retro-weerbeleving

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Gesloten
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Gerben » 15-05-2020 19:24

Hans schreef:
14-05-2020 23:42
Ja, Sebastiaan, dat is de ware weerbeleving!! Ook niet naar de thermometer kijken maar voelen, voelen....
Alle techniek uitschakelen en alleen maar het aanwezig zijn in het nu...
De meimaand op de helft, ouderwets IJsheiligenweer!
Nu ook weer op donderdagavond laat, de tinteling, de pure helderheid (nog even gekeken of ik ook heeeeel mischien lichtende nachtwolken zou zien, nog iets te vroeg denk ik, juni leent zich daar beter voor, hoewel de grijze nachten vanaf half mei er weer zijn...)
Het ervaren van de natuur zoals het komt, de ultieme retro-weerbeleving..
Het is soms moeilijk om de meten is weten eigenschap los te laten maar retro werkt verhelderend...
En was je vannacht en begin van de vroege ochtend op pad gegaan om te gaan voelen, voelen, voelen?

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Pieter » 17-05-2020 21:11

Vanmiddag een fietstochtje door de Purmer gemaakt; de natuur is nu prachtig, groene bomen, het witte fluitekruit, het gele koolzaad en boterbloemen,jonge eentjes in de sloot, een broedende zwaan, kastanbomen in bloei, en boven dit alles een strakblauwe lucht en een aangenaam warm zonnetje. Even de corona vergeten en van de natuur genieten

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Ko » 17-05-2020 22:37

De natuur prachtig? Nou, zo mooi is het allemaal niet hoor. Grasvelden en bermen zijn behoorlijk aan het vergelen, alles is vies en stoffig. Sloten staan weer geheel droog. Van de week toen het flink waaide ontstonden heuse zandstormen, mensen werden compleet gezandstraald. Noem het maar genieten.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Gerben » 17-05-2020 23:38

Dynamische regio woon jij Ko! De ene week een tornado en de week erna een zandstorm

Sebastiaan
Berichten: 12243
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Sebastiaan » 19-05-2020 22:03

Mooi verhaal Pieter. Ik geniet van de jonge ganzen en zwaantjes. Meerkoetjes zie ik ook veel.

Hans
Berichten: 1708
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 21-05-2020 14:46

Zomer in Enschede-W. Blauwe lucht met wat wolkensluiers. Gaan die een verandering aangeven?

Sebastiaan
Berichten: 12243
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Sebastiaan » 21-05-2020 17:10

Heerlijke dag om te fietsen. Op de tweewieler merk je de warmte niet of nauwelijks. Pet op, zonnebril. Goed ingesmeerd. De zon is fel. Dat merk je wel. Zodra je afstapt is het een ander verhaal. Dan voel je de intensiteit van de warmte. Ook tijdens het wandelen. Ik merk dat ik onbewust de donkere plekken van de straat op zoek. Hele mooie kleur blauw in de hemel.
Op het water erg druk, oa van de Vecht. Strandjes Blaricum, Almere redelijk druk. Wel genoeg afstand zag ik. Veel kinderen met moeders. Hordes, soms irritante wielrenners. Penopauzefiguren. Strakke broekjes, korte lontjes, racen op de weg, tussen de andere fietsers.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: retro-weerbeleving

Bericht door John » 21-05-2020 18:53

Wielrenners, niet echt mijn volk. Vaak asociaal rijgedrag. Dank aan Corona de laatste maanden geen groepen renners tegengekomen. #stom volk# (vaak, er zijn uitzonderingen).

Hoewel ouderen met elektrische fietsen er ook wat van kunnen en met veel te hoge snelheid onoverzichtelijke bochten nemen, of kruisingen naderen. Ineens op de rem, voetjes aan de grond willen zetten, zadeltje te hoog, bijna valpartijen. :roll:

Het is inderdaad fijn fietsweer geweest vandaag zo lang je fietsen kunt. Ik kies vaak routes met geen of zo min mogelijk stoplichten/ kruisingen. Ik wil luchtgekoeld blijven. :lol: :D

Hans
Berichten: 1708
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 22-05-2020 08:37

Zwoelte in de ochtend. Bewolkt. Vroeger wilde er dan wel eens onweer volgen....
Maar alles lijkt anders te zijn geworden..

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: retro-weerbeleving

Bericht door John » 22-05-2020 09:56

Hans schreef:
22-05-2020 08:37
Zwoelte in de ochtend. Bewolkt. Vroeger wilde er dan wel eens onweer volgen....
Maar alles lijkt anders te zijn geworden..
Landelijk bekeken toch wat onweer vanochtend in Friesland/ Groningen, maar bij pure retro weet je dat natuurlijk niet. ;) :lol:

Gesloten