Corona-virus

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Corona-virus

Bericht door Dick » 04-04-2020 11:57

Van mijn 10e tot mijn 16e ongeveer had ik veel last van astmatische bronchitis. Die aloude regel van vermindere weerstand, c.q hogere bevattelijkheid zodra de ‘R’ in de maand zat ging voor mij zeker op. Ik was vaak ziek in de herfst- en wintermaanden, met benauwdheidsaanvallen en koorts door ontstoken luchtwegen. De klachten leken te vergeren als het vochtig was, bij mist bijvoorbeeld. Tijdens de strenge winter van 1978/79 was ik meerdere weken ziek. Hier kan de strenge vrieskou een negatieve rol hebben gespeeld. Tweemaal werd ik midden in de zomer flink ziek. In 1975 tijdens een vakantie aan de Belgische kust. Dat muisje had een staartje, twee staartjes zelfs. In augustus, middenin de recordlange hittegolf, kreeg ik een benauwdheidsaanval in een oververhit klaslokaal. Dit resulteerde in een ziekenhuisopname een maand later, pal na mijn tiende verjaardag. Een traumatische ervaring overigens. In 1980 vatte ik kou tijdens een kampeervakantie aan de Côte d’Azur. Zeer krachtig, maar gelukkig ook erg kort. Onze huisarts was scheutig met medicijnen voorschrijven en mijn ouders sleepten elke zomervakantie een halve apotheek mee in de caravan. Volgepropt met pillen was ik na vijf dagen alweer op de been. ik ‘groeide er uiteindelijk overheen’ zoals dat heet, na mijn zestiende, mede dankzij het gebruik van steeds geavanceerdere medicijnen. Vooral de ‘puffers’ zijn een zegen gebleken.
Helaas kreeg ik aansluitend last van hooikoorts, met een allergie specifiek voor graspollen. Gezien mijn beroep, groenonderhoud, erg vervelend. Ook hier bieden medicijnen uitkomst. Naast het gebruikelijke repertoire van niesaanvallen en jeukende ogen kunnen ook mijn luchtwegen gaan ontsteken. Ik ga in ‘mijn’ hooikoortsseizoen, vanaf mei (soms al eind april) preventief aan de ontstekingsremmers, ook weer zo’n puffer (‘inhalor’). Dat voorkomt benauwdheid en dat ik aan antibiotica- of prednisonkuren moet, zoals in het verleden wel gebeurde. Er zijn wel grote verschillen tussen mijn vroegere astmatische bronchitis en huidige hooikoortsklachten. De laatste heb ik juist in het lente- en zomerseizoen, bij droog en zonnig weer. Eventuele benauwdheidsaanvallen gaan bij hooikoorts nooit met verhoging of koorts gepaard, waarschijnlijk omdat het puur een allergische reactie betreft, zonder virussen of bacteriën.
Als er al sprake is van een weergerelateerd verband bij het optreden van astma- achtige aandoeningen, verkoudheden en griep-epidemieën lijkt me deze niet echt eenduidig te zijn. Ik moet nog zien of warmer weer gaat helpen om het Coronavirus te laten uitdoven. Ik hoop hetvan harte; we kunnen alle hulp goed gebruiken.
Ik heb nu weer een volledige werkweek achter de rug, na twee weken thuis te hebben gezeten. Door strenge maatregelen is het mogelijk om op ons werk onderling afstand te houden al vraagt dat veel kunst-en vliegwerk. Gelukkig is het mooi weer. Mijn luchtwegen zijn niet meer ontstoken, maar ik hoest nog steeds af en toe slijm op. De verkoudheid is in elk geval hardnekkig. Ik blijf die knagende onzekerheid voelen of er geen sprake was van een lichte Corona, al had ik verder geen verschijnselen. Om allerlei redenen zou ik nu dolgraag immuun willen zijn.

Paul
Berichten: 1022
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Corona-virus

Bericht door Paul » 04-04-2020 17:42

Dick schreef:
04-04-2020 11:57

Ik heb nu weer een volledige werkweek achter de rug, na twee weken thuis te hebben gezeten. Door strenge maatregelen is het mogelijk om op ons werk onderling afstand te houden al vraagt dat veel kunst-en vliegwerk. Gelukkig is het mooi weer. Mijn luchtwegen zijn niet meer ontstoken, maar ik hoest nog steeds af en toe slijm op. De verkoudheid is in elk geval hardnekkig. Ik blijf die knagende onzekerheid voelen of er geen sprake was van een lichte Corona, al had ik verder geen verschijnselen. Om allerlei redenen zou ik nu dolgraag immuun willen zijn.
Hardnekkige verkoudheid en de genoemde hoestverschijnselen duiden naar mijn ervaring beslist op corona. Ik heb het zelf (in milde vorm) ook onder de leden gehad, ben nog steeds slijmerig in de keel. Corona heeft een lange uitloop, soms inclusief terugval.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Corona-virus

Bericht door Dick » 05-04-2020 10:06

“In een Italiaans dorp in het epicentrum van de corona-uitbraak blijkt 70% van de bloeddonors antilichamen te hebben voor het coronavirus. Ze hebben echter nooit klachten gehad. Het dorp wordt nu verder onderzocht op immuniteit. "Deze case study is van groot belang."

