.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Gerben » 16-05-2020 14:26

Gerard schreef:
16-05-2020 14:05
Gerben schreef:
16-05-2020 12:16
Dick schreef:
16-05-2020 11:45
De (zware) nachtvorsten van deze IJsheiligen hadden we de danken aan een combinatie van factoren: noordelijke aanvoer van koude lucht, ook op hoogte, heldere nachten en sterk uitgedroogde bodems door het oplopend neerslagtekort vanaf midden maart. Het lijkt me dat de klimaatverandering hierin ook een aandeel heeft. Ik vind het ook interessant om na te gaan of het stilvallen van de economische activiteit door de (gedeeltelijke) lockdown een meetbare invloed heeft gehad. De afgelopen twee maanden hadden we nauwelijks contrails en minder fijnstof. Mogelijk was de zonneschijn daardoor nog net iets krachtiger.
Waarom denk jij dat de temperatuur door de droogte sneller daalt?
Waarom denk jij dat het 's nachts in de overdag zo hete woestijn vriest?
Dat komt door uitstraling. Niet door droogte. Volgens mij kan het beter overdag een paar mm regenen. Water is een slechte warmtegeleider dus houdt aardwarmte wat tegen. Ook kan er dan wat verdamping plaatsvinden zodat het nog wat extra afkoelt. Eigenlijk hetzelfde als met een sneeuwlaag. Alleen dan zorgt sublimatie voor de extra afkoeling

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Lente 2020

Bericht door Gerard » 16-05-2020 14:40

Dick schreef:
16-05-2020 11:45
De (zware) nachtvorsten van deze IJsheiligen hadden we de danken aan een combinatie van factoren: noordelijke aanvoer van koude lucht, ook op hoogte, heldere nachten en sterk uitgedroogde bodems door het oplopend neerslagtekort vanaf midden maart. Het lijkt me dat de klimaatverandering hierin ook een aandeel heeft. Ik vind het ook interessant om na te gaan of het stilvallen van de economische activiteit door de (gedeeltelijke) lockdown een meetbare invloed heeft gehad. De afgelopen twee maanden hadden we nauwelijks contrails en minder fijnstof. Mogelijk was de zonneschijn daardoor nog net iets krachtiger.

Ik heb het elders al eerder aangegeven: die weersituaties waarbij contrails zich zouden kunnen vormen waren er nauwelijks. Bij een goed ontwikkeld hogedrukgebied lossen de condenssporen op en de weinige vliegtuigen die ik wel zag vliegen vormden geen cirrus homogenitus. Op twee dagen heb ik het anders gezien maar dat is gezien het aantal zonnige dagen van te geringe invloed. Blijft over het aerosol en de emissie van waterdamp en CO2. De laatste 2 zijn van belang als er continentale aanstroom of luchtstilstand is.
Per dag kan in de koude droge lucht vanuit het noorden bij bijvoorbeeld 50% minder emissie 0,25% minder precipiteerbaar water / waterdamp / bijkomen. Als de onderste luchtlaag niet ververst wordt kan dit broeikasgas vanuit antropogene bronnen misschien wel tot 1 % extra aanwezigheid oplopen. Gewas- en grondverdamping en verdamping uit meren en rivieren, dus de natuurlijke verdamping, zal waarschijnlijk veel harder aantikken, maar dat wordt door droogte wel flink verminderd (behalve de meren natuurlijk). Ik denk - gevoelsmatig - dat dit een veel grotere invloed heeft dan minder antropogeen waterdamp. Blijft over CO2. Als 50% wegvalt door minder wegverkeer, dan kan dat 1,2 % per dag in de kolom veranderen (in druk transportland NL). Bij continentale of stilstaande lucht (aanname dat op het continent ook 50% minder emissie is). Als deze situatie lang aanhoudt dan kan dit stapelen (afhangende van hoeverre gewassen/bomen alweer CO2 kunnen afvangen in de aanvang van het groeiseizoen). Dit heeft waarschijnlijk meer effect dan waterdamp.
Dan aerosol; neemt al jarenlang af, niet zozeer in schadelijkheid, maar wel in hoeveelheid (zouten, met name ammoniumsulfaat) en dus optisch en dus heeft dat invloed op de terugstrooiing van zonlicht. Dat (directe) effect is vanaf ca. 1985 geleidelijk enorm afgenomen, destijds werd nog berekend dat er 4 tot 8 Watt/m^2 teruggestrooid werd. Dat is dus sindsdien zo sterk verminderd dat het in Europa weinig zal verschillen bij de stiuatie voor en tijdens de lock-down. In China en India is dit heel anders.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Lente 2020

