Het wordt een code oranje!!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Het wordt een code oranje!!

Bericht door Gert » 09-02-2020 09:37

Borislav schreef:
09-02-2020 08:17
Gert schreef:
09-02-2020 08:13
De modellen nog steeds in lijn. Het verschil t.o.v gisteravond is dat bijvoorbeeld Harmonie de zwaarste windstoten iets later verwacht. Mocht alles uit komen dan is het denk ik goed om te melden dat de storm al zeker 144 uur van te voren op de kaarten zichtbaar was

Windstoten van tegen de 140km/u nog mogelijk?
Of zijn de modellen afgezwakt?

Weerplaza heeft net de nieuwe ECMWF PLUIM online gezet voor regio midden. Gemiddelde ligt rond 130km/uur. Dus heel lokaal onder de juiste omstandigheden zou het kunnen. Mocht er in de waarnemingen boven UK en de Noordzee extreme meldingen binnen komen sluit ik niet uit dat in sommige gebieden code rood wordt afgekondigd

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Het wordt een code oranje!!

Bericht door Gerben » 09-02-2020 09:47

Zuidoosten lijkt me het hoogste te hebben. 140 km/u zal zo'n beetje de max zijn. Dat de dag maar maar gauw voor bij zal zijn

Afbeelding

Borislav
Berichten: 46
Lid geworden op: 31-12-2018

Re: Het wordt een code oranje!!

Bericht door Borislav » 09-02-2020 09:59

Ik vind toch dat code rood uitgegeven moet gaan worden, waddeneilanden, nh , zh , utrecht, gelderland , brabant , zeeland , limburg.

Albert
Berichten: 133
Lid geworden op: 17-01-2020

Re: Het wordt een code oranje!!

Bericht door Albert » 09-02-2020 10:08

Situatie 10:00 uur:
Langs de gehele kust inmiddels windkracht 8. Texel windkracht 9.
voor wat betreft de windstoten gemiddeld 85 km. per uur langs de kust.
Texel meldt de hoogste windstoten en wel tot 105 km. per uur.
Vanaf dit moment trekt de wind flink aan. We zetten ons schrap!!

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Het wordt een code oranje!!

Bericht door Gerben » 09-02-2020 11:00

In Schotland een windstoot van 169 km/u bij temperaturen van amper boven het vriespunt

Afbeelding

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 09-02-2020 11:07

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Het wordt een code oranje!!

Bericht door Edward » 09-02-2020 11:26

Gerben schreef:
09-02-2020 11:00
In Schotland een windstoot van 169 km/u bij temperaturen van amper boven het vriespunt

Dat is dan wel Aonach Mor, zo ongeveer 1200 m, daar heb je de meeste winters wel een (of meerdere) storm(en) die uitschieters van 170-210 km/u halen. Ligt een km of 5 van Ben Nevis geloof ik (hoogste berg Britse Eilanden).

Wat betreft code rood kan ik me heel goed voorstellen dat ze vanavond net voor het (tweede) koufront aan de hand van de radar eventueel gaan kiezen voor welke provincies en regio's ruwweg de hoogste windstoten te verwachten zijn en dan kiezen. En ook zal men het windprofiel nog wat beter te bestuderen: wordt de wind op zo'n 500 m hoogte straks 65-70 knopen of 75 knopen boven ons land? Kan ook dat toch voor (bijna) het hele land rood uitgaat. Op een doordeweekse dag zou men dit zeker tussen 5:30 in de ochtend en 21:30 's avonds wel gedaan hebben, naar mijn inschatting.

Hier in Duitsland was er net weinig wind. Nu toch ook enige toenamen. Vanavond om 22-23 uur verwacht ik in de open gebieden hier ten zuid(westen) van het middelgebergte 7 beaufort, geruime tijd tot zeker morgenochtend. Windstoten zullen wel tussen 90 en 100 km/u uitkomen van tijd tot tijd (ook morgenochtend nog zoiets) en bij koufrontpassage (hier midden in de nacht, tweede koufront) grootschaliger op 100-125 km/u. In de middelgebergtes ten noordwesten van hier (Eifel, Hünsruck, Taunus, etc.) zal het lokaal nog meer zijn met langdurig 8 beaufort op sommige plaatsen. Maarja, heel bekend met het windgedrag ben ik hier nog niet (alleen van de kaartjes van vorige stormen en modelkaartjes natuurlijk).

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Het wordt een code oranje!!

Bericht door Gert » 09-02-2020 11:43

Onderstaande geeft aan hoe sterk de straalstroom is. Bron Weerplaza



Records voor de luchtvaart?
Vliegtuigen vanaf New York naar Londen vliegen met enorme snelheden dankzij een zeer sterke straalstroom. Sommige vliegtuigen zijn in nog geen vijf uur vanaf New York JFK naar London Heatrow gevlogen, dat is dicht bij recordwaarden voor de commerciële luchtvaart met vliegtuigen van het type Boeing 747-400.

De straalstroom die deze extreme meewind veroorzaakt, is ook de grote motor van storm Ciara, waar we vandaag mee te maken hebbe

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Het wordt een code oranje!!

