Zomer 2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Zomer 2020

Bericht door Koos » 17-07-2020 09:43

John schreef:
17-07-2020 09:30
Gert schreef:
16-07-2020 21:33
Jurgen schreef:
16-07-2020 21:29
Zou wat zijn als De Bilt de 25 graden grens niet gaat halen deze julimaand! Dat zou dan voor het eerst zijn sinds 2011. Toch wel bijzonder in deze opwarmende tijden.

Deze julimaand geeft mij ook het gevoel dat het "oude klimaat" nog niet dood is. Het doet me echt denken aan de matige zomers uit het verre verleden.

Net zo goed als dat er nog koele zomers mogelijk zijn, zou het in de winter ook zomaar weer eens tot écht winterweer kunnen komen. De hoop nog niet verliezen, als is er voor een echte winter méér nodig dan voor een koele zomer...
Dat kan altijd, interessanter is of de brongebieden dezelfde koelte/kou leveren als in de jaren’70. Dit jaar staat het hittekanon op andere gebieden gericht zoals Siberië. Kijken wat augustus ons gaat brengen
Brongebieden zijn ook warmer geworden, dus leveren niet dezelfde koelte als vroeger.
De koudste dagen in de zomer zijn veelal grijs en nat. Hier is de synopsis meer bepalend dan de bronaanvoer.
De koudste nachten zijn de nacht die helder en stil zijn in polaire droge lucht. Ook hier is de synopsis meer bepalend dan de bronaanvoer.

En naar winters gekeken, deels hetzelfde beeld. Koud winterweer vraagt natuurlijk om een koude luchtsoort, maar de synopsis van dag tot dag qua heldere nachten, weinig wind, aflandige stroming, wel of geen sneeuwdek, etc...., zijn uiteindelijk bepalender voor de diepte van onze kou.

De statische -30 graden of lager waait immers niet vanuit Lapland of het noorden van Rusland naar ons toe.
Goed verwoord John. Ik denk dat de invloed van de temperatuur van het zeewater ook behoorlijk is wanneer de stroming tussen west en noord is. Ik heb daar geen cijfermateriaal van, maar ik kan me goed voorstellen dat na zo'n warme winter het zeewater aanmerkelijk warmer zal zijn geweest dan na een "normale" winter uit het verleden. En dat heeft dan weer een doorwerkende invloed op de temperaturen later in het jaar bij een aanlandige windrichting. Daarom zal de grote "koelbak", de Noordzee, minder invloed op de temperatuur hebben (in negatieve zin) dan in het verleden.
Ik zou wel wat cijfers willen zien van zeewatertemperaturen gedurende een jaar. Na een normale winter en na zo'n winter als de afgelopen winter

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerben » 17-07-2020 09:52

Noordzeewater is normaal tot 1 graad te warm

Afbeelding

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Zomer 2020

Bericht door Koos » 17-07-2020 09:56

Nieuwsbericht KNMI. Grotere kansen op stormen
Verder krijgt Nederland waarschijnlijk meer te maken met stormen vanaf de Atlantische Oceaan. De modellen berekenen, vergelijkbaar met afgelopen winter, een lagere druk boven de Noordpool (figuur 2) en een iets groter drukverschil boven de noordelijke Atlantische Oceaan, waardoor de kans op een westelijke stroming en aanvoer van stormen in onze regio groter wordt.
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuw ... -2020-2024

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Zomer 2020

Bericht door Koos » 17-07-2020 09:58

Gerben schreef:
17-07-2020 09:52
Noordzeewater is normaal tot 1 graad te warm

Afbeelding
Ik zou wel eens zo'n kaart willen zien op 1 maart bijvoorbeeld. Of nog beter, een verloop in tijd in grafiekvorm.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2020

Bericht door John » 17-07-2020 09:59

Tijdens zwoele winters nog 8 graden midden Noordzee half januari.

Veertig jaar terug werden deze waarden nog niet gehaald.

Ik ben opgevoed met 16 graden zeewater aanvang oktober. Dan 12 graden aanvang november. Dan 9 graden aanvang december en 6 graden aanvang januari.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Zomer 2020

Bericht door Koos » 17-07-2020 10:03

John schreef:
17-07-2020 09:59
Tijdens zwoele winters nog 8 graden midden Noordzee.

Veertig jaar terug werden deze waarden nog niet gehaald.

Ik ben opgevoed met 16 graden zeewater aanvang oktober. Dan 12 graden aanvang november. Dan 9 graden aanvang december en 6 graden aanvang januari.
Ik heb iets gevonden....komt goed overeen met jouw inschatting
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2020

Bericht door John » 17-07-2020 10:08

Koos schreef:
17-07-2020 09:56
Nieuwsbericht KNMI. Grotere kansen op stormen
Verder krijgt Nederland waarschijnlijk meer te maken met stormen vanaf de Atlantische Oceaan. De modellen berekenen, vergelijkbaar met afgelopen winter, een lagere druk boven de Noordpool (figuur 2) en een iets groter drukverschil boven de noordelijke Atlantische Oceaan, waardoor de kans op een westelijke stroming en aanvoer van stormen in onze regio groter wordt.
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuw ... -2020-2024
Grappig hoezeer de laatste tijd de nadruk ligt op toenemende Atlantische aanvoer in onze winters. Toch deels een ander geluid dan het schijnbaar eeuwige geluid dat de westcirculatie zwakker en zwakker wordt doordat de temperatuurtegenstellingen tussen pool en evenaar afnemen. Ik heb die afname nooit goed begrepen. Opwarming van het poolgebied in de winter is vooral het verdwijnen van statische grondkoude. Het is niet dat de bovenlucht 6 graden is opgewarmd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerben » 17-07-2020 10:31

UKMO koel. Lijkt een natte laatste julimaand te worden en wellicht een koele en natte start van augustus

Afbeelding

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Zomer 2020

Bericht door Gert » 17-07-2020 11:41

John schreef:
17-07-2020 10:08
Koos schreef:
17-07-2020 09:56
Nieuwsbericht KNMI. Grotere kansen op stormen
Verder krijgt Nederland waarschijnlijk meer te maken met stormen vanaf de Atlantische Oceaan. De modellen berekenen, vergelijkbaar met afgelopen winter, een lagere druk boven de Noordpool (figuur 2) en een iets groter drukverschil boven de noordelijke Atlantische Oceaan, waardoor de kans op een westelijke stroming en aanvoer van stormen in onze regio groter wordt.
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuw ... -2020-2024
Grappig hoezeer de laatste tijd de nadruk ligt op toenemende Atlantische aanvoer in onze winters. Toch deels een ander geluid dan het schijnbaar eeuwige geluid dat de westcirculatie zwakker en zwakker wordt doordat de temperatuurtegenstellingen tussen pool en evenaar afnemen. Ik heb die afname nooit goed begrepen. Opwarming van het poolgebied in de winter is vooral het verdwijnen van statische grondkoude. Het is niet dat de bovenlucht 6 graden is opgewarmd.
Ik heb begrepen dat het in de tropen juist op hoogte warmer wordt, terwijl de opwarming op hoogte bij de polen beperkt is. Hierdoor neemt de temperatuurtegenstelling op hoogte toe en daarmee de jetstream. De opwarming bij de polen is juist lager in de troposfeer.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerben » 17-07-2020 12:29

GFS komt met vroege herfst. Ziet er voorlopig slecht uit voor mensen die vakantie hebben

Afbeelding

Plaats reactie