Het wordt een code oranje!!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Albert
Berichten: 133
Lid geworden op: 17-01-2020

Het wordt een code oranje!!

Bericht door Albert » 06-02-2020 00:26

Vanaf aanstaande zondag de 9e februari wordt het ronduit zeer onstuimig in ons land. Met een straalstroom van maar liefst 400 km per uur op 10 kilometer hoogte en een aaneenschakeling van lagedrukgebieden zal de wind een grote rol gaan spelen. Sowieso wordt het een heuse storm vanuit het zuidwesten, windkracht 9. Ik als voormalig kustbewoner kan nu al verklappen dat het een zware storm gaat worden. Een windkracht 10!! Verdere berekeningen voor wat betreft de windstoten. Deze staan nu op een gemiddelde van 130 km per uur aan de kust en 100 km. per uur in het binnenland. Dat uitschieters naar boven toe bijgesteld gaan worden zal mij niets verbazen. Deze storm moet en zal ook gevoerd worden door het warme Noordzee water dat nog steeds een temperatuur heeft van bijna 7 graden. Normaal 4 graden rond deze tijd van jaar. Deze temperatuur zal dan ook meteen veel neerslag veroorzaken in de kust provincies. Een code rood ergens aan de kust of langs uitgegeven sluit ik niet uit. Het zwaartepunt zal liggen in de nacht van zondag op maandag zoals de kaarten er nu bij liggen.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Het wordt een code oranje!!

Bericht door Vincent » 06-02-2020 00:46

Ja, dit wordt mogelijk de eerste echt grootschalige en langdurige storm sinds 2007 (of zelfs 2002 - in 2007 was eigenlijk alleen de koufrontpassage echt spectaculair te noemen). De "vliegende stormen" van 2013 en 2018 duurden namelijk niet echt lang en waren allebei ook niet overal in Nederland echt heftig te noemen. Maar goed, we gaan het zien!

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Het wordt een code oranje!!

Bericht door Gert » 06-02-2020 06:44

Op grond van de uitvoer van gisteravond en de ECMWF-pluim ga ik voor code oranje en een weeralarm in het noordwesten.

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Het wordt een code oranje!!

Bericht door Pieter » 07-02-2020 14:43

Van zondag t/m dinsdag kan het vooral langs de kust stormen, de stormen van de laatste jaren jaren kort maar hevig en duurden nooit langer dan een paar uur soms maar 1 a 2 uur .

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 07-02-2020 18:32

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Het wordt een code oranje!!

Bericht door Pieter » 07-02-2020 20:38

Zpndag as. wordt er niet alleen een (zware) west tot zuidwester storm verwacht, maar ook de hoogste waterstand in de grote rivieren, dit kan extra problemen geven bij de afvoer van het rivierwater in de Noordzee, het water wordt terug gedrukt de rivier in. spannende ontwikkelingen

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Het wordt een code oranje!!

Bericht door Vincent » 07-02-2020 21:17

Nog maar 2 dagen, dus de verwachtingen beginnen al steeds waarschijnlijker te worden: zelfs diep in het binnenland worden nu urenlang windstoten van meer dan 110 km/h berekend, met uitschieters tot lokaal 130 km/h!

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Het wordt een code oranje!!

Bericht door Pieter » 07-02-2020 21:49

GFS kaarten verwachten 14 en 15 februari nog een (zware) storm

Albert
Berichten: 133
Lid geworden op: 17-01-2020

Re: Het wordt een code oranje!!

Bericht door Albert » 07-02-2020 23:42

Laten we ons op dit moment concentreren op dit actuele topic. inmiddels heeft het KNMI code geel afgegeven. We kunnen dit onder schrijven als een voor waarschuwing. Code oranje gaat het 'm zeker worden. Code rood zie ik nu ook voorzichtig opdoemen. Dit is allereerst zeker voor de kust provincies. Wadden eilanden als ook Noord- en Zuid-Holland. Zeeland blijf ik in code oranje zien tijdens dit extreme weer gebeuren. Maar dan het zwaartepunt van de storm. Die ligt nu rond diner time. Dit wanneer de wind van Zuid Zuidwest gaat draaien naar Zuidwest. Op dat moment zullen de windstoten gaan aanzwellen naar inderdaad 140 km. per uur aan de kust en 110 km. per uur in het binnenland. Ongetwijfeld zal deze zware storm ( uur gemiddelde van 10 bft. ), schade gaan veroorzaken.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Het wordt een code oranje!!

Bericht door Gert » 08-02-2020 06:22

Albert schreef:
07-02-2020 23:42
Laten we ons op dit moment concentreren op dit actuele topic. inmiddels heeft het KNMI code geel afgegeven. We kunnen dit onder schrijven als een voor waarschuwing. Code oranje gaat het 'm zeker worden. Code rood zie ik nu ook voorzichtig opdoemen. Dit is allereerst zeker voor de kust provincies. Wadden eilanden als ook Noord- en Zuid-Holland. Zeeland blijf ik in code oranje zien tijdens dit extreme weer gebeuren. Maar dan het zwaartepunt van de storm. Die ligt nu rond diner time. Dit wanneer de wind van Zuid Zuidwest gaat draaien naar Zuidwest. Op dat moment zullen de windstoten gaan aanzwellen naar inderdaad 140 km. per uur aan de kust en 110 km. per uur in het binnenland. Ongetwijfeld zal deze zware storm ( uur gemiddelde van 10 bft. ), schade gaan veroorzaken.
Ik sluit me bij je analyse aan. Had de wind een klap naar het noordwesten gemaakt dan was de gemiddelde wind en misschien ook de stoten net nog wat sterker geweest . We gaan het meemaken

Plaats reactie