April warmt het snelst op. Wat verder opvalt...

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

April warmt het snelst op. Wat verder opvalt...

Bericht door Koos » 29-04-2020 12:16

Gegevens zijn voor De Bilt.
Afkomstig van https://www.wetterzentrale.de/nl/averag ... tation=260

Vergeleken zijn de klimatologische tijdvakken vanaf 1951-1980 t/m 1991-2020, waarbij natuurlijk het laatste tijdvak niet compleet is voor de maanden april t/m december. Voor het laatste jaar heb ik een inschatting gemaakt, gebaseerd op de afgelopen 29 jaren.

Als voorbeeld; 1961-1990 wordt vergeleken met 1951-1980 en 1991-2020 wordt vergeleken met 1981-2010 en zo verder.

April is de maand met de grootste opwarming. Maar liefst 1,9 °C is deze maand in temperatuur gestegen.
Wanneer je kijkt naar het voorjaar dan is dit jaargetijde het meeste opgewarmd (1,6 °C), gevolgd door de winter (1,4 °C)

Opvallend is dat de maanden september en oktober "duidelijk achterblijven" qua opwarming met respectievelijk 0,7 en 0,6 °C.

December was over de periode 1981-2010 zelfs 0,3 °C "kouder" dan de periode 1971-2000.


download/file.php?mode=view&id=1684

download/file.php?mode=view&id=1682

download/file.php?mode=view&id=1683
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: April warmt het snelst op. Wat verder opvalt...

Bericht door John » 29-04-2020 19:56

Juli zit al op waarden die we vroeger tot de uitzonderlijk warme zomers rekenden.

John
Berichten: 2608
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: April warmt het snelst op. Wat verder opvalt...

Bericht door John » 29-04-2020 20:48

Juni heeft lang wat achteraan gehobbeld wat betreft opwarming, maar is nu aan een inhaalslag bezig. Datzelfde zullen september en oktober en ook december waarschijnlijk ook gaan doen.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: April warmt het snelst op. Wat verder opvalt...

Bericht door Koos » 29-04-2020 21:26

John schreef:
29-04-2020 20:48
Juni heeft lang wat achteraan gehobbeld wat betreft opwarming, maar is nu aan een inhaalslag bezig. Datzelfde zullen september en oktober en ook december waarschijnlijk ook gaan doen.
Daar ben ik erg nieuwsgierig naar John.
Net zo goed naar een eventuele reden waarom het voorjaar zoveel sneller is opgewarmd. Volgens het KNMI is er bijvoorbeeld geen trend in het vaker voorkomen van bepaalde stromingen in het voorjaar. Zo ook het vaker voorkomen van blokkerende hogedrukgebieden.
Waarom is het voorjaar dan zoveel sneller opgewarmd? Zou daar een specifieke reden voor zijn?

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: April warmt het snelst op. Wat verder opvalt...

Bericht door Gerben » 29-04-2020 21:44

Lente is opgewarmd door de zachte winters. Zeewater is daardoor veel warmer. Ook schijnt de zon veel meer.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: April warmt het snelst op. Wat verder opvalt...

Bericht door John » 29-04-2020 21:51

Koos schreef:
29-04-2020 21:26
John schreef:
29-04-2020 20:48
Juni heeft lang wat achteraan gehobbeld wat betreft opwarming, maar is nu aan een inhaalslag bezig. Datzelfde zullen september en oktober en ook december waarschijnlijk ook gaan doen.
Daar ben ik erg nieuwsgierig naar John.
Net zo goed naar een eventuele reden waarom het voorjaar zoveel sneller is opgewarmd. Volgens het KNMI is er bijvoorbeeld geen trend in het vaker voorkomen van bepaalde stromingen in het voorjaar. Zo ook het vaker voorkomen van blokkerende hogedrukgebieden.
Waarom is het voorjaar dan zoveel sneller opgewarmd? Zou daar een specifieke reden voor zijn?
Dat heb ik ook gelezen, dat er volgens het KNMI geen trend is in het vaker voorkomen van bepaalde stromingen in het voorjaar.

Het voorjaar is toch echt de status van ‘noordenwinden-seizoen’ kwijt geraakt de laatste decennia. Misschien is de periode te kort om het een trend te mogen noemen?

