Winter 2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2020

Bericht door Ko » 31-12-2019 11:23

John schreef:
31-12-2019 09:40
Ronald schreef:
30-12-2019 20:55

Deze zonovergoten december icm met het praktisch uitblijven van kou doet mij vervreemden, zowel van het weer alsook bijna van de kalender, heb totaal geen gevoel dat we aan de donkerste dagen van het jaar bezig zijn, eerder een gevoel van vroege lente, de kleuren van de lucht, het gekwetter van de vogels al voor zonsopgang. Het is allemaal moeilijk te bevatten voor me. En de liefde voor het weer, ontstaan door de diversiteit van de jaren '60 t'm '80, wordt zódanig op de proef gesteld door al deze veranderingen, dat ik bang ben 'm te gaan verliezen.
Deze bevreemding vind ik herkenbaar geschreven. Het is al meerdere jaren aan de gang.
Ik heb er wisselend last van, maar je vrees kan ik goed voorstellen. Waarnemer Ko, uit Breda, zal je beleving zeker ook herkennen. Hij heeft het er wel eens over. :)

Gerard beschrijft resolute oplossingen. :mrgreen:
Ik herken het als geen ander. Het mag vandaag dan weer totaal anders zijn dan gister, 1 dagje mist maakt niet uit. Over het hele jaar genomen is het zeer eentonig geworden. De liefde voor het weer ben ik helaas al voor driekwart verloren. Het zou eerst weer eens dagenlang (beter nog een paar weken) interessant weer moeten zijn voordat ik weer een beetje enthousiast word, maar het blijft tegenwoordig steeds maar bij 1 dagje tussendoor. Het is niet anders.

Ik wik en weeg nog wat van hoe ik 't verder ga doen maar dat er een verandering gaat plaatsvinden in 2020 voor mezelf is wel zeker. Voor maar 1 leuk maandje per jaar hoef ik het geen heel jaar bij te houden.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2020

Bericht door Gerben » 31-12-2019 14:20

Het nieuwe jasje van de meteogroupies. Ik houd mijn natuurkundig hart vast nu het nog commerciëler is geworden. Misschien herrijst :D de dodelijke spiraal wel weer waar ze zo'n 10 jaar geleden mee aan kwamen zetten!

https://www.weer.nl/

Pieter
Berichten: 3054
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Winter 2020

Bericht door Pieter » 31-12-2019 17:19

Beste John en Ko, Jullie liefde voor het weer zou gered kunnen worden door een periode met strenge vorst ( februari 2012 )al dan niet met een dik pak sneeuw (maart 2005 ) of eens echte zware sneeuwstorm of schaatsen op straat door ijzel (1979) Ook ik zit daar wel op te vlassen, maar doordat we nu met de computer veel verder kunnen kijken dan vroeger is er altijd wel wat bijzonders te melden . Wie weet wat 2020 voor ons in petto heeft . Een interessant jaar gewenst voor alle weerliefhebbers.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2020

Bericht door John » 31-12-2019 17:43

Pieter schreef:
31-12-2019 17:19
Beste John en Ko, Jullie liefde voor het weer zou gered kunnen worden door een periode met strenge vorst ( februari 2012 )al dan niet met een dik pak sneeuw (maart 2005 ) of eens echte zware sneeuwstorm of schaatsen op straat door ijzel (1979) Ook ik zit daar wel op te vlassen, maar doordat we nu met de computer veel verder kunnen kijken dan vroeger is er altijd wel wat bijzonders te melden . Wie weet wat 2020 voor ons in petto heeft . Een interessant jaar gewenst voor alle weerliefhebbers.
Vergeet ook Ronald niet. ;)

Het afwisselend weerbeeld waar we ‘verliefd’ op werden, laat een terugtrekkende beweging zien. :roll:

Kou van betekenis, pak sneeuw, vorstgrens over Nederland, ijsregen, mist met rijp, het zijn zaken die in elk geval verfrissend kunnen werken. :D :lol:

Johan
Berichten: 350
Lid geworden op: 10-01-2018

Re: Winter 2020

Bericht door Johan » 31-12-2019 19:43

Ko schreef:
31-12-2019 11:23
John schreef:
31-12-2019 09:40
Ronald schreef:
30-12-2019 20:55

