retro-weerbeleving

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Gesloten
Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Ko » 05-01-2020 23:01

Daniël schreef:
05-01-2020 20:55
Saai weer met een sterk Eurohoog. Dit doet mij denken aan die winter van 1988/1989, ook toen werd januari gedomineerd door Eurohogen.
Dat ging toen jarenlang zo door. Het was jammer van al die zachtheid maar toch vond ik ze heerlijk omdat ze zo somber waren, daar kan ik erg van genieten. Zou helemaal mooi zijn als er nu ook wat vaker mist bij kwam.

Eerst maar eens afwachten hoelang het doorgaat en of het sowieso heel januari stand houdt. En niet dat de tweede januarihelft extreem zonnig gaat worden waardoor het weer geen sombere maand in z'n geheel is, zoals zo vaak al gebeurde de afgelopen 20 jaar.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Daniël » 06-01-2020 12:12

Ko schreef:
05-01-2020 23:01
Daniël schreef:
05-01-2020 20:55
Saai weer met een sterk Eurohoog. Dit doet mij denken aan die winter van 1988/1989, ook toen werd januari gedomineerd door Eurohogen.
Dat ging toen jarenlang zo door. Het was jammer van al die zachtheid maar toch vond ik ze heerlijk omdat ze zo somber waren, daar kan ik erg van genieten. Zou helemaal mooi zijn als er nu ook wat vaker mist bij kwam.
Maar toen was het zeer vaak ook nat met een straalstroom pal boven onze omgeving, maar nu ligt die erg noordelijk voor de tijd van het jaar.

Hans
Berichten: 1708
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 10-01-2020 23:27

Eindelijk..... heldere lucht met mogelijk nachtvorst...
Zou in Mei vroeger op z'n plaats zijn als waarschuwing voor de jonge plantjes of fruitbloesems.
Maar we hebben bijna half januari en het zou moeten vriezen dat het kraakt..
Dat van die sinaasappelbomen (ik weet niet of dit de juiste rubriek daarvoor is..) gaan we nog meemaken volgens mij over een jaar of wat...
Weer een andere dimensie in het nederlandse weer..

Hans
Berichten: 1708
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 17-01-2020 21:42

Na het beetje regen van de vrijdagmiddag (1 mm) lijkt het nu wat frisser te worden.
Kijken of we zowaar de komende dagen mischien een graadje vorst kunnen meten...
In vroeger tijden wachtte men in spanning af. Komt de winter nog en dan mischien zelfs wel hevig of blijft hij dit jaar uit...
Men wist niet meer dan de dag van morgen en wat daarna kwam....??
Had ook wel wat eigenlijk...

Hans
Berichten: 1708
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 21-01-2020 09:00

Licht winters gevoel vanmorgen door wat marginale lichte vorst (-0.6) en een wat toegenomen wind.
Het was wat mistig/nevelig...
"Grauwe nevels, zo is vaak gebleken, zijn van koude een zeker teken"
Dat werd gezegd in vroeger tijden 's winters..

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Ko » 21-01-2020 10:21

Het is in Breda ook mistig en iets onder nul. Als het de hele dag mistig zou blijven blijft de temp ook extra laag en kun je zomaar een ijsdag krijgen. Daarom mogen mistige dagen niet afnemen.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Vincent » 21-01-2020 12:52

Dit soort dagen zijn in een winter als de huidige inderdaad de enige kans op een ijsdag. Aanvriezende mist heb ik deze winter trouwens al 2 keer eerder waargenomen, terwijl sneeuw tot nu toe compleet ontbreekt: ik heb nog steeds niet eens een natte dakraamflats gezien!

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: retro-weerbeleving

Bericht door John » 21-01-2020 17:53

Vincent schreef:
21-01-2020 12:52
Dit soort dagen zijn in een winter als de huidige inderdaad de enige kans op een ijsdag. Aanvriezende mist heb ik deze winter trouwens al 2 keer eerder waargenomen, terwijl sneeuw tot nu toe compleet ontbreekt: ik heb nog steeds niet eens een natte dakraamflats gezien!
Vanochtend licht vorstig, mist en stratus, maar geen rijp op bomen, struiken, etc... . in Rijen. Onderweg naar Oosterhout kom ik ineens in een berijpte wereld. Winters aandoend landschap daardoor en meer licht in het landschap. Echter vanaf Oosterhout naar Raamsdonksveer weer geen rijp, maar gewoon een grauw, mistig landschap.

Tot nú toe is het een recordarm sneeuwseizoen te Rijen. Het zal op meer plaatsen zo zijn. :mrgreen:

Zelfs kapotte sneeuwvlokken (dakraamflats, Vincent) ontbreken nog.

Hans
Berichten: 1708
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 21-01-2020 23:40

"Als de vorst in januari niet komen wil, komt hij vast in april".
Een spreuk uit vroeger tijden toen het klimaat nog "ouderwets"was.
Het kwam toen nog wel eens voor dat in zachtere winters "de kou uit de lucht moest" en dat dan in de voorjaarsmaanden de noordelijke stromingen de kop op staken met veel Atl. hogedruk en vorstnachten met vaak helder weer.
Het lijkt erop dat alles anders is tegenwoordig maar als retro-man ben ik toch gek op die oude wijsheden...

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Ko » 22-01-2020 07:18

Hans schreef:
21-01-2020 23:40
"Als de vorst in januari niet komen wil, komt hij vast in april".
Een spreuk uit vroeger tijden toen het klimaat nog "ouderwets"was.
Het kwam toen nog wel eens voor dat in zachtere winters "de kou uit de lucht moest" en dat dan in de voorjaarsmaanden de noordelijke stromingen de kop op staken met veel Atl. hogedruk en vorstnachten met vaak helder weer.
De meest recente voorbeelden voor mij kwamen dan een maandje eerder maar ze waren er wel. De maartmaanden 2005 en 2006 hadden een grotere kouproductie dan in die winters zelf. Dat waren echt mooie nawinters. Ook 2013 natuurlijk maar toen was de winter zelf ook koud met sneeuw.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Gesloten