Zomer 2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2020

Bericht door Sebastiaan » 29-06-2020 20:51

Eendagsvlieg. Mooi :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerard » 29-06-2020 21:05

Meer herfst dan zomer in het noordwesten, bulderende wind en vrijwel iedere dag regen. Van het ene naar het andere uiterste..... :x
Alkmaar prognose.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 29-06-2020 21:07

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Zomer 2020

Bericht door Koos » 29-06-2020 21:44

Ko schreef:
29-06-2020 19:47
Ik kan jullie enthousiasme niet geheel delen. Brabant komt vaak achteraan lopen. Zo begon de wind hier pas ver in de namiddag toe te nemen tot krachtig, en de zon (eindelijk!) wat vaker weg te gaan. Eigenlijk nu vanavond pas kan de afkoeling ook hier beginnen. En nu maar afwachten wanneer de volgende regen komt. App geeft woensdag aan. Er is hier nog veel meer nodig dan dat beetje wat er gevallen is.
Morgen en woensdag kunnen plaatselijk behoorlijk nat worden. Regen wat voor 02:00 uur valt in de nacht van dinsdag op woensdag telt nog mee voor deze maand. Dit is wat de guidance er over zegt:
Modelbeoordeling:
Belangrijkste aandachtspunt is de precieze koers en de activiteit van het frontale systeem dat vanaf dinsdagavond het weer gaat bepalen. Bij het occluderende frontaal systeem laten alle modellen een flink neerslaggebied zien, waarbij EC en met name Hirlam de neerslag consistent iets noordelijker en enkele uren eerder laten komen dan de Harmonie-versies. We gaan uit van een noordelijker begrenzing dan de Harmonies. Tot woensdagochtend berekent Hirlam in een strook van Zeeland naar Twente op veel plaatsen 10-15, lokaal ruim 20 mm. EC komt met vergelijkbare sommen. Wat opvalt is dat de PPW-waarden aan de warme kant oplopen maar waarden van 30-36 mm. Vanavond en vannacht zien we in alle modellen een uitgebreid neerslagsignaal boven het noordwesten nabij de occlusie. Dat de neerslag ook wat buiig kan zijn van karakter is dan weer goed in de Harmonies te zien, er is sprake van wat ondiepe onstabiliteit onderin en inzaaiing kan daarbij ook een rol spelen. Lokaal zien we in deze regio sommen van 10- 20 mm.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Zomer 2020

Bericht door Koos » 29-06-2020 21:54

Ko schreef:
29-06-2020 19:47
Ik kan jullie enthousiasme niet geheel delen. Brabant komt vaak achteraan lopen. Zo begon de wind hier pas ver in de namiddag toe te nemen tot krachtig, en de zon (eindelijk!) wat vaker weg te gaan. Eigenlijk nu vanavond pas kan de afkoeling ook hier beginnen. En nu maar afwachten wanneer de volgende regen komt. App geeft woensdag aan. Er is hier nog veel meer nodig dan dat beetje wat er gevallen is.
HIRLAM 12Z geeft dit aan tot 03:00 uur in de nacht van dinsdag op woensdag.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2020

Bericht door John » 29-06-2020 21:59

Ik denk dat Ko van het kaartje niet enthousiast wordt. Hij heeft in zijn leven te veel natte berekeningen gezien die uiteindelijk niet leverden.

Als de kaartjes amper iets aangeven en er komt toch iets van betekenis, dan is Ko buitengewoon enthousiast is mijn ervaring.

Hij ziet deze hoeveelheid liever in zijn regenmeter op woensdagochtend. :D

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Zomer 2020

Bericht door Koos » 29-06-2020 22:13

John schreef:
29-06-2020 21:59
Ik denk dat Ko van het kaartje niet enthousiast wordt. Hij heeft in zijn leven te veel natte berekeningen gezien die uiteindelijk niet leverden.

Als de kaartjes amper iets aangeven en er komt toch iets van betekenis, dan is Ko buitengewoon enthousiast is mijn ervaring.

Hij ziet deze hoeveelheid liever in zijn regenmeter op woensdagochtend. :D
Komt vanzelf een keer John. Ko zijn omgeving is trouwens goed bedeeld deze maand qua neerslag. Dat Ko wat minder heeft is pure pech en heeft niets met statistieken te maken. Of kan Ko laten zien dat het bij hem structureel droger is dan in de rest van Brabant? ;) Het zou mij erg verbazen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Ko » 29-06-2020 22:53

Wat een vertekening. In werkelijkheid is er hier maar iets van 75 gevallen ipv 100. Nee van nachtregen word ik niet blij. Het regent toch al zo weinig! M'n app geeft veel regen voor woensdag overdag, toch hou ik maar een slag om de arm na al die tegenvallers.

Het is hier niet structureel droger dan de rest van Brabant. Al trekt het wel erg vaak langs en is het een paar km verderop veel natter. Daarentegen merk ik op dat Oss op zijn beurt weer droger is dan Breda. Als er buienlijnen overtrekken van zuidwest naar noordoost krijgen we er hier soms net wat van mee, terwijl het hele zuidoostelijke deel van NL geheel droog blijft. Vaak ook niet en blijft het bij een paar druppels of ook geheel droog.

Een ding is duidelijk, in Breda is het eigenlijk nooit echt noodweer. Dat was soms tot 2010 wel anders.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Zomer 2020

Bericht door Hans » 29-06-2020 23:01

Nogmaals, ik heb het al eerder geroepen, heerlijk weer en vanavond moest ik met de sterke wind en de temperatuur onder de 20 graden toch even aan de herfst denken. Grote takken die vol mee bewogen in de stevige zuidwester en dan ook nog in het uiterste oosten van het land.
Het maximum kwam bij zonnige perioden toch nog op 21.7 uit. De wind deed het soms frisser aanvoelen..
Zo'n 9 á 10 dagen na de langste dag zal de zomer wel een weg kiezen, of de koelere versie met ook soms wat buien of uiteindelijk toch weer hogedruk met toenemende warmte...
Je ziet dat ook vaak in de winter begin januari (rond Driekoningen) als de natuur kiest voor doorzettende kou of zachter weer...
Een bepaalde symmetrie zit wel in de seizoenen...

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Zomer 2020

Bericht door Karel » 30-06-2020 09:19

Waarvoor gaat de natuur kiezen de komende twee maanden is de vraag ? Of krijgt de natuur een zetje door de La Niña East? In Noord Siberië zou de warmte zich handhaven met koelte in Nederland. De ontwikkeling van La Niña East op dit moment geeft nog steeds een aantal vergelijkbare juli/aug maanden in de jaren 1954,1956,1970,1971.1999, 2007 volgens fig 1 uit https://iopscience.iop.org/article/10.1 ... ab7d07/pdf

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie