binnen

https://www.knmi.nl/over-het-knmi/over

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerben » 29-07-2020 20:35

Het voorspellen wordt nu wel wat lastiger. Toch verwacht ik een recordwarme augustus of daar ergens in de buurt. Hoop ik niet voor Ko maar vrees met grote vrezen
Laatst gewijzigd door Gerben op 31-08-2020 22:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Zomer 2020

Bericht door Koos » 29-07-2020 20:40

Gerben schreef:
29-07-2020 20:27


Valt best mee met die computers waarmee zij rekenen. Win al heel de zomer van die computers. Van alle weercomputers op de planeet zelfs

Ik ga er van uit dat zaterdag een enorme zomperd op jouw rekening wordt bijgeschreven Gerben. Het gaat nergens kletsnat worden. En dan moet je niet komen met "het is naar voren geschoven" of iets in die trant, want dat is je reinste flauwekul. Dan had je dat direct kunnen vertellen aan ons.
Oh ja, en dan nog 1 voorbeeldje...al die nachten dat je erg ver van de waarheid verwijderd was met de minimumtemperatuur praten we niet meer over....

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2020

Bericht door John » 29-07-2020 20:41

Gerben schreef:
29-07-2020 20:35
Het voorspellen wordt nu wel wat lastiger. Toch verwacht ik een recordwarme augustus of daar ergens in de buurt. Hoop ik niet voor Ko maar vrees met grote vrezen
Ik denk nu niet direct dat het record uit 1997 eraan gaat. Ik verwacht dat augustus de warmste maand van zomer 2020 wordt.
Laatst gewijzigd door John op 29-07-2020 20:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Zomer 2020

Bericht door Koos » 29-07-2020 20:44

Gerben schreef:
29-07-2020 20:35
Het voorspellen wordt nu wel wat lastiger. Toch verwacht ik een recordwarme augustus of daar ergens in de buurt. Hoop ik niet voor Ko maar vrees met grote vrezen
Ik ga voor een maand met een gemiddelde etmaaltemperatuur van 18,3 °C. Kan ik dan voor jou 20,0 °C opschrijven Gerben? Dan kunnen we dat even volgen.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerben » 29-07-2020 20:46

Koos schreef:
29-07-2020 20:40
Gerben schreef:
29-07-2020 20:27


Valt best mee met die computers waarmee zij rekenen. Win al heel de zomer van die computers. Van alle weercomputers op de planeet zelfs

Ik ga er van uit dat zaterdag een enorme zomperd op jouw rekening wordt bijgeschreven Gerben. Het gaat nergens kletsnat worden. En dan moet je niet komen met "het is naar voren geschoven" of iets in die trant, want dat is je reinste flauwekul. Dan had je dat direct kunnen vertellen aan ons.
Oh ja, en dan nog 1 voorbeeldje...al die nachten dat je erg ver van de waarheid verwijderd was met de minimumtemperatuur praten we niet meer over....
Zullen we het dan ook niet meer over die nulwaardekaart van jou hebben!?

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Zomer 2020

Bericht door Koos » 29-07-2020 20:46

John schreef:
29-07-2020 20:41
Gerben schreef:
29-07-2020 20:35
Het voorspellen wordt nu wel wat lastiger. Toch verwacht ik een recordwarme augustus of daar ergens in de buurt. Hoop ik niet voor Ko maar vrees met grote vrezen
Ik denk nu niet direct dat het record uit 1997 eraan gaat. Ik verwacht dat augustus 2020 de warmste maand van de zomer wordt. ;)
Juni was 17,5 °C John. Normaal voor augustus is de afgelopen 30 jaar 17,8 °C. Dus de kans dat augustus warmer wordt dan juni is erg groot ;)

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerben » 29-07-2020 20:47

Koos schreef:
29-07-2020 20:44
Gerben schreef:
29-07-2020 20:35
Het voorspellen wordt nu wel wat lastiger. Toch verwacht ik een recordwarme augustus of daar ergens in de buurt. Hoop ik niet voor Ko maar vrees met grote vrezen
Ik ga voor een maand met een gemiddelde etmaaltemperatuur van 18,3 °C. Kan ik dan voor jou 20,0 °C opschrijven Gerben? Dan kunnen we dat even volgen.
Ja 75% voor 20 graden of meer voor De Bilt

Plaats reactie