.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 21-04-2020 12:33

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Gerben » 21-04-2020 12:35

Ted schreef:
21-04-2020 12:28

Niet om 15.20 uur gemeten?

Ik plaats het kaartje van 15.20 uur. Op welke tijd is het volgens jou, Gerben?
De Bilt was wat later

Re: Lente 2020WijzigMeld dit berichtCiteer

Bericht 11-04-2020 13:33

Maandrecord voor Deelen. Nooit eerder zo droog in april. Top 10 binnen voor het jaar. Met een dauwpunt van -10,1 om 12.50 uur
Slechter coronacrisisweer kunnen we niet hebben

https://www.wetterzentrale.de/extremes_ ... treem=X_UN

Sebastiaan
Berichten: 12243
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Lente 2020

Bericht door Sebastiaan » 21-04-2020 13:33

De geur van de eerste zomerregen... Het klinkt als poëzie, maar iedereen die woensdag de eerste bui na vele droge weken meemaakte, weet dat de geur bestaat.

Heeft de regengeur een naam?

De regengeur heeft een in eerste instantie weinig poëtisch klinkende naam: petrichor. De betekenis van dat woord spreekt wél tot de verbeelding. Het komt uit het Oud-Grieks. Petra betekent ‘steen’, het woord ‘ichor’ is terug te vinden in de Griekse mythologie als ‘het bloed van de goden’. We ruiken dus godenbloed dat op de stenen valt.
Hoe is die naam ontstaan?

De geur van regen kreeg pas een naam in 1964. Hij is bedacht door de wetenschappers Isabel Joy Bear en Roderick G. Thomas, die aan het Massachusetts Institute of Technology het fenomeen onderzochten.
Wat hebben de wetenschappers ontdekt?

Bear en Thomas ontdekten dat de geur ontstaat doordat de moleculen waaruit regendruppels zijn opgebouwd zich vermengen met lucht. Als een regendruppel de grond raakt, vlakt hij af en veroorzaakt hij minuscuul kleine waterbelletjes die opstijgen uit de ondergrond. Die nemen bacteriën, mineralen en andere stoffen mee die in de grond zitten. Eenmaal in de lucht barsten de belletjes open. De stoffen die ze meegenomen hebben veroorzaken de geur.
Waarom ruik je het meestal alleen in de zomer?

Petrichor ontstaat alleen als het zachtjes regent op grond die lange tijd droog is geweest. Alleen bij droogte krijgen mineralen en bacteriën de tijd zich in de grond te verzamelen. Bij een flinke hoosbui komen de regendruppels met zoveel geweld op de aarde terecht, dat alle kleine deeltjes worden vernietigd en petrichor geen kans krijgt.
Waarom houdt bijna iedereen van de geur van zomerregen?

Wie het semi-wetenschappelijk wil benaderen, zegt dat het komt doordat onze voorouders afhankelijk waren van het weer om te overleven. Na een lange tijd van droogte waren ze dus dolblij met de regen. Dat geluksgevoel hebben wij van hen geërfd.

Maar waarschijnlijk komt het ook doordat de geur zo verbonden is aan de zomer. Aan lange dagen aan het strand. Aan een zacht zomerbuitje dat verfrist, maar niet hevig genoeg is om het weer te doen omslaan. Aan eindeloze vakanties. Aan stampen in de plassen. Aan ritmisch tikkende regen op het tentdoek. De geur van godenbloed herinnert ons aan gelukkige tijden.
https://www.dvhn.nl/extra/Waarom-ruikt- ... 38838.html

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Ko » 21-04-2020 15:57

Daniël schreef:
21-04-2020 12:22
Kijk ik naar de nieuwste maandverwachting van het ECMWF op https://effis.jrc.ec.europa.eu/applicat ... -forecast/, dan lijkt mei ook zeer droog te verlopen. Terwijl de uitdraai van vorige week juist wees op natter weer dan normaal in mei, duidelijk te zien dat maandverwachtingen niet erg betrouwbaar en erg wispelturig zijn.
Dan komt de omslag pas in juni en wordt het naar mijn verwachting een 2007 of 2011 zomer. Dat het in 2018 zeven maanden zomer bleef was een grote uitzondering. Toen zette de droogte veel later in, pas vanaf begin mei. Nu al vanaf half maart.

Dat wordt nog zwaar afzien dan tot juni als er tot die tijd bijna niks valt.
De winters waren mooi, heel vroeger.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2020

Bericht door John » 21-04-2020 18:45

Ko schreef:
21-04-2020 15:57
Dan komt de omslag pas in juni en wordt het naar mijn verwachting een 2007 of 2011 zomer. Dat het in 2018 zeven maanden zomer bleef was een grote uitzondering. Toen zette de droogte veel later in, pas vanaf begin mei. Nu al vanaf half maart.

Dat wordt nog zwaar afzien dan tot juni als er tot die tijd bijna niks valt.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Ko » 21-04-2020 21:43

Waar is je reactie John? Nu is alleen maar mijn tekst geciteerd.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Lente 2020

Bericht door Jaap » 21-04-2020 22:17

Slecht Corona-weer? Ik dacht, dat een virus het moeilijk heeft met relatief koude en droge lucht. Dat zou dus gunstig moeten zijn. Maar dit weer is rampzalig voor de natuur en de land- en tuinbouw. Daar is juist warm en vochtig goed, omdat we volop in het groeiseizoen zitten. Maar het Corona-virus houdt hier ook van, dacht ik. Maar goed, ik ben geen viroloog. Wie weet er meer van?

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Gerben » 22-04-2020 08:21

Jaap schreef:
21-04-2020 22:17
Slecht Corona-weer? Ik dacht, dat een virus het moeilijk heeft met relatief koude en droge lucht. Dat zou dus gunstig moeten zijn. Maar dit weer is rampzalig voor de natuur en de land- en tuinbouw. Daar is juist warm en vochtig goed, omdat we volop in het groeiseizoen zitten. Maar het Corona-virus houdt hier ook van, dacht ik. Maar goed, ik ben geen viroloog. Wie weet er meer van?
https://www.weer.nl/nieuws/2020/invloed ... nacijfers/

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Gerben » 22-04-2020 10:34

Koningsdag verloopt tot heden altijd vrij koel/koud. Misschien dit jaar een warme dag. Mooie dagelijkse gang van de oper.
Het lijkt volgende week wat wisselvalliger te worden

Afbeelding

Jurgen
Berichten: 305
Lid geworden op: 31-12-1989

Re: Lente 2020

Bericht door Jurgen » 22-04-2020 20:48

Door de steeds warmer wordende lentes van de laatste jaren valt mij ook op dat alle lentebloesem zo snel is uitgebloeid. En de bomen in no time in het blad komen. Vroeger ging dat veel geleidelijker en zodoende kon je veel langer van de "echte" lente in al haar pracht genieten. Door al die warmte is de lente veel korter geworden en begint al vroeg zomerse trekken te krijgen. Daar reageert de natuur gelijk op door een groeispurt. Het laatste gematigde voorjaar, waarin de blad- en bloesemontluiking heel geleidelijk ging, was in 2015. Dat voorjaar heb ik al ideaal voorbeeld in m.n gedachten. Veel zon en gematigde temperaturen, zonder dat het onaangenaam koud was. En de natuur die heel geleidelijk op gang kwam en de bloesems wekenlang bleven bloeien. Zodoende viel er tot begin juni te genieten van lente bloesem, terwijl de laatste jaren in mei praktisch alles al is uitgebloeid..

Plaats reactie