.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2020

Bericht door John » 24-05-2020 11:12

Koos schreef:
24-05-2020 11:05
John schreef:
24-05-2020 10:41
Wellicht noemen de mediameteorologen elke dag dat het 20 graden of warmer wordt in een deel van Nederland al warm voorjaarsweer.
Dat is niet verkeerd. We noemen een dag van 20 graden of meer toch ook een warme dag?

Juni wordt een te warme zomermaand met overheersend anticyclonale invloeden en veel zonneschijn. Het warme 850hPa vlak (10 graden of meer) breidt zich Europees alleen maar uit.
Op 15 dagen in mei is het (ruim) geen 20 °C geworden (incl vandaag), op 9 dagen wel.
Het is een hype geworden om warmte te benadrukken. Dat is misschien wel logisch gezien het veranderende klimaat. Maar we moeten toch ook het besef hebben dat wanneer het een periode niet continu warm weer is om dat ook te kunnen benoemen. En dat gebeurt gewoon te weinig.
Ik beleef intenser de te koude dagen dan de warme dagen. Niet iedereen heeft dat natuurlijk; het gros van de Nederlanders opteert voor warm weer.
Daarbij komt ook nog eens dat te warm weer niet bijzonder is, terwijl juist te koud weer dat wel is. Te warm weer houden we nog een hele poos in ons opwarmende klimaat.
Koos,

Ik bekeek het breder, vanaf 1 april. In Gilze-Rijen in april al 14 warme dagen, waarvan een zomers. In mei tot nu toe 10 warme dagen, waarvan drie zomers.

Bovennormaal aantal warme dagen.

Nu zijn de verschillen tussen zuidelijk en noordelijk Nederland op een aantal dagen best aanzienlijk geweest. Dus afhankelijk van het landsdeel is het perspectief op warmte ook anders.

Ik herken je opmerking over intenser beleven van koel of koud weer dan warm weer. Heet zomerweer, zeker met hoge dauwpunten, onderga ik in een overlevingsstand. Ik vind er niks aan. Beloning met een pittige onweersbui blijft vaak achterwege. Nare inversies.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Lente 2020

Bericht door Gert » 24-05-2020 11:29

Een waardige laatste week van de lente van 2020. Droog met vrij veel zon en tamelijk warm.


Modelbeoordeling en onzekerheden:
Opvallend is i.t.t de vorige 12UTC-run dat de overgrote meerderheid van de EPS-leden een noordoostelijke aanvoer berekent. Slechts een 25% van de EPS-leden laat vanaf tweede Pinksterdag een aanlandige aanvoerrichting als gevolg van lagedrukinvloeden. Het laatste scenario is het enige scenario, waarbij er regen wordt berekend. Het eerste scenario houdt een in ieder geval 15daagse aanhoudende- droogte-scenario in met temperaturen ruim boven normaal.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Gerben » 24-05-2020 11:44

Koude meidag



Afbeelding

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Gerben » 24-05-2020 11:51

Gert schreef:
24-05-2020 11:29
Een waardige laatste week van de lente van 2020. Droog met vrij veel zon en tamelijk warm.


Modelbeoordeling en onzekerheden:
Opvallend is i.t.t de vorige 12UTC-run dat de overgrote meerderheid van de EPS-leden een noordoostelijke aanvoer berekent. Slechts een 25% van de EPS-leden laat vanaf tweede Pinksterdag een aanlandige aanvoerrichting als gevolg van lagedrukinvloeden. Het laatste scenario is het enige scenario, waarbij er regen wordt berekend. Het eerste scenario houdt een in ieder geval 15daagse aanhoudende- droogte-scenario in met temperaturen ruim boven normaal.
Valt best mee dat tamelijk warme weer. Misschien iets boven gemiddeld

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2020

Bericht door John » 24-05-2020 11:56

Gerben schreef:
24-05-2020 11:51
Gert schreef:
24-05-2020 11:29
Een waardige laatste week van de lente van 2020. Droog met vrij veel zon en tamelijk warm.