Deze zonovergoten december icm met het praktisch uitblijven van kou doet mij vervreemden, zowel van het weer alsook bijna van de kalender, heb totaal geen gevoel dat we aan de donkerste dagen van het jaar bezig zijn, eerder een gevoel van vroege lente, de kleuren van de lucht, het gekwetter van de vogels al voor zonsopgang. Het is allemaal moeilijk te bevatten voor me. En de liefde voor het weer, ontstaan door de diversiteit van de jaren '60 t'm '80, wordt zódanig op de proef gesteld door al deze veranderingen, dat ik bang ben 'm te gaan verliezen.
Deze bevreemding vind ik herkenbaar geschreven. Het is al meerdere jaren aan de gang.
Ik heb er wisselend last van, maar je vrees kan ik goed voorstellen. Waarnemer Ko, uit Breda, zal je beleving zeker ook herkennen. Hij heeft het er wel eens over. :)

Gerard beschrijft resolute oplossingen. :mrgreen:
Ik herken het als geen ander. Het mag vandaag dan weer totaal anders zijn dan gister, 1 dagje mist maakt niet uit. Over het hele jaar genomen is het zeer eentonig geworden. De liefde voor het weer ben ik helaas al voor driekwart verloren. Het zou eerst weer eens dagenlang (beter nog een paar weken) interessant weer moeten zijn voordat ik weer een beetje enthousiast word, maar het blijft tegenwoordig steeds maar bij 1 dagje tussendoor. Het is niet anders.

Ik wik en weeg nog wat van hoe ik 't verder ga doen maar dat er een verandering gaat plaatsvinden in 2020 voor mezelf is wel zeker. Voor maar 1 leuk maandje per jaar hoef ik het geen heel jaar bij te houden.

Zo zonnig heb ik de decembermaand echter nu ook niet ervaren, hier in België... Maar je hebt gelijk : onze weerpassie staat ferm onder druk ! En dan moet je eens professioneel weerkundige zijn zoals ik. Het komt dan allemaal nog veel harder aan. Ik baal van mijn job nu.

Johan
Berichten: 350
Lid geworden op: 10-01-2018

Re: Winter 2020

Bericht door Johan » 31-12-2019 19:44

Pieter schreef:
31-12-2019 17:19
Beste John en Ko, Jullie liefde voor het weer zou gered kunnen worden door een periode met strenge vorst ( februari 2012 )al dan niet met een dik pak sneeuw (maart 2005 ) of eens echte zware sneeuwstorm of schaatsen op straat door ijzel (1979) Ook ik zit daar wel op te vlassen, maar doordat we nu met de computer veel verder kunnen kijken dan vroeger is er altijd wel wat bijzonders te melden . Wie weet wat 2020 voor ons in petto heeft . Een interessant jaar gewenst voor alle weerliefhebbers.
Hoop dat je gelijk krijgt, Pieter ! We zijn er dan ook echt aan toe ! Wederkerige wensen !

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 31-12-2019 21:00

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Winter 2020

Bericht door Gerard » 31-12-2019 21:41

De weersverwachting klopt niet erg van weer.nl https://www.weer.nl/nieuws/2019/vuurwer ... oud-nieuw/

"Het noordwesten lijkt gespaard te blijven, daar staat een matige zuidwestenwind vanaf zee, waardoor het lastig wordt om mist te krijgen. Ook liggen de temperaturen daar enkele graden boven nul."

Het is al de hele dag windstil en het vriest nu al bijna, sowieso aan de grond én het is mistig.


De suggestie dat extra condensatiekernen tot mistvorming leidt moet gelezen worden als de nevel (zicht > 1000 meter) wordt mogelijk mist (zicht < 1000 meter), maar nevel transformeert niet in dichte mist, daarvoor is het watergehalte te laag, maar met flink rook/aerosol erbij kan het mist lijken. De rel. vochtigheid zal dan echter < 100% zijn.

Ook Buienradar geeft aan dat het noordwesten vrij blijft van mist en dat er in het zuiden wel mist verwacht kan worden. Juist in het zuiden lijkt de mist terrein te verliezen.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2020

Bericht door Ko » 31-12-2019 23:17

Gerard schreef:
31-12-2019 21:41
De weersverwachting klopt niet erg van weer.nl

"Het noordwesten lijkt gespaard te blijven, daar staat een matige zuidwestenwind vanaf zee, waardoor het lastig wordt om mist te krijgen. Ook liggen de temperaturen daar enkele graden bOok Buienradar geeft aan dat het noordwesten vrij blijft van mist en dat er in het zuiden wel mist verwacht kan worden. Juist in het zuiden lijkt de mist terrein te verliezen.
Alleen vanochtend mist, rest van de dag goed zicht hier, ook nu nog. Zelfs niet geheel zonloos vanmiddag. Was er ook eerst bang voor want ik las het ook juist voor het zuiden. Wordt genieten straks. 👍
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2020

Bericht door Gerben » 01-01-2020 01:20

Het station dat zogenaamd "geen" last heeft van verstedelijking heeft het meeste last van vuurwerk! Het is wel duidelijk zo denk ik

Afbeelding

Plaats reactie