Corona-virus

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Corona-virus

Bericht door Gerben » 19-04-2020 08:57

Gerard schreef:
19-04-2020 00:26
Hoezo niet alle sferen, wees duidelijk.

Het kaartje laat NO2-emissie zien, ook hier wordt de hoeveelheid in de hele troposfeer getoond. Aan de grond wordt altijd minder NO2 gemeten dan dat de satelliet meet. Je kan wel mooi zien waar veel transport en industrie is, alhoewel het aandeel vrijwel geheel van transport is (maar dat is vooral rondom industrie aanwezig). Hetzelfde geldt voor Po-vlakte.
Je geeft aan zware industrie te zien op dit kaartje, maar het is dus transport. De thermische verontreiniging van de rivieren lees je hier niet aan af. Die is er wel en dat telt ook mee, zoals ik eerder ook aangaf maar eigenlijk zit dat al verdisconteerd in alle verbrandingen van aardgaas en olie(producten). De Rijn is zo'n 5 graden warmer dan vroeger, zo uit mijn hoofd. Deels industrie maar deels ook gewoon zon natuurlijk, zo ook IJsselmeer en Noordzee, maar die voornamelijk door de zon en broeikasgassen i.p.v. industrie, maar ook weer deels antropogeen dus.
Dat laat dat kaartje inderdaad zien maar waar transport is daar is ook industrie en waar stikstof is ook ook waterdamp.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Corona-virus

Bericht door Gerard » 19-04-2020 15:54

Gerben schreef:
19-04-2020 08:57
Gerard schreef:
19-04-2020 00:26
Hoezo niet alle sferen, wees duidelijk.

Het kaartje laat NO2-emissie zien, ook hier wordt de hoeveelheid in de hele troposfeer getoond. Aan de grond wordt altijd minder NO2 gemeten dan dat de satelliet meet. Je kan wel mooi zien waar veel transport en industrie is, alhoewel het aandeel vrijwel geheel van transport is (maar dat is vooral rondom industrie aanwezig). Hetzelfde geldt voor Po-vlakte.
Je geeft aan zware industrie te zien op dit kaartje, maar het is dus transport. De thermische verontreiniging van de rivieren lees je hier niet aan af. Die is er wel en dat telt ook mee, zoals ik eerder ook aangaf maar eigenlijk zit dat al verdisconteerd in alle verbrandingen van aardgaas en olie(producten). De Rijn is zo'n 5 graden warmer dan vroeger, zo uit mijn hoofd. Deels industrie maar deels ook gewoon zon natuurlijk, zo ook IJsselmeer en Noordzee, maar die voornamelijk door de zon en broeikasgassen i.p.v. industrie, maar ook weer deels antropogeen dus.
Dat laat dat kaartje inderdaad zien maar waar transport is daar is ook industrie en waar stikstof is ook ook waterdamp.
Ja die waterdamp had ik al in die berekening gestopt van de waterdampkolom: ik had aangegeven hoeveel antropogeen waterdamp bij de natuurlijke waterdamp te tellen is in extreem droge lucht met een TPW van 4 mm (wintertijd), ik kwam niet verder dan 0,3% voor 1 dag, dat is dus alle waterdamp van aardgas en aardolieproducten die op 1 dag in NL verbrand worden in wintertijd.

Maar ik begrijp dat het slechts ter illustratie was.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Corona-virus

Bericht door Gerben » 20-04-2020 13:29

Gerard schreef:
19-04-2020 15:54
Gerben schreef:
19-04-2020 08:57
Gerard schreef:
19-04-2020 00:26
Hoezo niet alle sferen, wees duidelijk.

Het kaartje laat NO2-emissie zien, ook hier wordt de hoeveelheid in de hele troposfeer getoond. Aan de grond wordt altijd minder NO2 gemeten dan dat de satelliet meet. Je kan wel mooi zien waar veel transport en industrie is, alhoewel het aandeel vrijwel geheel van transport is (maar dat is vooral rondom industrie aanwezig). Hetzelfde geldt voor Po-vlakte.
Je geeft aan zware industrie te zien op dit kaartje, maar het is dus transport. De thermische verontreiniging van de rivieren lees je hier niet aan af. Die is er wel en dat telt ook mee, zoals ik eerder ook aangaf maar eigenlijk zit dat al verdisconteerd in alle verbrandingen van aardgaas en olie(producten). De Rijn is zo'n 5 graden warmer dan vroeger, zo uit mijn hoofd. Deels industrie maar deels ook gewoon zon natuurlijk, zo ook IJsselmeer en Noordzee, maar die voornamelijk door de zon en broeikasgassen i.p.v. industrie, maar ook weer deels antropogeen dus.
Dat laat dat kaartje inderdaad zien maar waar transport is daar is ook industrie en waar stikstof is ook ook waterdamp.
Ja die waterdamp had ik al in die berekening gestopt van de waterdampkolom: ik had aangegeven hoeveel antropogeen waterdamp bij de natuurlijke waterdamp te tellen is in extreem droge lucht met een TPW van 4 mm (wintertijd), ik kwam niet verder dan 0,3% voor 1 dag, dat is dus alle waterdamp van aardgas en aardolieproducten die op 1 dag in NL verbrand worden in wintertijd.

Maar ik begrijp dat het slechts ter illustratie was.
Mensen zien vanuit Den Haag de 2e maasvlakte. Dat hebben ze voor de coronacrisis nog nooit gekund. Je hoeft niet tot in de thermosfeer berekeningen te maken voor een temperatuureffect aan de grond. Aan de grond komt ook de waterdamp vrij en niet in alle sferen erboven.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Corona-virus

Bericht door Gerard » 20-04-2020 21:24

Ja waterdamp komt ook uit de vegetatie, heel veel zelfs, heel wat meer dan uit de antropogene bronnen, maar ik ging nu uit van de wintermaanden januari/februari als de verdamping niet veel voorstelt (IJsselmeer en Noordzee even buiten beschouwing latend) maar er wel volop gestookt wordt en vervoerd wordt.

Dat ze nu verder kunnen kijken dan normaal vanuit Den Haag lijkt me vreemd want er zijn dagen genoeg met zicht boven 40 km bij noordelijke luchtstromingen. Het kan zijn dat bij oostenwind zoals nu er wat verschil is door minder verkeer en misschien minder activiteit bij de raffinaderijen.
Dat heeft verder niets met waterdamp te maken trouwens, het zicht. Wel met fijnstof.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Corona-virus

Bericht door Gerben » 20-04-2020 21:50

Gerard schreef:
20-04-2020 21:24
Ja waterdamp komt ook uit de vegetatie, heel veel zelfs, heel wat meer dan uit de antropogene bronnen, maar ik ging nu uit van de wintermaanden januari/februari als de verdamping niet veel voorstelt (IJsselmeer en Noordzee even buiten beschouwing latend) maar er wel volop gestookt wordt en vervoerd wordt.

Dat ze nu verder kunnen kijken dan normaal vanuit Den Haag lijkt me vreemd want er zijn dagen genoeg met zicht boven 40 km bij noordelijke luchtstromingen. Het kan zijn dat bij oostenwind zoals nu er wat verschil is door minder verkeer en misschien minder activiteit bij de raffinaderijen.
Dat heeft verder niets met waterdamp te maken trouwens, het zicht. Wel met fijnstof.
Dat zeiden ze bij Jinek of Op1...dat de maasvlakte vanuit Den Haag nu zichtbaar is. Dat zeiden mensen omdat nu het Himalaya zichtbaar is voor mensen uit noord India. Tijdje terug alweer maar waarschijnlijk wel hetzelfde weer

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Corona-virus

Bericht door Gerard » 21-04-2020 23:35

Gerben schreef:
20-04-2020 21:50
Gerard schreef:
20-04-2020 21:24
Ja waterdamp komt ook uit de vegetatie, heel veel zelfs, heel wat meer dan uit de antropogene bronnen, maar ik ging nu uit van de wintermaanden januari/februari als de verdamping niet veel voorstelt (IJsselmeer en Noordzee even buiten beschouwing latend) maar er wel volop gestookt wordt en vervoerd wordt.