De onderzoekers kozen niet voor niets het Italiaanse dorpje, genaamd Castiglione d’Adda, uit om te onderzoeken. "We wisten dat in deze virushaard een hoog aantal asymptomatische mensen positief zou testen, met antilichamen", vertelt een onderzoeker aan de Italiaanse krant La Stampa.

Wel corona, niet ziek

Asymptomatische mensen hebben het virus (gehad), maar hebben nooit ziekteverschijnselen ontwikkeld. Sommigen weten niet eens dat ze besmet zijn (geweest). Bij 70% van de bloeddonoren in het dorp werden antilichamen aangetroffen. Daardoor zijn ze nu waarschijnlijk immuun voor het coronavirus.”

Bericht van RTL-nieuws.

Is griezelig, maar tegelijkertijd hoopvol. Dit zou kunnen betekenen dat groepsimmuniteit bereikt kan worden en hopelijk gaat werken om het virus te laten uitdoven en opleving te voorkomen. Aan de andere kant versterkt het ook mijn vermoeden dat mijn hardnekkige verkoudheid Coronagerelateerd zou kunnen zijn. Datzelfde geldt voor mijn partner die ook al enkele weken verkouden is. Over enkele weken kan ik ook last krijgen van hooikoortsverschijnselen. Mogelijk al eerder, omdat het mooi weer wordt. Dat maakt het nog verwarrender.

Ronald
Berichten: 128
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Corona-virus

Bericht door Ronald » 05-04-2020 10:13

Ik twijfel Paul, ben wel een flinke periode van eind februari tot halverwege maart flink hoesterig en verkouden geweest. In deze periode eigenlijk het hele gezin, waarbij mijn echtgenote door diabetes/hart zelfs nog enige uren in Maasstad heeft gelegen voor nader onderzoek, maar er toen geen Corona-test bij haar afgenomen.
Vandaar de twijfel dus.

Goed om te lezen dat jij dit virus in ieder geval -ook- goed hebt doorstaan.

Paul
Berichten: 1022
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Corona-virus

Bericht door Paul » 05-04-2020 14:22

Corona tast de longen aan, nadat het zich vanuit de keel daarheen verplaatst heeft. Typische verkoudheidsverschijnselen als snotteren en vooral niezen komen weinig voor. Het is een droge hoest in de keel (het coronakuchje), die heel kenmerkend is en verder opkomende vermoeidheid al dan niet gepaard gaande met koorts. Vermoeidheid door vermindering van de zuurstoftoevoer naar de longen die kan leiden tot hartkloppingen en algemene zwakte. Hoofdpijn is ook algemeen, als het erger is ook druk op de borst of pijn in borst of hartstreek. Een lange uitloop met terugvallen is goed mogelijk, dat maakt de ziekte extra zwaar.

Sommige (of veel) mensen hebben weinig of geen klachten. Het is dat ik er alert op was, en wist van de besmetting van mijn zoon (die flink is gepakt), anders had ik het niet als zodanig gemerkt. Iedereen is wel eens een beetje moe, een kuchje, wie slaat daar acht op en hoofdpijn is ook niet zeldzaam. Sommige mensen ervaren helemaal niets, zoals de vriendin van mijn zoon. Geweldige assymetrie.

@Ronald. Bepaal zelf of jouw 'griep' sterk afwijkt van dit patroon. Bij eventueel corona ben je wel heel vroeg in de golf slachtoffer geworden. Kan eventueel wel, in de skigebieden van Oostenrijk en in Italië bijvoorbeeld heerste het ook al in februari.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 06-04-2020 11:07

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Corona-virus

Bericht door Hans » 06-04-2020 12:15

CO-2 komt sowieso niet alleen van de mensheid maar is van alle tijden in wisselende hoeveelheden, al miljoenen, zeg miljarden jaren...

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Corona-virus

Bericht door Hans » 06-04-2020 12:16

Maar deze opmerking van zo-even hoort (sorry) niet in het corona topic!

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Corona-virus

Bericht door Gert » 06-04-2020 16:11

Hans schreef:
06-04-2020 12:16
Maar deze opmerking van zo-even hoort (sorry) niet in het corona topic!
Hans. Misschien wel. Als de economie door corona tot stilstand komt dan zou het een effect hebben op de co2 uitstoot. Er is dus wel een verband

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Corona-virus

Bericht door Gerben » 06-04-2020 18:07

Ted schreef:
06-04-2020 11:07
Het ging 3 weken terug goed met de CO-2 gehalte. Nu gaat deze als een raket omhoog. Nu is het 416PPM. Het lijkt mij duidelijk dat het NIET alleen door de mensheid komt. We worden nu ook 'geholpen' door methaan wat door de dooiende permafrost uit de grond komt.
Jaarlijkse gang. Misschien dat je volgend jaar een wat lagere top zult hebben.

Plaats reactie