.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Paul
Berichten: 1022
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Lente 2020

Bericht door Paul » 15-05-2020 07:19

Knipsel3.PNG
Het decaderecord is daar. -1,2 tegenover -1,1 in 1935. Plus dagrecord natuurlijk.

IJzige stilte in de media gisteren trouwens over het dagrecord. Niet bij nu.nl, niet bij NOS op tv, evenmin bij RTL. Koude records worden systematisch doodgezwegen (en ze zijn zo zeldzaam tegenwoordig) in de media, dit is beslist geen incident. ik haat censuur. :heelboos:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Lente 2020

Bericht door Karel » 15-05-2020 09:01

In deze tijd is het mooi weer wat moet worden geboden. Overigens wel een zeer interessant circulatiepatroon onder de nu warme stratosfeer met veel oosten winden.

Paul
Berichten: 1022
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Lente 2020

Bericht door Paul » 15-05-2020 09:26

Karel schreef:
15-05-2020 09:01
In deze tijd is het mooi weer wat moet worden geboden. Overigens wel een zeer interessant circulatiepatroon onder de nu warme stratosfeer met veel oosten winden.
Speelt ongetwijfeld mee. 14 en 15 mei zijn inmiddels wel een behoorlijke anomalie in het nieuwe klimaat https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuw ... -zeldzamer.

Het is inderdaad te merken dat de stratosfeer zijn teugels heeft laten vieren. Overigens nog steeds maar een zwakke oostelijke QBO. -5 m/s slechts over april en trend maar langzaam dalend. Merkwaardig.

https://psl.noaa.gov/data/correlation/qbo.data
Knipsel3.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2020

Bericht door John » 15-05-2020 10:04

Karel schreef:
15-05-2020 09:01
In deze tijd is het mooi weer wat moet worden geboden. Overigens wel een zeer interessant circulatiepatroon onder de nu warme stratosfeer met veel oosten winden.
April heeft al veel mooi weer geboden. Veel warme dagen ook. En de laatste decade van maart bood ook veel mooi weer. Het is eigenlijk bijna elke dag mooi weer sinds half maart. En daar komt nog meer mooi weer aan. Volgende week mogelijk gecombineerd met aantal dagen zomerse warmte.

Overigens laat de huidige periode van hogedruk, vanaf half maart tot en met nu, nog eens zien hoe schijnbaar vlotjes het gaat.
Ik moet regelmatig denken aan winter 1963. Toentertijd vaak situaties van hogedruk waarbij uitlopers net gunstig komen te liggen om voor verlenging van vorst te zorgen door aanlandige wind en/of geen stroming.

Toentertijd ook hele perioden met juist sturende hogedruk op posities westen en noordwest van Nederland, juist in de bovenlucht. Het werd toentertijd dus niet allemaal geregisseerd door kernposities boven Scandinavië en/of het westen van Rusland.

Excuus voor dit winters uitstapje in het lentetopic, maar ik moest het parallel proces even kwijt. :D
Nu nog een keer dergelijke patronen in juiste maanden. :mrgreen:

Erik
Berichten: 99
Lid geworden op: 23-06-2017

Re: Lente 2020

Bericht door Erik » 15-05-2020 10:31

Paul schreef:
15-05-2020 09:26

Het is inderdaad te merken dat de stratosfeer zijn teugels heeft laten vieren. Overigens nog steeds maar een zwakke oostelijke QBO. -5 m/s slechts over april en trend maar langzaam dalend. Merkwaardig.

https://psl.noaa.gov/data/correlation/qbo.data

Knipsel3.PNG
Beste Paul,

Ik weet niet hoe ik dat grafiekje van de QBO kan lezen. De horizontale as is de breedtegraad, maar de verticale as (mean zonal wind) begrijp ik niet. Kun je het beknopt uitleggen of me verwijzen naar een plek waar ik hier meer over kan lezen? Wikipedia helpt wel een beetje om het verschijnsel van de quasi-biennial oscillation (QBO) een beetje te begrijpen, maar die grafiek blijft raadselachtig.

Erik Wesselius

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Lente 2020

Bericht door Koos » 15-05-2020 10:34

Pluim ECMWF 00Z voor het noordoosten. Veel onzekerheid, alles afhankelijk van de juiste ligging van de drukgebieden komende week
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Lente 2020

Bericht door Koos » 15-05-2020 10:46

Erik schreef:
15-05-2020 10:31

Beste Paul,

Ik weet niet hoe ik dat grafiekje van de QBO kan lezen. De horizontale as is de breedtegraad, maar de verticale as (mean zonal wind) begrijp ik niet. Kun je het beknopt uitleggen of me verwijzen naar een plek waar ik hier meer over kan lezen? Wikipedia helpt wel een beetje om het verschijnsel van de quasi-biennial oscillation (QBO) een beetje te begrijpen, maar die grafiek blijft raadselachtig.

Erik Wesselius
Hier kun je iets meer lezen Erik. Is van Victor de Vries uit Heerenveen

https://www.weerwoord.be/m/2557653

En hier nog iets van de Freie Universitat Berlijn

https://www.geo.fu-berlin.de/en/met/ag/ ... index.html

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Lente 2020

Bericht door Sebastiaan » 15-05-2020 10:47

Dat is de windsnelheid. Waarbij een positief staat voor westelijke wind, en negatief voor oostelijke wind. Verder zie je op de linkeras de luchtdruk.

Paul
Berichten: 1022
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Lente 2020

Bericht door Paul » 15-05-2020 11:17

Sebastiaan schreef:
15-05-2020 10:47
Dat is de windsnelheid. Waarbij een positief staat voor westelijke wind, en negatief voor oostelijke wind. Verder zie je linkeras de luchtdruk.
Klopt inderdaad, de QBO is gedefinieerd als de windsnelheid boven de evenaar op 30 hPa (maar dat weet jij wel ;) )

@ Erik. In het plaatje: links is de evenaar (EQ); verticaal de luchtdruk (correspondeert met de hoogte; 30 hPa is het richtpunt voor de bepaling van de QBO). Blauw is oostenwind.

Meer algemeen: een negatieve QBO in de winter, gecombineerd met lage zonneactiviteit, geeft grotere kans op een stratosferische opwarming.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Lente 2020

Bericht door Koos » 15-05-2020 12:31

De periode vanaf 21 maart tot aan nu is wat mij betreft een opvallende periode:

- de gemiddelde temperatuur over deze periode is vrijwel gelijk aan de normaal. En dat na een extreem zachte start van het jaar.
- het aantal zonne-uren in deze periode is veruit een record. 532 zonne-uren tegenover 466 in 2011.
- 23,4 mm neerslag viel er; een derde plek na 1996 met 19,4 mm en 2011 met 20,8 mm.

Het zonnige en droge weer heeft dus niet direct geleid tot warm voorjaarsweer. Eerder gaf ik al aan dat zonnig weer niet per definitie gelijk staat aan warm weer. De afgelopen periode is daar een duidelijk voorbeeld van.
De overgang van extreem nat naar extreem droog is ook erg opvallend.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie