Natuurvaria

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Natuurvaria

Bericht door John » 07-02-2020 17:37

Ik snoei heesters als loodkruid meer dan een maand eerder, simpelweg omdat de bladontplooiing al op gang komt. In het oude klimaat was het veelal al de tweede helft van maart om een gelijke ontplooiing te zien. Die snoei heb ik nodig om de heester te stimuleren nieuwe scheuten vanuit de grond aan te maken. Zo blijft de plant in feite jong en vitaal.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Natuurvaria

Bericht door Jaap » 07-02-2020 22:44

Ik ben behalve een groot liefhebber van het weer, cq de weerhistorie, ook een natuurliefhebber. En dat botst wel eens. Een paar dagen terug sprak ik de hoop uit, dat er geen strenge vorst meer zal komen en ik had het over de extreme droogte van de afgelopen zomer en nog erger in 2018. Nu weer de kans op zeer zware windstoten. Dat zal ook weer schade geven. Het is ook nooit goed. Groot artikel in Trouw van een paar dagen terug, dat het er beroerd voor staat met de natuur in Nederland. Tal van soorten vogels en planten dreigen uit ons land te verdwijnen. Extreem weer is voor weerliefhebbers boeiend, voor natuurliefhebbers zorgelijk. Trouwens, extreem warm in februari is net zo goed schadelijk. Want je krijgt altijd in maart of april nog een portie kou.

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Natuurvaria

Bericht door Hans » 08-02-2020 13:35

Bij ons hier in het enschedese afgelopen dagen de eerste zang van de heggemus, altijd begin februari.
En vanmorgen hoorde ik onderweg de eerste (aarzelende) vinkenslag....
Ook altijd in de (vroege) sprokkelmaand.

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Natuurvaria

Bericht door Hans » 09-02-2020 17:50

Vanmorgen eerst zag ik ze nog: Kauwtjes, kraaien die speelden met de wind..Acrobatiek….
Toen de wind echt aantrok bleven de vogels in de luwte, logisch toch.
"Zijn er geen vogels meer in de lucht door de wind, berg dan maar alles zeer gezwind".

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Natuurvaria

Bericht door Pieter » 10-02-2020 19:57

Een bak met witte viooltjes die we in oktober kregen staat nog steeds in volle bloei.

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Natuurvaria

Bericht door Hans » 10-02-2020 20:27

De hondsdraf bloeit hier ook al in de tuin, maar die is wel vaker vroeg!

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Natuurvaria

Bericht door Sebastiaan » 16-02-2020 20:06

https://www.ad.nl/hoeksche-waard/storm- ... ~aac18c7d/

Storm Ciara brengt ook wat positiefs: IJsvogel kan nu broeden op Tiengemeten
De storm Ciara van afgelopen week heeft het eiland Tiengemeenten bijna geheel onder water gezet. De waterstanden op het eiland zijn deze week extreem hoog, meldt Natuurmonumenten.

Hoewel de waterstand in de winter altijd al hoger is dan in andere seizoenen, komt het niet zo vaak voor dat die zo hoog is. ,,Bij extreem hoog water in de winter komt het peil gemiddeld genomen uit op 125 centimeter boven NAP. Ciara zorgde ervoor dat het peil een uitzonderlijke hoogte bereikte van 171 centimeter boven NAP. ,,Het water neemt dan even de natuur over'', schrijft Natuurmonumenten.
Door de combinatie met de harde wind kunnen er ook bomen omvallen. Natuurmonumenten constateert dat ook dat voor een nieuwe dynamiek kan zorgen. In de wortelkluit kan de ijsvogel broeden. Valt de boom in het water, dan hebben vissen een plek om hun eieren af te zetten. Op dood hout groeien weer paddestoelen. Zo brengt Ciara dus ook wat positiefs.

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Natuurvaria

Bericht door Hans » 17-02-2020 07:34

Af en toe een storm is heel goed voor de natuur!
Ook in de natuur: elk nadeel heb z'n voordeel....

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Natuurvaria

Bericht door John » 17-02-2020 16:56

Bladontplooiing bij veel heesters, die normaliter medio maart tot ontplooiing komen.
Vlinderstruiken staan volledig in jong blad. Moeten nog de snoei ondergaan in alle gemeentelijke groenstroken.

Piet
Berichten: 21
Lid geworden op: 15-04-2016
Contacteer:

Re: Natuurvaria

Bericht door Piet » 17-02-2020 19:26

Het grote voordeel van de storm is dat er weinig PM 2,5 en PM 10 in de lucht zit.
Gemeten met een stofsensor, de BME280 en de DHT22 met de SDS011.

Plaats reactie