Tikkende klimaatbom

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door Gerard » 27-12-2017 16:37

Ik weet niet of we het oneens zijn, als er minder water afzinkt dan komt er in de tropen minder water omhoog en de stroming is dan per saldo vertraagd: in de tropen wordt het water warmer omdat er minder water opwelt maar in gebieden waar water langs stroomt (op weg naar het poolgebied) zal het kouder worden. Op de noordpool bevriest nu zoeter water (*) i.p.v. het vroeger aanwezige zoute(re) water, de scheiding van minder zout ijs en zouter water is verminderd, afdaling van normaliter door het vriesproces zwaardere water is dus minder sterk. Als er minder water afzinkt dan komt er in de tropen minder water omhoog en de stroming is dan per saldo vertraagd: in de tropen wordt het water warmer omdat er minder water opwelt maar in gebieden waar water langs stroomt (op weg naar het poolgebied) zal het kouder worden. Op de noordpool bevriest nu zoeter water i.p.v. het vroeger aanwezige zoute(re) water, de scheiding van minder zout ijs en zouter water is verminderd, afdaling van normaliter door het vriesproces zwaardere water is dus minder sterk. Als er minder water afzinkt dan komt er in de tropen minder water omhoog en de stroming is dan per saldo vertraagd: in de tropen wordt het water warmer omdat er minder water opwelt maar in gebieden waar water langs stroomt (op weg naar het poolgebied) zal het kouder worden. Op de noordpool bevriest nu zoeter water i.p.v. het vroeger aanwezige zoute(re) water, de scheiding van minder zout ijs en zouter water is verminderd, afdaling van normaliter door het vriesproces zwaardere water is dus minder sterk. Enz.

(*) vanwege de enorme toevloed van smeltwater van landijs in de omgeving.
Laatst gewijzigd door Gerard op 27-12-2017 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door Gerben » 28-12-2017 13:36

Gerard,
"Als er minder water afzinkt dan komt er in de tropen minder water omhoog en de stroming is dan per saldo vertraagd: in de tropen wordt het water warmer omdat er minder water opwelt maar in gebieden waar water langs stroomt (op weg naar het poolgebied) zal het kouder worden. "

Niet alleen in de tropen wordt het water dan warmer als ik het plaatje in bericht 14 mag geloven. Bij Antarctica was het zeewater toch ook opgewarmd die gletsjers sneller doen stromen. Jammer dat er geen betrouwbare gegevens van zijn die aangeven dat de stroming wereldwijd vertraagt.
Laatst gewijzigd door Gerben op 28-12-2017 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door Gerard » 28-12-2017 21:29

Ja daar is het uiteraard ook wat warmer. Voorlopig is het nog theorie en zijn er geen betrouwbare metingen voor zover ik gezien heb. Tropen warmer, pool warmer, maar op bepaalde gematigde breedte mogelijk koeler (en/of extremer lijkt me).

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door Daniël » 29-12-2017 21:54

Wat voor gevolgen kan het stilvallen van de Golfstroom wel hebben voor het weerbeeld in het algemeen? Een zuidelijk gelegen straalstroom, meer blokkades en 's zomers meer hitte?

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door Dick » 09-02-2020 12:10

https://www.vn.nl/warmteregelaar-aarde-zwakt-af/

Dit artikel is in 'popie-jopietaal' geschreven, maar ik vind het gegeven nog steeds fascinerend. Al heb ik geen idee of een en ander echt wetenschappelijk is onderbouwd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door John » 09-02-2020 12:45

Dick schreef:
09-02-2020 12:10
https://www.vn.nl/warmteregelaar-aarde-zwakt-af/

Dit artikel is in 'popie-jopietaal' geschreven, maar ik vind het gegeven nog steeds fascinerend. Al heb ik geen idee of een en ander echt wetenschappelijk is onderbouwd.
Het gegeven vind ik ook fascinerend. Van de wetenschappelijke waarde ben ik onvoldoende op de hoogte. De uitwerking voor Nederland is in elk geval dramatisch. Het winterseizoen nog softer, want sterk Atlantisch gericht, het zomerseizoen juist nog minder Atlantisch gericht: meer zon, droogte en hitte.

De geschetste depressiestroom komt mij overigens ouderwets over. De geschetste route zijn we juist de laatste decennia kwijtgeraakt en was daarvoor beter vertegenwoordigd. We kwamen vlotter in de vrij koude polaire lucht, ten noorden en westen van de depressies.

De lezer dient aan deze uitspraak niet te veel waarde te hechten. Het is meer mijn globale indruk, dan dat ik de routes jaarlijks geïnventariseerd heb.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door Gerard » 09-02-2020 14:57

Het is in ieder geval een toegankelijk geschreven verhaal, voor iedereen begrijpbaar; het geheel komt logisch over en bevat tal van bekende mechanismen die goed beschreven zijn.
Ik ondersteun de observatie van John: die depressietrein in de winter, daarvan is volgens mij minder sprake dan in voorgaande decennia. Eerder zie ik een Sahariaans hogedrukgebied dat in de winter met het Azorenhoog stuivertje wisselt, waarmee de wintersituatie eerder een variant op de zomersituatie lijkt: ook meer dominantie van hogedruk in het zuiden maar met meer Noord-Afrikaanse hogedrukdominantie.
Ook weer logisch: in de winter ontwikkelen hogedrukgebieden zich bij voorkeur boven het continent i.p.v. boven de oceaan.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door Gerben » 09-02-2020 16:00

Gerard schreef:
09-02-2020 14:57
Het is in ieder geval een toegankelijk geschreven verhaal, voor iedereen begrijpbaar; het geheel komt logisch over en bevat tal van bekende mechanismen die goed beschreven zijn.
Ik ondersteun de observatie van John: die depressietrein in de winter, daarvan is volgens mij minder sprake dan in voorgaande decennia. Eerder zie ik een Sahariaans hogedrukgebied dat in de winter met het Azorenhoog stuivertje wisselt, waarmee de wintersituatie eerder een variant op de zomersituatie lijkt: ook meer dominantie van hogedruk in het zuiden maar met meer Noord-Afrikaanse hogedrukdominantie.
Ook weer logisch: in de winter ontwikkelen hogedrukgebieden zich bij voorkeur boven het continent i.p.v. boven de oceaan.
Welke bekende mechanismen zijn goed beschreven?

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door Gerben » 09-02-2020 16:10

NASA denkt er in ieder geval anders over. Dacht eigenlijk dat "wetenschappers" in zeer hoge mate met elkaar eens zijn/waren

https://www.nasa.gov/feature/jpl/arctic ... n-currents

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/buiten ... spartandhp

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door Daniël » 10-02-2020 15:17

Gerben schreef:
09-02-2020 16:10
NASA denkt er in ieder geval anders over. Dacht eigenlijk dat "wetenschappers" in zeer hoge mate met elkaar eens zijn/waren

https://www.nasa.gov/feature/jpl/arctic ... n-currents

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/buiten ... spartandhp
Het lijkt mij dat een koudere Noord-Atlantische Oceaan 's zomers juist tot meer hitte en droogte leidt in West- en Centraal-Europa. Boven de oceaan dan steeds hardnekkige hoogtetroggen en t.g.v. het hete continent persistente hoogteruggen. Oorzaak daarvan is het oost-west gerichte temperatuurcontrast tussen de koelere oceaan en het warmere continent. Zie ook "Koude wervel op Atlantische oceaan beïnvloedt weer in Europa".

Plaats reactie