Corona-virus

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: corona virus

Bericht door Gert » 18-03-2020 20:40

Beterschap voor diegenen die klachten hebben. KNMI heeft een artikel op de site geplaatst waarin men meldt dat de luchtkwaliteit in o.a China flink beter is geworden. Een schrale troost in zware tijden

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: corona virus

Bericht door Pieter » 22-03-2020 17:16

Als je de wereldkaart van de corona bekijkt valt het op dat landen rond de evenaar veel minder corona gevallen hebben, meerdere landen in Afrika staan nog op 0 infecties. Zou het dan toch met de warmte te maken hebben? Dit geeft hoop voor de naderende zomer!!

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 22-03-2020 18:27

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 19:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: corona virus

Bericht door Gert » 24-03-2020 06:53

Even een zijweggetje. De reclamemarkt lijkt snel tot stilstand te komen. Dit zal gevolgen hebben voor de commerciële weerbedrijven zoals weer.nl dat een onderdeel van Talpa is. Het zou jammer zijn dan dergelijke bedrijven verdwijnen omdat ze een verrijking van het meteolandschap zijn.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: corona virus

Bericht door Gerben » 24-03-2020 12:51

Hoe gaat het met Dick?


Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: corona virus

Bericht door Dick » 26-03-2020 11:24

Gerben schreef:
24-03-2020 12:51
Hoe gaat het met Dick?
Ik hoest nog steeds slijm op, vooral ‘s morgens en ‘s middags. Al lijkt de ontstekingsremmer wel aan te slaan. Geen problemen met kortademigheid of verhoging, dus houd ik het op een verkoudheid, al is deze wel vrij hardnekkig. Ik heb maandag gewerkt, maar dat voelde niet prettig. Het is namelijk niet goed mogelijk om 1,5 meter afstand te houden tot mijn collega’s. We gaan in pick-ups naar de werkplek en daar zou je eigenlijk in je eentje in moeten zitten. Daar is mijn bij ons nog niet over uit. Ik heb me daarom dinsdag weer afgemeld. Overigens zijn er bij ons op dit moment niet veel mensen en we hebben ook niet veel werk. Het voelt ook een beetje als ‘schoolziek’ omdat ik me niet ziek voel. Het heeft te maken met risico’s uitbannen, zoveel mogelijk.
Ik heb gisteren een eind gefietst, ook om mijn conditie te testen. Topfit ben ik niet, maar dat kan ook een soort van landerigheid zijn.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: corona virus

Bericht door Gerard » 26-03-2020 14:46

Goed dat de mensen met verkoudheidsverschijnselen hun best doen om contacten te vermijden :applaus:
Ikzelf probeer ook zoveel contact te mijden, pakketten laat ik vóór de deur neerzetten en sinds ik gelezen heb dat op het cruiseschip (waarop 30% van de opvarende Corona kreeg) na 17 dagen nog overal virus op oppervlakken aangetoond kon worden maak ik de pakketten ook eerst schoon met desinfecterende doekjes. Dat doe ik ook bij de supermarkt: winkelwagenhandgrepen, scanner, en tiptoetsscherm, overal gaat een vers desinfecterend doekje overheen. Ik heb een pak daarvan in de winkelwagen liggen als ik deuren van het koelvak moet openen gebruik ik liever het glas dan de handgreep en ik blijf uiteraard op ruime afstand van de overige mensen.
In de AH werd een bandje afgespeeld met het verzoek dat men liefst met 1 persoon achter een kar winkelen moet. Niet iedereen verstaat Nederlands en ik zag dan ook drie jonge Oost-Europeanen druk discussiërend over wat ze zouden aankopen bijeen achter een karretje lopen. Nog grotere afstand van gehouden......

Toch zijn er nog steeds groepen mensen die het bagatelliseren en afdoen als een griepje....

Als je het aantal gestorvenen op het cruiseschip afzet tegen het aantal geïnfecteerden dan kom ik op 1,4 % maar hoe de gezondheidstoestand is van de 16% van de geïnfecteerden die nog niet hersteld zijn is onbekend.

In de VS kwam men bij een griepepidemie op ca. 0,8 % uit, maar dit is geen gemiddelde bij griepepidemieën, als ik mij de cijfers van RIVM goed herinner is dat rond 0,5%.
In het eerste kwartaal van 2018 was de griepsterfte in Nederland echter uitzonderlijk hoog. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu schatte het aantal extra sterfgevallen op 9444, het hoogste aantal ooit.
Dit gegeven wordt nu door een belangengroep aangegrepen om een advertentie te plaatsen waarin gesteld wordt dat "het niet erger dan een griep is"vrij vertaald.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: corona virus

Bericht door Gerben » 26-03-2020 16:50

Gerard schreef:
26-03-2020 14:46

Ikzelf probeer ook zoveel contact te mijden, pakketten laat ik vóór de deur neerzetten en sinds ik gelezen heb dat op het cruiseschip (waarop 30% van de opvarende Corona kreeg) na 17 dagen nog overal virus op oppervlakken aangetoond kon worden maak ik de pakketten ook eerst schoon met desinfecterende doekjes.
Is dan na 17 dagen niet meer besmettelijk

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: corona virus

Bericht door John » 26-03-2020 18:34

Gerben schreef:
26-03-2020 16:50
Gerard schreef:
26-03-2020 14:46

Ikzelf probeer ook zoveel contact te mijden, pakketten laat ik vóór de deur neerzetten en sinds ik gelezen heb dat op het cruiseschip (waarop 30% van de opvarende Corona kreeg) na 17 dagen nog overal virus op oppervlakken aangetoond kon worden maak ik de pakketten ook eerst schoon met desinfecterende doekjes.
Is dan na 17 dagen niet meer besmettelijk
Precies. Het gaat hier om stukjes DNA van het virus. Er is geen sprake meer van een levend pathogeen micro-organisme.

Plaats reactie