Paul schreef: ↑17-05-2020 10:53
Over de zonneschijn tenslotte. Ik ben het niet met Gerard eens als hij wil zeggen dat het (nagenoeg) ontbreken van luchtverkeer op geen enkele manier heeft bijgedragen aan het zonnetotaal dat gemeten is. OK, koude bovenluchten waren er veel, maar niet meer dan dat. Hoe vaak keek ik in die warme weken in april bijvoorbeeld niet naar een strak blauwe hemel, met soms een paar natuurlijke (!) cirrusveegjes en nog minder een enkele verwaaide vliegtuigstreep. Normaal gesproken had de lucht in die dagen vol gezeten met vliegtuigcirrus. Het aprilrecord scheelde maar een paar uur, landelijk, genoeg weinig contrails om dat beetje extra zonuren te scoren. Zeker in de vroege ochtend en late avond heeft cirrus veel invloed op het zonnetotaal.
Verder bleef de lucht relatief schoon bij oosten winden, normaal hoeft de wind maar een beetje aflandig te worden of je komt in de vervuiling. Ook dat draagt bij aan het zonnige karakter van het weer.
De cirrusfactor bij de lage minima zal inderdaad van weinig betekenis geweest zijn, gezien de polaire bovenluchten. Echter het ontbreken van de invloed van autoverkeer (plus industrie) betwist ik. Luchtvervuiling is een zwaar onderschat probleem in Nederland, met name het fijnstof. Nederland (behalve de noordelijke provincies) heeft een notoir slechte luchtkwaliteit, een van de slechtste van Europa en in de dichtbevolkte Randstad kunnen we wedijveren met India en China (vergeet niet Rotterdam haven en Schiphol, de cijfers zijn duidelijk, alleen het grote publiek blijft onwetend). Vervuilde lucht verhindert nachtelijke afkoeling, alleen de mate waarin zou ik niet weten. Dat er totaal geen invloed zou zijn, waag ik echter te betwisten.
Paul ik heb de hele periode goed opgelet en gekeken of de condensstrepen al dan niet oplosten: ze losten steeds snel op, ze hadden dus geen bestaansrecht in de dalende droge lucht. Het is ook een ideale manier om te zien of een hogedrukgebied nog krachtig is of aftakelend. alleen bij imploderende hogedrukgebieden verschijnen én cirrus én uitgroeiende condensstrepen. Ook al waren er minder vliegtuigen, er waren er nog altijd genoeg om te zien wat er gebeurde: oplossen of aangroeien. Slechts een heel enkele dag vond er aangroei plaats, bijvoorbeeld op 7 april.
Bij zuidoosten tot zuiden wind wordt het vrij snel vuiler de lucht
op leefniveau dat heeft te maken met de warmere bovenlucht en lagere inversie, de vervuiling hoopt zich in de alleronderste luchtlagen op. Nu hadden we te maken met wind meestal tussen noordwest en oostnoordoost, koude bovenlucht en een hoog inversieplafond in de talloze hogedrukgebieden afkomstig van noordelijke breedten.
Bij deze trajecten hebben we dus steeds schone luchtmassa's uit het noorden gehad zonder continentale historie, of continentale historie waar niet de grootste vervuilingsbronnen zitten (dus niet een traject over Roergebied, Polen Tsjechië, Vlaanderen).
Nu ben ik na 40 jaar luchtkwaliteitsmetingen zeer goed op de hoogte van de luchtvervuiling in Europa op allerlei locaties en ik ken de luchtvervuiling van China en India uit literatuur en ik kan je verzekeren dat we hier met PM2.5-gehaltes (jaargemiddeld) schommelend tussen 15 tot 25 ug/m^3 (inclusief de steden), gelukkig zeer ver achterblijven bij India en China, waar regelmatig (buiten de lockdown) concentraties tussen 500 en 1000 ug/m^3 gehaald worden. In de jaren '70 en '80 waren hier wel nog concentraties soms van 100 tot 150 ug/m^3. Grotendeels was dat te wijten aan het niet ontzwavelen van brandstoffen en gebruik van zwavelrijke brandstof voor huishoudens in het Oostblok (sinds 1989 drastisch veranderd daarginds).
Ik ben het dus met je eens dat de grotere temperatuurstijging in NL dan wereldgemiddeld sinds de jaren '80 grotendeels te wijten is aan de afname van de
hoeveelheid fijnstof alhier. (Afname wel/niet van de schadelijkheid van fijnstof is een andere kwestie).
De opvallende nachtelijke afkoeling die we zo nu en dan sinds eind maart zien is niet te wijten aan minder aerosol/fijnstof. Misschien wel aan verminderde antropogene emissie van waterdamp en CO2, zie elders wat ik daarover schreef.
Mogelijk een enkele dag door minder cirrus homogenitus, de bewolking die zorgt voor het dempen van de amplitude.