Bericht door Edward » 09-02-2020 11:48

Voerman, G. (Gert) schreef:
09-02-2020 11:43
Onderstaande geeft aan hoe sterk de straalstroom is. Bron Weerplaza



Records voor de luchtvaart?
Vliegtuigen vanaf New York naar Londen vliegen met enorme snelheden dankzij een zeer sterke straalstroom. Sommige vliegtuigen zijn in nog geen vijf uur vanaf New York JFK naar London Heatrow gevlogen, dat is dicht bij recordwaarden voor de commerciële luchtvaart met vliegtuigen van het type Boeing 747-400.

De straalstroom die deze extreme meewind veroorzaakt, is ook de grote motor van storm Ciara, waar we vandaag mee te maken hebbe
Ik weet nog wel een jaar of zes geleden, dat boven Newfoundland and Labrador een sterkere straalstroom lag. Toen zag ik een vliegtuig op Flightradar met (ik dacht net geen 1400 km/u) door de straalstroom vliegen die aan de oostkust van Canada gemeten werd tot 128 m/s, 460 km/u. Dat is een unieke snelheid. Maar nu zie je een bijna zo hoge snelheid die recht over de vliegsnelweg tussen het noordoosten van de VS en de Britse Eilanden ligt, een perfecte richting. Als je nu naar flightradar gaat zie je ook van die snelle vliegtuigen en de andere kant vliegen alle vliegtuigen noordelijk langs de straalstroom, wat efficiënter is. Toen boven Canada zag je de andere kant op hele "trage" vliegtuigen vliegen. Het staat wel ergens in m'n weerdagboek genoteerd. :geek:

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Het wordt een code oranje!!

Bericht door Sebastiaan » 09-02-2020 11:57

Atlantisch ‘megalaag Ciara’ veroorzaakt vanmiddag en vanavond zuidwesterstorm met uitschieters rond 120 km/uur. Code oranje van kracht.

Het Atlantische ‘megalaag’ Ciara trekt vandaag via de Schotse wateren naar Noorwegen en diept daarbij uit naar 945 hPa. Frontale voorlopers bestookten gisteravond en tijdens de afgelopen nacht de Britse Eilanden. Capel Curig in Wales registreerde zaterdagavond laat een schuiver van 139 km/uur en tussen gisteravond en vanochtend viel er maar liefst 74 mm regen. Gisterochtend meldde de eilandengroep Saint-Pierre et Miquelon, gelegen bij Newfoundland, een orkaanvlaag van 142 km/uur.

Vandaag zijn wij aan de beurt. De zuiden- tot zuidwestenwind, ruimend naar zuidwest, trekt vanaf het middaguur langs de kust en op het IJsselmeer aan tot zuidwesterstorm (kracht 9). Boven zee is in de districten IJmuiden, Texel en Rottum een zware storm (kracht 10) mogelijk. In het binnenland wordt de wind hard. Verder zware windstoten tussen 75 en 100 (Vlieland meldde rond 09:15 uur 94 km/uur): tijdens de tweede helft van de middag in de kustprovincies zeer zware windstoten tot rond 120 km/uur. Vanavond, tijdens de passage van een agressief koufront, zijn ook in het binnenland (met name in het zuiden en zuidoosten) orkaanwinden tot zo’n 120 km/uur mogelijk. Lokaal valt meer wind niet uit te sluiten. Later op de avond neemt de zuidwester van het noordwesten uit iets af.
Verder is het vandaag van tijd tot tijd regenachtig weer. De koufrontpassage gaat vanavond gepaard met pittige buien die van onweer en hagel vergezeld kunnen gaan. Over het algemeen valt er vandaag tussen 10 en 20, lokaal tot 30 mm. De temperatuur loopt geleidelijk verder op en komt vanavond uit op 11 tot 12 graden.

Updates met betrekking tot het stormgeweld plaats ik vanmiddag en vanavond op de pagina Weerpraatje.

Maandag en dinsdag blijft het onstuimig weer

De komende dagen bevindt het ‘sturende laag Ciara’ zich met een kerndruk van 944 hPa boven Scandinavië. Boven het Noordzeegebied blijven de luchtdrukverschillen aanhoudend groot en dat betekent met name maandag en dinsdag nog bijzonder onstuimig weer. De westen- tot zuidwestenwind is maandag boven land krachtig, aan de kust stormachtig: tijdelijk is nog even stormkracht 9 mogelijk. Verder windstoten tussen 75 en 90, in de kustgebieden tot 100 km/uur. Het weerbeeld kenmerkt zich door buien met kans op onweer en hagel (met name in de nacht en ochtend): later wordt het enige tijd droog en vooral in het westen schijnt de zon. Tegen de avond veroorzaakt een volgende trog opnieuw buien met plaatselijk onweer en hagel. Het kwik komt op zo’n 8 graden uit.
Dinsdag blijft het onstuimig met maxima rond 7 graden, maar de buiigheid lijkt mee te vallen en er is geregeld zon.

Bericht Jan Visser. Voor het archief ;)

Plaats reactie