Bericht door Gerard » 16-05-2020 14:50

Gerben schreef:
16-05-2020 14:26
Gerard schreef:
16-05-2020 14:05
Gerben schreef:
16-05-2020 12:16
Dick schreef:
16-05-2020 11:45
De (zware) nachtvorsten van deze IJsheiligen hadden we de danken aan een combinatie van factoren: noordelijke aanvoer van koude lucht, ook op hoogte, heldere nachten en sterk uitgedroogde bodems door het oplopend neerslagtekort vanaf midden maart. Het lijkt me dat de klimaatverandering hierin ook een aandeel heeft. Ik vind het ook interessant om na te gaan of het stilvallen van de economische activiteit door de (gedeeltelijke) lockdown een meetbare invloed heeft gehad. De afgelopen twee maanden hadden we nauwelijks contrails en minder fijnstof. Mogelijk was de zonneschijn daardoor nog net iets krachtiger.
Waarom denk jij dat de temperatuur door de droogte sneller daalt?
Waarom denk jij dat het 's nachts in de overdag zo hete woestijn vriest?
Dat komt door uitstraling. Niet door droogte. Volgens mij kan het beter overdag een paar mm regenen. Water is een slechte warmtegeleider dus houdt aardwarmte wat tegen. Ook kan er dan wat verdamping plaatsvinden zodat het nog wat extra afkoelt. Eigenlijk hetzelfde als met een sneeuwlaag. Alleen dan zorgt sublimatie voor de extra afkoeling
Helaas, je redenering klopt niet, een droge ondergrond zorgt ervoor dat er overdag minder warmte geabsorbeerd kan worden, albedo is heel belangrijk. Droge grond wordt immers steeds lichter (inclusief gras, dat vergeelt).

Het is vergelijkbaar met de woestijn:

De albedo zorgt daar voor terugkaatsing van het zonlicht i.p.v. absorptie, er wordt geen warmte opgeslagen in de grond en mede daarom wordt de lucht zo heet.

Het is er gortdroog zodat er - overdag - geen waterdamp in de lucht komt en de waterdamp dus niet 's nachts als broeikasgas kan werken en er is geen warmte in de grond opgeslagen die 's nachts weer afgegeven zou kunnen worden.

Nederland begint dus op woestijngebied te lijken als het kurkdroog is, dat is ook mede de reden dat we vorige zomer zulke absurd hoge luchttemperaturen konden beleven. Je krijgt een grotere temperatuursamplitude.

Voor sneeuw geldt dezelfde redenering: overdag kan geen warmte geabsorbeerd worden doordat al het licht teruggekaatst wordt en dus wordt er 's nachts vanaf de sneeuw geen warmte afgegeven, daarbij is ook de ondergrond nog eens geïsoleerd. Zodat er sowieso geen aardwarmte aangevoerd kan worden. En sublimatie 's nachts op sneeuw is alleen maar opwarmend, dus ook dan moet de lucht kurkdroog zijn wil het flink gaan vriezen.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Gerben » 16-05-2020 14:54

Gerard schreef:
16-05-2020 14:50
Gerben schreef:
16-05-2020 14:26
Gerard schreef:
16-05-2020 14:05
Gerben schreef:
16-05-2020 12:16
Dick schreef:
16-05-2020 11:45
De (zware) nachtvorsten van deze IJsheiligen hadden we de danken aan een combinatie van factoren: noordelijke aanvoer van koude lucht, ook op hoogte, heldere nachten en sterk uitgedroogde bodems door het oplopend neerslagtekort vanaf midden maart. Het lijkt me dat de klimaatverandering hierin ook een aandeel heeft. Ik vind het ook interessant om na te gaan of het stilvallen van de economische activiteit door de (gedeeltelijke) lockdown een meetbare invloed heeft gehad. De afgelopen twee maanden hadden we nauwelijks contrails en minder fijnstof. Mogelijk was de zonneschijn daardoor nog net iets krachtiger.
Waarom denk jij dat de temperatuur door de droogte sneller daalt?
Waarom denk jij dat het 's nachts in de overdag zo hete woestijn vriest?
Dat komt door uitstraling. Niet door droogte. Volgens mij kan het beter overdag een paar mm regenen. Water is een slechte warmtegeleider dus houdt aardwarmte wat tegen. Ook kan er dan wat verdamping plaatsvinden zodat het nog wat extra afkoelt. Eigenlijk hetzelfde als met een sneeuwlaag. Alleen dan zorgt sublimatie voor de extra afkoeling
Helaas, je redenering klopt niet, een droge ondergrond zorgt ervoor dat er overdag minder warmte geabsorbeerd kan worden, albedo is heel belangrijk. Droge grond wordt immers steeds lichter (inclusief gras, dat vergeelt).

