Weer moet je beleven.......:-))

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 19-01-2020 11:08

Jan Visser gebruikt geregeld de term “luchtdrukking” als hij het over de luchtdruk heeft. Ik vind dat een passend alternatief. Morgen is het precies drie jaar geleden dat ik weer ben gaan fietsen van en naar mijn werk, ca. 11 kilometer enkele reis, door stedelijk gebied. Je beleeft het weer op de fiets beslist heel anders dan in de auto, het openbaar vervoer of te voet. Ik heb ervaren dat die ‘luchtdrukking’ in de vorm van luchtweerstand ook een rol speelt. Jaren geleden kwam dit toevallig ter sprake na afloop van een huiskamerbijeenkomst bij Leen de Koning in Nieuwerkerk aan den IJssel. Een deelnemer vroeg zich af hoe het kwam dat hij, als fanatiek fietser, meer moeite had met oosten- dan met westenwind. Dat was ook precies mijn ervaring. Leen gaf als mogelijke verklaring dat de luchtdruk bij oostenwind gemiddeld genomen hoger is dan bij een westenwind. Gewoon een kwestie van luchtweerstand dus. Schaatsers kunnen daarover meepraten: op hooglandbanen in de bergen kunnen ze scherpere tijden neerzetten dan op de laaglandbanen in ons kikkerlandje. Het is ook best de moeite: als we kijken naar de absolute records kan de luchtdruk in ons land 100 hPa schommelen, van ongeveer 950 tot ongeveer 1050 hPa. Ik ga het morgen weer beleven: bij een luchtdruk van mogelijk 1045 hPa. Ik ben benieuwd of jullie vergelijkbare ervaringen hebben: bijvoorbeeld hardlopend of fietsend.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Vincent » 19-01-2020 14:45

Interessant Dick! En inderdaad, het lijkt nog te kloppen ook. De barometerstand valt dus ook te beleven! :)

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Gerben » 19-01-2020 15:03

Dick schreef:
19-01-2020 11:08
Jan Visser gebruikt geregeld de term “luchtdrukking” als hij het over de luchtdruk heeft. Ik vind dat een passend alternatief. Morgen is het precies drie jaar geleden dat ik weer ben gaan fietsen van en naar mijn werk, ca. 11 kilometer enkele reis, door stedelijk gebied. Je beleeft het weer op de fiets beslist heel anders dan in de auto, het openbaar vervoer of te voet. Ik heb ervaren dat die ‘luchtdrukking’ in de vorm van luchtweerstand ook een rol speelt. Jaren geleden kwam dit toevallig ter sprake na afloop van een huiskamerbijeenkomst bij Leen de Koning in Nieuwerkerk aan den IJssel. Een deelnemer vroeg zich af hoe het kwam dat hij, als fanatiek fietser, meer moeite had met oosten- dan met westenwind. Dat was ook precies mijn ervaring. Leen gaf als mogelijke verklaring dat de luchtdruk bij oostenwind gemiddeld genomen hoger is dan bij een westenwind. Gewoon een kwestie van luchtweerstand dus. Schaatsers kunnen daarover meepraten: op hooglandbanen in de bergen kunnen ze scherpere tijden neerzetten dan op de laaglandbanen in ons kikkerlandje. Het is ook best de moeite: als we kijken naar de absolute records kan de luchtdruk in ons land 100 hPa schommelen, van ongeveer 950 tot ongeveer 1050 hPa. Ik ga het morgen weer beleven: bij een luchtdruk van mogelijk 1045 hPa. Ik ben benieuwd of jullie vergelijkbare ervaringen hebben: bijvoorbeeld hardlopend of fietsend.
Bij oostenwind is de lucht vaak droger. Je lichaam moet dan veel meer vocht afstaan...
Van luchtweerstand merken sporters op amateurniveau weinig van

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door John » 19-01-2020 16:16

Hoe droger de lucht hoe zwaarder de stevige fietstocht, bij gelijke windkracht.
Zoals Gerben al aangeeft, verliest het lichaam meer vocht.

