.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Lente 2020

Bericht door Karel » 18-05-2020 20:42

CFSv2 is het eens met de analyse voor de komende maand juni voor wat betreft het signaal van verminderde temperatuurverschillen tussen het poolgebied en de 45N breedtegraad.

Afbeelding

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Gerben » 18-05-2020 21:36

Daniël schreef:
18-05-2020 19:44
Op https://www.severe-weather.eu/global-we ... arming-fa/ "The Arctic circle undergoes a strong warming event, as a powerful high-pressure system warms up the polar region, boosting the ice melt season":
The Arctic circle undergoes a strong warming event, as a powerful high-pressure system warms up the polar region, boosting the ice melt season

By Andrej Flis | Global weather | 17 May 2020

The Arctic circle is quite warmer than normal this year. The pressure patterns are allowing warmer air to be transported into the region. The past few days are featuring a very strong high-pressure system inside the Arctic circle, which has raised temperatures well above normal, enabling a strong start to the ice melt season.
Ik denk dat dit juist ook een belangrijke factor is in het ontstaan van het persistente hogedrukregime waar wij al sinds halverwege maart in verkeren. Omdat in het Noordpoolgebied de laatste tijd warmer is dan normaal, zijn de temperatuurtegenstellingen tussen dit gebied en de subtropen een stuk lager. Met als gevolg een zwakke en daardoor een slingerende straalstroom die persistente hogedrukgebieden in de hand werkt. Ik denk dat dit zich ook de komende zomer door zal zetten. Net als in 2018.
Komt door drukverschil. Op wiki schrijven ze dit en dat is verkeerd volgens de methode Tijm.

"Iets dergelijks gebeurt ook op kleine schaal. Als in de zomer de nacht valt en de grond afkoelt waar de zon weg is, waait er lucht van noord naar zuid over de grens tussen warme en koude lucht. Dit is de verfrissende avondwind."

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Straalstroom

Methode Tijm:

"ik denk dat de meteorologen bedoelen dat ze gekeken hebben naar de mogelijkheid van zeewind. Oorspronkelijk werd hiervoor het verschil tussen de temperatuur boven land (aan de grond) en de temperatuur boven zee (of de zeewatertemperatuur) gebruikt. In mijn promotieonderzoek heb ik gekeken of dat de juiste schaling is voor de kans op zeewind en de kracht van de zeewind (hebben natuurlijk met elkaar te maken). 

Wat ik toen gevonden heb is dat niet het temperatuurverschil bepalend is voor de sterkte van en kans op zeewind, maar het verschil in opwarming boven land en boven zee. Boven zee is de opwarming (afkoeling) vaak klein, misschien niet in graden C maar wel in Watt per vierkante meter. Boven land is de opwarming groot, dus die is eigenlijk bepalend voor de sterkte van de zeewind en kan bijvoorbeeld bepaald worden uit de metingen van Cabauw. 

Het probleem van de eerste methode is dat het niet gaat om het temperatuurverschil aan het oppervlak, maar het luchtdrukverschil. Die laatste wordt bepaald door het over de verticaal geïntegreerde temperatuurverschil tussen de lucht boven land en boven zee uit te rekenen. En dat kan ook weer gedaan worden door naar het over de tijd geïntegreerde verschil in voelbare warmteflux te kijken. De kracht van de zeewindcomponent loodrecht op de kust kan je uitrekenen door van deze flux (of de maximale flux, als de flux een mooi sinusvormig verloop heeft gedurende de dag) de wortel te nemen en het getal dat daaruit komt te delen door ongeveer 3"

Jurgen
Berichten: 305
Lid geworden op: 31-12-1989

Re: Lente 2020

Bericht door Jurgen » 18-05-2020 22:39

John schreef:
18-05-2020 16:03
Jurgen schreef:
18-05-2020 13:35
Ko schreef:
18-05-2020 10:10
John schreef:
18-05-2020 09:30
Ko schreef:
18-05-2020 07:28
Het is gedaan met de meikou. Deze hele week flink te warm en daarbij het extreem eentonige weerbeeld dat maar voortsukkelt. Andere weertypes lijken niet meer te bestaan. Wat een saaie hel, inmiddels al ruim twee maanden vrijwel onafgebroken. 👎
Het zijn taaie tijden. Wat is overigens een saaie hel? Het veronderstelt dat er ook een boeiende hel is. :mrgreen:
Nee bij mij niet. Je hebt saai weer en boeiend weer. Boeiend is vanzelfsprekend geen hel. Horror is hel, zoals nu dus met weerbeeld en droogte.
Ik vind het ook bijzonder saaie tijden. Het is idd horror voor de natuur én voor de landbouw als dit nog lang gaat duren. Maar ik vrees er wel voor. De depressies verdampen gewoon vóórdat ze aan land komen. Zelden, zo nooit, heb ik zulke sterke hoge druk dominantie gezien als in de afgelopen 2 maanden.