Het is vergelijkbaar met de woestijn:

De albedo zorgt daar voor terugkaatsing van het zonlicht i.p.v. absorptie, er wordt geen warmte opgeslagen in de grond en mede daarom wordt de lucht zo heet.

Het is er gortdroog zodat er - overdag - geen waterdamp in de lucht komt en de waterdamp dus niet 's nachts als broeikasgas kan werken en er is geen warmte in de grond opgeslagen die 's nachts weer afgegeven zou kunnen worden.

Nederland begint dus op woestijngebied te lijken als het kurkdroog is, dat is ook mede de reden dat we vorige zomer zulke absurd hoge luchttemperaturen konden beleven. Je krijgt een grotere temperatuursamplitude.
Ik heb het over de minima. De maxima zijn wel hoger door de droogte. Anders hadden we vorig jaar niet de 40 graden gehaald natuurlijk
Ik denk dus dat minima bij droogte hoger uitvallen

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Lente 2020

Bericht door Gerard » 16-05-2020 14:56

Zie mijn bovenstaande verhaal, minima vallen bij droogte juist lager uit.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Gerben » 16-05-2020 15:03

Gerard schreef:
16-05-2020 14:56
Zie mijn bovenstaande verhaal, minima vallen bij droogte juist lager uit.
Bent het er niet mee eens. Als er overdag een paar mm neerslag valt dan koelt het de nacht erna meer af. Die neerslag isoleert....zoals een sneeuwlaag. Sneeuw wat beter omdat er lucht in zit

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Lente 2020

Bericht door Gerard » 16-05-2020 16:03

Gerben schreef:
16-05-2020 15:03
Gerard schreef:
16-05-2020 14:56
Zie mijn bovenstaande verhaal, minima vallen bij droogte juist lager uit.
Bent het er niet mee eens. Als er overdag een paar mm neerslag valt dan koelt het de nacht erna meer af. Die neerslag isoleert....zoals een sneeuwlaag. Sneeuw wat beter omdat er lucht in zit
Je bent het niet eens met natuurkundige wetten, maar die wetten zijn onveranderlijk. Natte bodem wordt warmer door de zon doordat die donkerder is dan droge bodem, én de warmte kan ook nog eens opgeslagen worden, omdat het water tussen het bodemmateriaal de warmte geleidt. De lucht, die juist isoleert, is immers verdrongen. 's nachts kan die warmte weer afgegeven worden én er hangt meer waterdamp in de lucht doordat die overdag uit de natte bodem verdampt is (en uit de gewassen et cetera). Bij droogte blijven de bladmondjes meer dicht zodat ook de verdamping van bossen en gewassen nog eens minder is. Waterdamp is het sterkste broeikasgas. En doordat de bladmondjes meer gesloten blijven zal ook CO2 minder uit de lucht gehaald worden, maar dat zal niet zo heel veel bijdragen.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Ko » 16-05-2020 16:09

John schreef:
16-05-2020 14:22
Gerard schreef:
16-05-2020 14:03
Ko schreef:
16-05-2020 10:23
Ik kom nog maar aan 1 vorstdag deze koude periode. Alleen de 12de lukte het, verder geheel niet. En gister met max 16 graden zelfs bijna normale max temp. Verder steeds meer signalen op zeer warm meiweer volgende week, waardoor de kans groot is dat mei toch zal doorslaan naar de te warme kant. Want deze huidige koude periode is weer een compensatie op de tweede meiweek toen het ook al dagenlang 20-25 graden was.
Kijkend naar Gilze Rijen zie ik een etmaalgemiddelde temperatuur voor mei van 11,4 terwijl 13,1 normaal is. Zo warm is het dus niet geweest in jullie omgeving, net als in de rest van Nederland is in de meimaand - tot nu toe - de temperatuur flink onder normaal.
We hebben inderdaad vier twintigers gehad in de tweede week. Allemaal ruim in de twintig, eenmaal zomers.