Ter aanvulling: droge lucht is een aanslag op de slijmvliezen, in onze neus, mond, keel een luchtpijp. Het lichaam moet steeds maar zorgen dat de slijmvliezen vochtig blijven. Dat lukt onvoldoende bij droge lucht, ademhalen gaat lastiger, er treden irritaties op. Naarmate met harder fietst, wordt het erger.

Vergelijk het beroemde 1500 meter kuchje bij schaatsers in droge ijshallen.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 20-01-2020 20:38

Proefondervindelijk vastgesteld vandaag: het fietsen tijdens de hoogste luchtdrukwaarden die ik, hoogstwaarschijnlijk, in mijn leven heb meegemaakt, kost niet meer moeite dan anders. Waarschijnlijk hebben Gerben en John Kerkhof het bij het rechte eind en is de luchtvochtigheid de bepalende factor. De RLV was vandaag hoog, tussen 84 en 98%. In principe heb ik altijd wel last, in meer of mindere mate, van zo’n akelig kuchje en slijm op de borst (erfenis van mijn vroegere astmatische bronchitis). Het leek er zelfs op dat ik deze dag wat minder inspanning hoefde te leveren. Er stond ook nauwelijks wind.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 11-02-2020 22:26

Nou, met ‘Dennis’ op komst gaan we het weer beleven. Alweer beleven. Wij hebben op ons werk het schema aan alle winderigheid moeten aanpassen. We mogen namelijk niet zagen vanaf windkracht 6. Het knotwerk is daarom uitgesteld tot nader order. Takken gedragen zich onvoorspelbaar als het hard waait. Op de ladder en in de bomen is het niet veilig. We zekeren ons weliswaar met gordel/klimtuig, sowieso als we met kettingzagen op hoogte moeten werken, maar de regels zijn onverbiddelijk. Gaat het mis, dan komt niet alleen de Arbeidsinspectie, maar ook de verzekering aankloppen. Logisch allemaal. Kortom: fijn een beetje reuring in de atmosfeer, maakt de winter van ‘20 minder saai, maar het moet voor ons niet te lang duren. We moeten ook rekening houden met het broedseizoen dat voorheen vanaf 15 maart aanving. Allerlei werkzaamheden zijn dan niet meer toegestaan. De nieuwe wet Natuurbescherming hanteert ook datumgrenzen, maar stelt ook gewoon dat je geen nesten mag verstoren. In zachte winters gaan vogels soms al in februari broeden. Bij ons werk weet je nooit wanneer de deadline is. :? :?:

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 22-02-2020 09:37

Tja, hier in het laaggelegen veengebied in Rotterdam en omstreken, is het over het algemeen ‘pompen of verzuipen’. Tienduizenden mensen wonen in diepe polders tot ruim 6,5 meter onder NAP (zelf zit ik op ca. -0,5 m), op de bodem van drooggemalen plassen. Zonder constante bemaling stond het grondwater in deze droogmakerijen meters boven het maaiveld. Neemt niet weg dat langdurige droogte ook hier problemen kan veroorzaken. De toplaag van kleibodems kunnen zo hard worden als beton, veenbodems kunnen verkruimelen en scheuren.
De constante bemaling zorgt voor verzakking. Momenteel wordt onze straat opgehoogd, voor minstens de tweede keer sinds de oplevering van de wijk in 1976. Het gaat echt om decimeters op sommige plekken, bij ons eigen huis valt het nog mee, al hebben we hier in de tien jaar dat we er wonen al tweemaal een rioolbreuk gehad.
Het gaat om een delicate balans: de boeren in de veenweidegebieden in de regio willen een lage grondwaterstand. Weidevogels profiteren juist van een hogere grondwaterstand, om te kunnen foerageren. Bij een lagere grondwaterstand kunnen ook de koppen van ouderwetse houten funderingspalen gaan rotten en veen (irreversibel, dus onomkeerbaar) uitdrogen. Met verzakkingen tot gevolg dus.
Momenteel is het hier een en al drassigheid. In de winter hoop ik altijd op, liefst langdurige, vorst (in toenemende mate tevergeefs) of tenminste droog weer. Dat maakt ons werk ‘in het groen’, zoveel aangenamer en gemakkelijker.

Plaats reactie