En het doet pijn in het hart om de natuur te zien lijden van de droogte. De zomer zie ik met vrees tegemoet en het is nog maar 18 mei....M.n voorgevoel van een 3e snikhete, dorre zomer komt steeds dichterbij...
Ik kan er ook niet veel moois van maken. :roll:
Zomerse tot tropische hitte zal steeds op de loer liggen en moeiteloos vanuit het zuiden ons land inschuiven telkens wanneer het Azorenhoog een nieuwe uitloper naar Europa vormt.

Qua natuur, ben ik al zoveel meegegaan met de trend in lente en zomer qua warmte en droogteperioden op de zandgronden, dat ik elk voorjaar meer aanpassingen in de tuin breng.

Twee voornaamsten: kokosvezel vermengen met zandgrond en andere planten plaatsen.

We hebben in een aantal potten ook planten gedaan met kokospotgrond. Zoveel fijner product dan gewone potgrond. Gewone potgrond klinkt bij droogte in en neemt nadien lastig water op. Kokospotgrond houdt water vast.

Planten die wel gedijen bij een overvloed aan zonnestraling en weinig neerslag. Zeer dankbaar is Salvia Mycrophylla. Ik heb ze nu een aantal jaar, ze bloeien intensief van mei tot eind oktober. Je hebt ze in tal van kleuren. Het zijn lipbloemigen op lange aren.

Planten met beperkt wortelstelsel (oppervlakkig), zoals scharnierbloemen, vrouwenmantel en Zeeuws knoopje, weg ermee, weg van de droge hoge zandgronden.

Een heester die goed tegen droogte en hitte kan is spirea japonica ‘Goldflame’. In zomer 2018, met minder dan 2 mm regen in juni en juli, naast veel zon en uitzonderlijk veel dagen warmer dan 25 graden, liet deze heester als enige geen enkel droogteverschijnsel zien. Hij staat op een plaats in volle zon, op het zuiden.

Overigens ook de spirea japonica ‘ Anthony Waterer’ is een heester die het uitstekend doet op droge zandgrond inde volle zon. Heeft twee maal per zomer een dichte bloei, als je na de eerste bloei de gebloeide stengel afknipt.
Goede tip van die kokosvezel John! Ik doe zelf klei met potgrond mengen en dat helpt ook al veel. Mijn balkon ligt op het zuiden en met 20 liter water geven per dag groeien de planten goed. Pelargoniums staan hier gewoon al 2 jaar buiten en ze overleven het.. Ik heb ook een tuin en daar heb ik in 2017 een oleander, vijgcactus, olijf en eucalyptus aangeplant in de volle grond....Heeft 3 winters doorstaan, dus óók de vorst van eind februari-begin maart 2018. Nu groeit het als kool.

Conclusie van dit alles: We moeten geheel op een mediterrane flora overstappen. De vochtige, op regen ingestelde, flora van West- en Midden Europa zal deze snelle kilmaatsveranderingen niet meer kunnen bijbenen....

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Lente 2020

Bericht door Karel » 19-05-2020 09:32

Ja mooie gedachten. Aardige temperaturen de komende dagen in de modelenembles. Niet te warm, dus ideaal. De afgelopen nacht was toch iets kouder in De Bilt dan de ensemble waarden. Afwachten wat de maxima vandaag gaan geven. Weer 1 a 2 graden hoger voor de ECMWF? Ook de ensembles van vannacht nog nalopen of de Pinksterdagen weer kouder zijn geworden. Zou een teleurstellend einde van de lente zijn.

Afbeelding

Jurgen
Berichten: 305
Lid geworden op: 31-12-1989

Re: Lente 2020

Bericht door Jurgen » 19-05-2020 10:49

Nu al 641 zonuren in De Bilt en er komen er nog vele bij. We gaan royaal over de 700 uren zonneschijn heen. Misschien wel over de 750 uren. En dat zou helemaal uniek zijn! Te bedenken dat er slechts een handjevol zomers zijn, die dat überhaupt hebben overtroffen. Alleen 1947, 1959, 1976 en 2018 kwamen daar overheen....

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2020

Bericht door John » 19-05-2020 11:07

Jurgen schreef:
19-05-2020 10:49
Nu al 641 zonuren in De Bilt en er komen er nog vele bij. We gaan royaal over de 700 uren zonneschijn heen. Misschien wel over de 750 uren. En dat zou helemaal uniek zijn! Te bedenken dat er slechts een handjevol zomers zijn, die dat überhaupt hebben overtroffen. Alleen 1947, 1959, 1976 en 2018 kwamen daar overheen....
Daar word ik stil van. Grensverleggende zonneschijn, het houdt niet op.

In mijn dagboeken stond het jaar 2003 als het zonnejaar genoteerd. Het jaar 2018 werd het nieuwe zonnejaar.

Als nu de lente 750 uur produceert en de zomer ook, dan leveren twee seizoenen al 1500 uren. Dat is zo'n beetje de vroegere jaarnorm. :shock:
We weten al dat de herfst en winter er gemiddeld ook niet somberder op geworden zijn.

Zowel perioden van te somber en/of koud weer zijn de uitzonderingen aan het worden.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Lente 2020

Bericht door Karel » 19-05-2020 12:22

2020: Zonlicht iedere dag!.

Een a twee uur in de winter tot een half uur in de zomer iedere dag op onze huid. Uitstekend voor ons vitamine D-peil. Dat is zeer goed voor ons immuunsysteem.

https://academic.oup.com/ajcn/article/85/6/1586/4633053

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/ful ... /art.11434

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Ko » 19-05-2020 12:32

John schreef:
19-05-2020 11:07
Daar word ik stil van. Grensverleggende zonneschijn, het houdt niet op.

In mijn dagboeken stond het jaar 2003 als het zonnejaar genoteerd. Het jaar 2018 werd het nieuwe zonnejaar.

Als nu de lente 750 uur produceert en de zomer ook, dan leveren twee seizoenen al 1500 uren. Dat is zo'n beetje de vroegere jaarnorm. :shock:
We weten al dat de herfst en winter er gemiddeld ook niet somberder op geworden zijn.

Zowel perioden van te somber en/of koud weer zijn de uitzonderingen aan het worden.
Ik word er moedeloos van. Totaal niet meer het gevoel in Nederland te wonen. En dan te bedenken dat het sombere jaar 1988 maar iets van 1000 uren had. Dus twee seizoenen nu leveren al veel meer dan het hele jaar 1988, en wel meer sombere jaren uit die tijd. Echt absurd!
De winters waren mooi, heel vroeger.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Lente 2020

Bericht door Sebastiaan » 19-05-2020 13:09

John schreef:
19-05-2020 11:07
Jurgen schreef:
19-05-2020 10:49
Nu al 641 zonuren in De Bilt en er komen er nog vele bij. We gaan royaal over de 700 uren zonneschijn heen. Misschien wel over de 750 uren. En dat zou helemaal uniek zijn! Te bedenken dat er slechts een handjevol zomers zijn, die dat überhaupt hebben overtroffen. Alleen 1947, 1959, 1976 en 2018 kwamen daar overheen....
Daar word ik stil van. Grensverleggende zonneschijn, het houdt niet op.

In mijn dagboeken stond het jaar 2003 als het zonnejaar genoteerd. Het jaar 2018 werd het nieuwe zonnejaar.

Als nu de lente 750 uur produceert en de zomer ook, dan leveren twee seizoenen al 1500 uren. Dat is zo'n beetje de vroegere jaarnorm. :shock:
We weten al dat de herfst en winter er gemiddeld ook niet somberder op geworden zijn.

Zowel perioden van te somber en/of koud weer zijn de uitzonderingen aan het worden.
Ja, het is ongekend. Zomer 2018 was bizar, maar dit voorjaar kan er ook wat van. 'Jammer' nog van de eerste twee weken van maart. Daar zit de ruimte voor komende jaren :mrgreen:

Jurgen
Berichten: 305
Lid geworden op: 31-12-1989

Re: Lente 2020

Bericht door Jurgen » 19-05-2020 13:31

Ko schreef:
19-05-2020 12:32
John schreef:
19-05-2020 11:07
Daar word ik stil van. Grensverleggende zonneschijn, het houdt niet op.

In mijn dagboeken stond het jaar 2003 als het zonnejaar genoteerd. Het jaar 2018 werd het nieuwe zonnejaar.

Als nu de lente 750 uur produceert en de zomer ook, dan leveren twee seizoenen al 1500 uren. Dat is zo'n beetje de vroegere jaarnorm. :shock:
We weten al dat de herfst en winter er gemiddeld ook niet somberder op geworden zijn.

Zowel perioden van te somber en/of koud weer zijn de uitzonderingen aan het worden.
Ik word er moedeloos van. Totaal niet meer het gevoel in Nederland te wonen. En dan te bedenken dat het sombere jaar 1988 maar iets van 1000 uren had. Dus twee seizoenen nu leveren al veel meer dan het hele jaar 1988, en wel meer sombere jaren uit die tijd. Echt absurd!
De zomers van 1987 en 1988 gaven samen slechts 845 uren zon....Ik weet me deze zomers nog heel goed te herinneren. Het geklaag was indertijd niet van de lucht! Als het begin maart nou óók al extreem zonnig was geweest, had er een kansje geweest dat we dit voorjaar net zoveel zon zouden hebben als in die 2 zomers samen!

Plaats reactie