De norm van 13,1 graden is het normaal over de hele maand. De gemiddelde temperatuur van 11,4 graden is de waarde over de eerste meihelft. Dat laat zich niet een op een vergelijken. De eerste helft is normaal vanzelfsprekend kouder dan 13,1 graden.
Het is tot nu toe dus niet 1,7 graden te koud in Gilze-Rijen.

Over de eerste decade van mei 2020 is de gemiddelde temperatuur in Gilze-Rijen 12,9 graden. Dat is niet echt aan de koude kant.
En dat wilde ik er ook mee zeggen. Zeker trekt de koude periode nu het gemiddelde flink omlaag. Maar door die dagen 20-25 graden en wat er dan komende tijd nog komen gaat is het nog maar de vraag of het deze koudere periode gaat lukken het maandgemiddelde niet boven normaal te laten eindigen. En ik denk dus dat dat wel gaat gebeuren.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Wilfried
Berichten: 239
Lid geworden op: 31-12-1987

Re: Lente 2020

Bericht door Wilfried » 16-05-2020 16:47

Ko schreef:
16-05-2020 16:09
John schreef:
16-05-2020 14:22
Gerard schreef:
16-05-2020 14:03
Ko schreef:
16-05-2020 10:23
Ik kom nog maar aan 1 vorstdag deze koude periode. Alleen de 12de lukte het, verder geheel niet. En gister met max 16 graden zelfs bijna normale max temp. Verder steeds meer signalen op zeer warm meiweer volgende week, waardoor de kans groot is dat mei toch zal doorslaan naar de te warme kant. Want deze huidige koude periode is weer een compensatie op de tweede meiweek toen het ook al dagenlang 20-25 graden was.
Kijkend naar Gilze Rijen zie ik een etmaalgemiddelde temperatuur voor mei van 11,4 terwijl 13,1 normaal is. Zo warm is het dus niet geweest in jullie omgeving, net als in de rest van Nederland is in de meimaand - tot nu toe - de temperatuur flink onder normaal.
We hebben inderdaad vier twintigers gehad in de tweede week. Allemaal ruim in de twintig, eenmaal zomers.

De norm van 13,1 graden is het normaal over de hele maand. De gemiddelde temperatuur van 11,4 graden is de waarde over de eerste meihelft. Dat laat zich niet een op een vergelijken. De eerste helft is normaal vanzelfsprekend kouder dan 13,1 graden.
Het is tot nu toe dus niet 1,7 graden te koud in Gilze-Rijen.

Over de eerste decade van mei 2020 is de gemiddelde temperatuur in Gilze-Rijen 12,9 graden. Dat is niet echt aan de koude kant.
En dat wilde ik er ook mee zeggen. Zeker trekt de koude periode nu het gemiddelde flink omlaag. Maar door die dagen 20-25 graden en wat er dan komende tijd nog komen gaat is het nog maar de vraag of het deze koudere periode gaat lukken het maandgemiddelde niet boven normaal te laten eindigen. En ik denk dus dat dat wel gaat gebeuren.
Volgens www.weerstatistieken.nl komen we nu op ongeveer 12.9 graden uit. Dat is maar nipt onder de huidige normaal van 13.1. Vroeger (jaren 80) had dit wel een te warme maand opgeleverd, met een normaal die toen 12.1 graden was uit de reeks 1951-1980.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Lente 2020

Bericht door Koos » 16-05-2020 17:22

John schreef:
16-05-2020 14:22


De norm van 13,1 graden is het normaal over de hele maand. De gemiddelde temperatuur van 11,4 graden is de waarde over de eerste meihelft. Dat laat zich niet een op een vergelijken. De eerste helft is normaal vanzelfsprekend kouder dan 13,1 graden.
Het is tot nu toe dus niet 1,7 graden te koud in Gilze-Rijen.

Over de eerste decade van mei 2020 is de gemiddelde temperatuur in Gilze-Rijen 12,9 graden. Dat is niet echt aan de koude kant.
Gilze-Rijen is van 1 t/m 15 mei 1,1 °C te koud verlopen. Gegevens kun je vinden op https://www.wetterzentrale.de/averages. ... =5&dag2=15

Plaats reactie