Modelbeoordeling en onzekerheden:
Opvallend is i.t.t de vorige 12UTC-run dat de overgrote meerderheid van de EPS-leden een noordoostelijke aanvoer berekent. Slechts een 25% van de EPS-leden laat vanaf tweede Pinksterdag een aanlandige aanvoerrichting als gevolg van lagedrukinvloeden. Het laatste scenario is het enige scenario, waarbij er regen wordt berekend. Het eerste scenario houdt een in ieder geval 15daagse aanhoudende- droogte-scenario in met temperaturen ruim boven normaal.
Valt best mee dat tamelijk warme weer. Misschien iets boven gemiddeld
Dat hangt sterk af van waar je woont in Nederland. Zeker als er sprake zou zijn van een zwakke noordelijke of noordoostelijke instroom bij overwegend zonnig weer.
In het midden van Brabant toch een flinke reeks van dagen 23 tot 26 graden. Dat is tamelijk warm voor eind mei en begin juni.
Het is vrij normaal ( aan het worden) voor 20 juli tot en met 10 augustus. ;)

Gilze-Rijen is op weg naar top 3 positie aantal warme dagen in de lente. We staan op 24. Record lente 2018 met 31 warme dagen. Er komen nog een reeks warme dagen aan komende week.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Gerben » 24-05-2020 12:34

Mmmmm, eerste dagen maar net boven de 20 graden. Misschien eind van de week zomers. Heb zwaar mijn twijfels daarover. Kijk je ook naar de minima?
Laatst gewijzigd door Gerben op 24-05-2020 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Ko » 24-05-2020 12:49

Dat mei niet zo ver boven normaal zal komen is vooral te danken aan de koude periode. Dat trekt het maandgemiddelde flink naar beneden. Het zeer warme einde wat er eerst nog inzat is gelukkig naar beneden bijgesteld.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Lente 2020

Bericht door Koos » 24-05-2020 13:25

John schreef:
24-05-2020 11:12


Koos,

Ik bekeek het breder, vanaf 1 april. In Gilze-Rijen in april al 14 warme dagen, waarvan een zomers. In mei tot nu toe 10 warme dagen, waarvan drie zomers.

Bovennormaal aantal warme dagen.

Nu zijn de verschillen tussen zuidelijk en noordelijk Nederland op een aantal dagen best aanzienlijk geweest. Dus afhankelijk van het landsdeel is het perspectief op warmte ook anders.

Ik herken je opmerking over intenser beleven van koel of koud weer dan warm weer. Heet zomerweer, zeker met hoge dauwpunten, onderga ik in een overlevingsstand. Ik vind er niks aan. Beloning met een pittige onweersbui blijft vaak achterwege. Nare inversies.
En zo is het ook. Het verschil noord-zuid is aanmerkelijk. We redeneren vaak vanuit onze eigen woonplaats. Daarom heb ik mij eigen gemaakt om voor vergelijkingen steevast De Bilt te gebruiken.

Kijk ik naar Eelde, ongeveer 20 km verderop, dan heeft Eelde in april 6 dagen boven 20 °C gehad en in mei 7 dagen. Daartegenover staan ook voldoende koudere dagen. Dat is een groot verschil met Gilze-Rijen. Beter is om dan station met de normalen van dat station te vergelijken denk ik. Dan is Gilze-Rijen een stuk warmer geweest dan Eelde in de periode van 1 april t/m 23 mei, namelijk 1,5 °C boven normaal en Eelde slechts 0,4 °C boven normaal. Dat verklaart voor een groot gedeelte ook de perceptie. Gilze-Rijen 28 ADS-dagen en Eelde 21 ADS-dagen. Gilze-Rijen 12,4 °C en Eelde 10,3 °C. Dat zijn toch behoorlijke verschillen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Lente 2020

Bericht door Pieter » 24-05-2020 13:33

Beste forumgenoten; Hier een computertechnische vraag die ik nergens anders kwijt kan In de forumpagina,s verschijnEN veel weerkaarten, tabellen en andere afbeelding uit andere websides bv vanuit buienradar, HOE DOEN JULLIE DAT ??

BVD Pieter

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Gerben » 24-05-2020 13:40

Pieter schreef:
24-05-2020 13:33
Beste forumgenoten; Hier een computertechnische vraag die ik nergens anders kwijt kan In de forumpagina,s verschijnEN veel weerkaarten, tabellen en andere afbeelding uit andere websides bv vanuit buienradar, HOE DOEN JULLIE DAT ??

BVD Pieter
Uploaden. Daar kopiëren en hier dan plakken.

https://www.mupload.nl

Plaats reactie