Er zijn bijvoorbeeld minder cyclonale noordwest- en noordcirculaties met (winterse) buien. Daar zijn andere stromingen voor in de plaats gekomen.

Heeft het KNMI geen trendmatige verandering in de gemiddelde windrichting en windkracht in de lente gevonden?

Onderstaande link, gevonden op KNMI site, laat wel degelijk in een artikel zien dat drukverdeling en stromingspatroon en windrichting veranderd is.

http://www.staff.science.uu.nl/~delde1 ... Winter.pdf

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Prachtig leesstuk John. Veel dank

Bericht door Koos » 29-04-2020 22:42

Onderstaande link, gevonden op KNMI site, laat wel degelijk in een artikel zien dat drukverdeling en stromingspatroon en windrichting veranderd is.
Heb het met veel aandacht gelezen. Interessant. Het enige wat ik me afvraag is of een onbewolkte dag in april per definitie warmer is dan een bewolkte dag. Je hebt dan toch ook te maken met nachtelijke uitstraling? Gekeken naar de Tg.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: April warmt het snelst op. Wat verder opvalt...

Bericht door Koos » 29-04-2020 22:50

Gerben schreef:
29-04-2020 21:44
Lente is opgewarmd door de zachte winters. Zeewater is daardoor veel warmer. Ook schijnt de zon veel meer.
De hoeveelheid zonneschijn zal zeker een invloed hebben, maar het warmere zeewater is maar de vraag. Dan zou je toch ook een stroming vanaf zee moeten hebben en juist in het voorjaar is dat lang niet altijd het geval. Kijk maar eens naar de afgelopen april-maand.

John
Berichten: 2608
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: April warmt het snelst op. Wat verder opvalt...

Bericht door John » 30-04-2020 07:52

Koos schreef:
29-04-2020 22:42
Onderstaande link, gevonden op KNMI site, laat wel degelijk in een artikel zien dat drukverdeling en stromingspatroon en windrichting veranderd is.
Heb het met veel aandacht gelezen. Interessant. Het enige wat ik me afvraag is of een onbewolkte dag in april per definitie warmer is dan een bewolkte dag. Je hebt dan toch ook te maken met nachtelijke uitstraling? Gekeken naar de Tg.
De tijd dat de zon boven de horizon staat is in april langer dan dat hij onder de horizon is. Alle andere omstandigheden gelijkblijvend zou ik zeggen dat een onbewolkte dag in april (zeker later in de maand) warmer is dan een bewolkte dag.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: April warmt het snelst op. Wat verder opvalt...

Bericht door Gerard » 30-04-2020 23:01

John schreef:
30-04-2020 07:52
Koos schreef:
29-04-2020 22:42
Onderstaande link, gevonden op KNMI site, laat wel degelijk in een artikel zien dat drukverdeling en stromingspatroon en windrichting veranderd is.
Heb het met veel aandacht gelezen. Interessant. Het enige wat ik me afvraag is of een onbewolkte dag in april per definitie warmer is dan een bewolkte dag. Je hebt dan toch ook te maken met nachtelijke uitstraling? Gekeken naar de Tg.
De tijd dat de zon boven de horizon staat is in april langer dan dat hij onder de horizon is. Alle andere omstandigheden gelijkblijvend zou ik zeggen dat een onbewolkte dag in april (zeker later in de maand) warmer is dan een bewolkte dag.
In principe mee eens, bij gelijkblijvende omstandigheden.

Gemiddeld genomen is een zonnige dag warmer, maar het hangt ook erg af van de luchtmassa en de stroming die op dat moment aanwezig is en de meetlocatie. Zo had ik een relatief zeer koude maar zeer zonnige dag enkele dagen geleden. Koude bovenlucht en een zwakke stroming van zee, een sterke gradiënt van de temperatuur was zichtbaar van mijn kustlocatie Schoorl met het binnenland.

In de volgende Weerspiegel komt een overzicht van de 30-jarige perioden vanaf ca. 1700, jaargemiddeld en maandgemiddeld, per 10 jaar verspringend. Een artikel van Jordi.

Plaats reactie