.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Lente 2020

Bericht door Gerard » 16-05-2020 17:40

Bij weerstatistieken https://weerstatistieken.nl/gilze-rijen/2020/mei zie ik toch duidelijk een verschil van 1,7 graden. :) Maar inderdaad kan je dat niet vergelijken met het maandgemiddelde dat er staat. We moeten nog een halve maand wachten en ondertussen houden we het op 1,1 zoals Koos hierboven aangeeft.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Gerben » 16-05-2020 17:40

Gerard schreef:
16-05-2020 16:03
Gerben schreef:
16-05-2020 15:03
Gerard schreef:
16-05-2020 14:56
Zie mijn bovenstaande verhaal, minima vallen bij droogte juist lager uit.
Bent het er niet mee eens. Als er overdag een paar mm neerslag valt dan koelt het de nacht erna meer af. Die neerslag isoleert....zoals een sneeuwlaag. Sneeuw wat beter omdat er lucht in zit
Je bent het niet eens met natuurkundige wetten, maar die wetten zijn onveranderlijk. Natte bodem wordt warmer door de zon doordat die donkerder is dan droge bodem, én de warmte kan ook nog eens opgeslagen worden, omdat het water tussen het bodemmateriaal de warmte geleidt. De lucht, die juist isoleert, is immers verdrongen. 's nachts kan die warmte weer afgegeven worden én er hangt meer waterdamp in de lucht doordat die overdag uit de natte bodem verdampt is (en uit de gewassen et cetera). Bij droogte blijven de bladmondjes meer dicht zodat ook de verdamping van bossen en gewassen nog eens minder is. Waterdamp is het sterkste broeikasgas. En doordat de bladmondjes meer gesloten blijven zal ook CO2 minder uit de lucht gehaald worden, maar dat zal niet zo heel veel bijdragen.
Lees nou eens goed. In mijn verhaal schijnt de zon niet. Daarin regent het een paar mm. Dan snel opklarend en helder de nacht in. Ik heb ook niks met een woestijn te maken want er is hier geen woestijn. Bovendien staan hier miljoenen huizen, bomen, planten etc etc die warmte vasthouden en dat gebeurd in een kale woestijn niet.
Nogmaals, die paar mm zorgen voor een isolerend laagje zodat het sneller af kan koelen. Die natuurwet begrijp jij waarschijnlijk niet

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Lente 2020

Bericht door Gerard » 16-05-2020 17:46

Ik geef de moed bijna op Gerben, ik heb het geprobeerd duidelijk uit te leggen. Waterlaagje in de grond isoleert de warmte juist slechter, wat overdag geldt voor warmte de grond inkrijgen met een vochtige bodem, geldt 's nachts omgekeerd. Lucht in de grond isoleert, water in de grond geleidt, je geeft hetzelfde aan voor sneeuw. En denk ook om tte.
De parallel met woestijn klopt perfect, het grootste deel van NL is onbebouwd en daar waar de grond het droogst is en de grofste korrel heeft vriest het het hardst (de zandgronden).

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Gerben » 16-05-2020 18:13

Gerard schreef:
16-05-2020 17:46
De parallel met woestijn klopt perfect, het grootste deel van NL is onbebouwd en daar waar de grond het droogst is en de grofste korrel heeft vriest het het hardst (de zandgronden).
Noem in Nederland dan eens een plek op waar geen bomen, huizen, wegen, grassen en andere planten zijn?

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Lente 2020

Bericht door Richard » 16-05-2020 20:47

Gerben schreef:
16-05-2020 18:13
Gerard schreef:
16-05-2020 17:46
De parallel met woestijn klopt perfect, het grootste deel van NL is onbebouwd en daar waar de grond het droogst is en de grofste korrel heeft vriest het het hardst (de zandgronden).
Noem in Nederland dan eens een plek op waar geen bomen, huizen, wegen, grassen en andere planten zijn?

Dit stukje komt in de buurt.