Dat ze nu verder kunnen kijken dan normaal vanuit Den Haag lijkt me vreemd want er zijn dagen genoeg met zicht boven 40 km bij noordelijke luchtstromingen. Het kan zijn dat bij oostenwind zoals nu er wat verschil is door minder verkeer en misschien minder activiteit bij de raffinaderijen.
Dat heeft verder niets met waterdamp te maken trouwens, het zicht. Wel met fijnstof.
Dat zeiden ze bij Jinek of Op1...dat de Maasvlakte vanuit Den Haag nu zichtbaar is. Dat zeiden mensen omdat nu het Himalaya zichtbaar is voor mensen uit Noord-India. Tijdje terug alweer maar waarschijnlijk wel hetzelfde weer.
Het zichtbaar worden van de Himalaya, daarover had ik ook de berichten gezien inderdaad. Heeft daar wel alles te maken met flinke vermindering van de enorme (niet vergelijkbare, want ordegrootte hogere) fijnstofemissies.

Johan
Berichten: 350
Lid geworden op: 10-01-2018

Zou er een verband zijn tussen de uiterst zonnige lente & het (gunstig) evolueren van het Coronavirus ?

Bericht door Johan » 28-05-2020 00:04

De cijfers van de coronabesmettingen, alsmede ook het dodental & de ziekenhuisopnames schijnen de laatste dagen nu echt op een glijbaan te zitten & nemen dus nu erg snel af. Ik zit mij al dagen af te vragen of het recordzonnige lenteseizoen niet hiermee te maken zou kunnen hebben. Er zijn studies die het verband aantonen tussen de UV-straling & de evolutie van het coronavirus. Zou dit eventueel ertoe kunnen leiden dat het virus op termijn verdwijnt of slechts van geringe betekenis zou worden ? Wat denken jullie ?

Jurgen
Berichten: 305
Lid geworden op: 31-12-1989

Re: Zou er een verband zijn tussen de uiterst zonnige lente & het (gunstig) evolueren van het Coronavirus ?

Bericht door Jurgen » 28-05-2020 20:26

Ik denk dat er wel een verband zou kunnen zijn tussen de recordzonnige lente en afname coronavirus....Maar als je kijkt hoe het aantal besmettingen in het Midden-Oosten en Latijns-Amerika toeneemt, trek ik dat weer in twijfel. Daar is het zonneschijnspercentage toch hoger dan hier+hogere zonnestand. En dus meer UV dat het virus zou kunnen indammen.

Anderzijds leeft men daar wel meer veel meer in grote families, wat besmetting weer in de hand werkt...

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zou er een verband zijn tussen de uiterst zonnige lente & het (gunstig) evolueren van het Coronavirus ?

Bericht door Gerard » 29-05-2020 20:06

Je schrijft dat het virus mogelijk verandert door de zonnige lente, dus dat het muteert en dan minder schadelijk wordt.
Mogelijk bedoel je dat niet, maar mogelijk bedoel je dat het virus minder snel van mens naar mens gaat, door droogte en UV-straling.
Dat zijn twee verschillende dingen.

Over het eerste zullen we de informatie bij de virologen moeten zien te vinden, voor zover die dat niet al hebben laten weten.

Het tweede kan alleen een rol spelen voor zover besmettingen buiten opgelopen worden. Een studie in HongKong liet zien dat van ruim 7000 Corona-positieve personen waarschijnlijk slechts 1 persoon buiten besmet werd, niet via een contactoppervlak maar door een gesprek met een besmet persoon (op waarschijnlijk te korte afstand).
Daarom denk ik dat het geen rol gespeeld heeft.
Ik denk ook dat er weer een besmettingsgolf komt als de horeca open gaat. Bierglazen die van mond tot mond gaan via een dompeling in de spoelbak lijken me de ideale overdragers van het virus.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Corona-virus

Bericht door Gerben » 29-05-2020 20:28

Plastic glazen Gerard

Plaats reactie