.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Ronald
Berichten: 128
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Het weer van A3

Bericht door Ronald » 05-04-2020 10:24

Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik de liefde voor het weer totaal aan het kwijtraken ben.

Goed omschreven door Ko en John alhier.

Het Middellandse Zeeklimaat is min of meer ons klimaat geworden. En laat ik nou net, heel vroeger tijdens aardrijkskunde al ontstaan, een gruwelijke hekel aan een dergelijk klimaat hebben. Verschrikkelijk dacht ik destijds, je zou maar in een gebied wonen waar het zes maanden nat en zacht is of zes maanden droog en warm.

En dit is nu onze weerwerkelijkheid geworden.
Ik kan en wil er maar niet aan wennen.

Vandaar ook bij mij het steeds meer verliezen van mijn geliefde weerhobby.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Het weer van A3

Bericht door Dick » 05-04-2020 12:25

In deze tijd van het jaar heb ik nog geen moeite met zonnig en warm weer, zelfs niet met zomerse dagen. Zeker niet als het ‘s morgens nog fris is. De klei- en veenbodems zijn hier in de regio Rotterdam-Gouda nog lang niet uitgedroogd. De plassen op de velden zijn nog maar net weggezakt. Afgelopen week heb ik, op mijn werk, handmatig gegreppeld. De klei kleeft nog vet aan spades en schoppen. Dat was vorig jaar om deze tijd wel anders.
Ik hoop ook om praktische redenen dat het in elk geval nog droog blijft. Tijdens pauzes op ons werk valt dat ‘social distancing’ nu nog wel te handhaven. Als het gaat regenen zal men toch geneigd zijn in onze pick-ups te dicht op elkaar te kruipen. Voor ons vragen deze tijden toch het nodige kunst-en vliegwerk om veilig te blijven draaien. Maximaal twee mensen in de pick-ups van en naar de werkplek, drie mensen in de bus. Voor het overige rijden medewerkers in eigen auto’s, eventueel met een passagier. Sommigen laten zich direct op de werkplek afzetten. Vooralsnog is het nog rustig op ons werk, vanwege ziekte- en ander verzuim. Als het weer drukker wordt zullen we moeten kiezen: mensen naar huis sturen, met name ‘ingeleenden’, of gaan pendelen of mensen laten fietsen. Het vergt veel georganiseer.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 05-04-2020 13:45

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 05-04-2020 18:26

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Het weer van A3

Bericht door Gerben » 05-04-2020 18:36

En ongelooflijk dat Peter Munneke gisteren bij het journaal de hoogste waarden in het zuidoosten had staan.

Wilfried
Berichten: 239
Lid geworden op: 31-12-1987

Re: Het weer van A3

Bericht door Wilfried » 05-04-2020 18:56

Ted schreef:
05-04-2020 13:45
Wat mij de laatste jaren het meeste opvalt is dat door de warmte de hogedrukgebieden op het continent niet meer wegbranden. Vroeger had je menig zomer die in mei of begin juni goed begon met vaak een hoog over Scandinavië. Daarna plofte het in elkaar of trok naar het westen de Atlantische Oceaan op. Dan kwam de koude NW-circulatie op gang met een groot laag over Scandinavië. 1978 was daar een heel mooi voorbeeld van.
Dat valt mij idd. nou ook zo op. Zo'n warmterug vanuit het zuiden/zuidwesten met vaak de hoogste bovenluchtwaarden in de buurt van de Benelux, die maar hier blijft plakken. Vroeger trok zo'n hoog zich inderdaad snel terug op de oceaan of in de buurt van IJsland. Een mooi voorbeeld vind ik april 1982, de eerste dagen van die maand heel veel zon en hoge temps, een beetje vergelijkbaar met vandaag. En amper een week later met Pasen vette sneeuwbuien en overdag maar net boven nul. Kom daar anno 2020 nog maar eens mee. :lol:

Wilfried
Berichten: 239
Lid geworden op: 31-12-1987

Re: Het weer van A3

Bericht door Wilfried » 05-04-2020 19:18

Maar gelukkig weten we maar al te goed wie de hoofdschuldige is: CO2-toename. Zal Covid-19 een radicale ommezwaai weten te bewerkstelligen, of blijven we lekker vertrouwd ouderwets zo doorgaan?? :roll:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie