Ik las ook ergens dat een Boeing 747 supersonisch vloog maar dat is de grondsnelheid. Die snelheden kan zo'n toestel niet aan. Je moet de snelheid berekenen tov de lucht waarin het vliegtEdward schreef: ↑09-02-2020 11:48Ik weet nog wel een jaar of zes geleden, dat boven Newfoundland and Labrador een sterkere straalstroom lag. Toen zag ik een vliegtuig op Flightradar met (ik dacht net geen 1400 km/u) door de straalstroom vliegen die aan de oostkust van Canada gemeten werd tot 128 m/s, 460 km/u. Dat is een unieke snelheid. Maar nu zie je een bijna zo hoge snelheid die recht over de vliegsnelweg tussen het noordoosten van de VS en de Britse Eilanden ligt, een perfecte richting. Als je nu naar flightradar gaat zie je ook van die snelle vliegtuigen en de andere kant vliegen alle vliegtuigen noordelijk langs de straalstroom, wat efficiënter is. Toen boven Canada zag je de andere kant op hele "trage" vliegtuigen vliegen. Het staat wel ergens in m'n weerdagboek genoteerd.Voerman, G. (Gert) schreef: ↑09-02-2020 11:43Onderstaande geeft aan hoe sterk de straalstroom is. Bron Weerplaza
Records voor de luchtvaart?
Vliegtuigen vanaf New York naar Londen vliegen met enorme snelheden dankzij een zeer sterke straalstroom. Sommige vliegtuigen zijn in nog geen vijf uur vanaf New York JFK naar London Heatrow gevlogen, dat is dicht bij recordwaarden voor de commerciële luchtvaart met vliegtuigen van het type Boeing 747-400.
De straalstroom die deze extreme meewind veroorzaakt, is ook de grote motor van storm Ciara, waar we vandaag mee te maken hebbe
Het wordt een code oranje!!
Re: Het wordt een code oranje!!
Re: Het wordt een code oranje!!
Uiteraard Gerben, voor supersonisch moet je vergelijken met de luchtsnelheid (die blijft altijd zo'n 900 km/u, de kruissnelheid van een toestel) en voor vertrek- en aankomsttijd met de grondsnelheid. Dat lijkt me duidelijk.
Gezien De Kooy nu al zo hoog komt, kan ik me voorstellen dat in straks voor later vandaag al code rood wordt geactiveerd; we zullen het wel zien. Hier is het officieel al code rood, maar bestaat code paars ook nog (voor het Zwarte Woud geactiveerd).
Gezien De Kooy nu al zo hoog komt, kan ik me voorstellen dat in straks voor later vandaag al code rood wordt geactiveerd; we zullen het wel zien. Hier is het officieel al code rood, maar bestaat code paars ook nog (voor het Zwarte Woud geactiveerd).
Re: Het wordt een code oranje!!
Vlieland zojuist 10 Bft!
Re: Het wordt een code oranje!!
UPDATE:
Inderdaad winkracht 10 op de wadden.
Noord-Holland windkracht 9.
Zeeland en Zuid-Holland windkracht 8.
Vanaf de Kop van Noor-Holland tot de wadden nu windstoten van 110 km. per uur tot 130 km. per uur.
De rest van de kust heeft windstoten van 90 km. per uur.
De wind blijft aantrekken.
Inderdaad winkracht 10 op de wadden.
Noord-Holland windkracht 9.
Zeeland en Zuid-Holland windkracht 8.
Vanaf de Kop van Noor-Holland tot de wadden nu windstoten van 110 km. per uur tot 130 km. per uur.
De rest van de kust heeft windstoten van 90 km. per uur.
De wind blijft aantrekken.
Re: Het wordt een code oranje!!
Code oranje op de wadden en nh is al van kracht.
Re: Het wordt een code oranje!!
Model vs. waarnemingen. De ene parameter kan blijkbaar beter worden ingeschat dan de andere:
https://www.wetterzentrale.de/nl/show_d ... id=OP&bw=1
Ik hoop dat het plakken lukt, kijk anders hier:https://www.wetterzentrale.de/nl/show_d ... id=OP&bw=1
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Het wordt een code oranje!!
Ten opzichte van gisteren is de kans op zeer zware windstoten behoorlijk toegenomen op grond van de 000 UTC run. Zie onder
http://projects.knmi.nl/exp/pluim/kansv ... &type=gust
http://projects.knmi.nl/exp/pluim/kansv ... &type=gust
Re: Het wordt een code oranje!!
Het andere plaatje:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Het wordt een code oranje!!
Ton. Op grond van de waarnemingen lijkt de wind sneller er in te komen. Past bij het KNMI die oranje nu al voor het noordwesten heeft in tegenstelling tot 16.00. Misschien kunnen we de voorzichtig de conclusie trekken dat verder op in de tijd de wind ook wat sterker kan uitvallen
Re: Het wordt een code oranje!!
Gert, dat is een mogelijkheid. De andere is dat de modellen de gemiddelde windsnelheid niet goed inschatten, in tegenstelling tot de windstoten.
We zullen het zien.
Al zoekend kwam ik deze kaarten. Modellen zijn leuk, maar het gaat uiteindelijk om de echte waarnemingen.
Een spannende dag in ieder geval.
We zullen het zien.
Al zoekend kwam ik deze kaarten. Modellen zijn leuk, maar het gaat uiteindelijk om de echte waarnemingen.
Een spannende dag in ieder geval.