Screenshot_2020-05-16-20-45-55-1.png
Hebbes 😉

Screenshot_2020-05-16-20-45-55-1-1.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Gerben » 16-05-2020 20:51

Hahaha ja Gerard woont wel tegen een soort van woestijn aan

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Lente 2020

Bericht door Koos » 16-05-2020 22:26

Gerard schreef:
16-05-2020 17:40
Bij weerstatistieken https://weerstatistieken.nl/gilze-rijen/2020/mei zie ik toch duidelijk een verschil van 1,7 graden. :) Maar inderdaad kan je dat niet vergelijken met het maandgemiddelde dat er staat. We moeten nog een halve maand wachten en ondertussen houden we het op 1,1 zoals Koos hierboven aangeeft.
De "normale waarde" die je daar ziet is steeds 13,1 °C Gerard. Dat is de normaal voor De Bilt voor mei, maar deze verandert niet wanneer je een ander station kiest. Ik heb dat al een aantal keren aangegeven bij de makers van de site, maar het schijnt nogal moeilijk te zijn om dit te veranderen. Daardoor kijk je er nogal raar tegenaan.
Ook alleen voor De Bilt geven ze een verwachting aan voor de rest van de maand, hetzij met GFS als basis of met ECMWF als basis. De overige stations worden t/m de dag van gisteren aangegeven met de werkelijke waarde.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Lente 2020

Bericht door Gerard » 17-05-2020 00:01

Gerben schreef:
16-05-2020 18:13
Gerard schreef:
16-05-2020 17:46
De parallel met woestijn klopt perfect, het grootste deel van NL is onbebouwd en daar waar de grond het droogst is en de grofste korrel heeft vriest het het hardst (de zandgronden).
Noem in Nederland dan eens een plek op waar geen bomen, huizen, wegen, grassen en andere planten zijn?
Met onbebouwd bedoel ik: geen dorpen en steden, dus open gebied. Onbeteeld is weer wat anders. Ik neem aan dat je nu begrepen hebt wat ik bedoelde met grotere temperatuursamplitude boven droge grond dan boven vochtige grond. Bij uitgedroogde gronden, weilanden en akkers (die laatste nu vaak nog onbegroeid tot beginnende groei) krijg je hetzelfde effect als in de woestijn, minder sterk uiteraard, maar het gaat die richting op. Om nog lagere temperatuur te krijgen dan op kale droge grond moet er sneeuw liggen. Dan wordt de bodem het beste geïsoleerd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Lente 2020

Bericht door Gerard » 17-05-2020 00:01

Koos schreef:
16-05-2020 22:26
Gerard schreef:
16-05-2020 17:40
Bij weerstatistieken https://weerstatistieken.nl/gilze-rijen/2020/mei zie ik toch duidelijk een verschil van 1,7 graden. :) Maar inderdaad kan je dat niet vergelijken met het maandgemiddelde dat er staat. We moeten nog een halve maand wachten en ondertussen houden we het op 1,1 zoals Koos hierboven aangeeft.
De "normale waarde" die je daar ziet is steeds 13,1 °C Gerard. Dat is de normaal voor De Bilt voor mei, maar deze verandert niet wanneer je een ander station kiest. Ik heb dat al een aantal keren aangegeven bij de makers van de site, maar het schijnt nogal moeilijk te zijn om dit te veranderen. Daardoor kijk je er nogal raar tegenaan.
Ook alleen voor De Bilt geven ze een verwachting aan voor de rest van de maand, hetzij met GFS als basis of met ECMWF als basis. De overige stations worden t/m de dag van gisteren aangegeven met de werkelijke waarde.
Als je bij weerstatistieken per station naar de grafiekjes linksonder gaat en de muis op de laatste dag zet, dan krijg je de Tg van de maand "normaal tot nu toe" en de "lopende Tg van de maand tot nu toe in 2020". Die worden boven het plaatje apart nog eens weergegeven in een tabelletje.
Een paar nagekeken. Voor Deelen, Den Helder, en Eelde klopt het, maar bij Gilze Rijen zie ik een afwijking van 0,2 graden tussen tabel en grafiekwaarden (Tabel -1,8, grafiek -2,0 afwijking van "normaal tot nu toe"). Eigenaardig. Er is nog iets vreemds, bij Wetterzentrale worden andere normalen gebruikt dan bij weerstatistieken.nl. Daardoor krijg je bij weerstatistieken.nl grotere verschillen tussen "normaal gemiddeld tot nu toe" en "gemiddeld tot nu toe". Mogelijk heeft dat met de harmonisatie te maken die op de ene site wel en de andere niet is doorgevoerd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Lente 2020

Bericht door Gerard » 17-05-2020 00:22

Deelen

Afbeelding

Den Helder

Afbeelding

Eelde

Afbeelding

Gilze Rijen

Afbeelding

Plaats reactie