retro-weerbeleving

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Gesloten
Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 27-12-2019 18:43

We gaan een vorstnacht krijgen dat lijkt me wel duidelijk. Wat een prachtige (winters aandoende) dag was het met heldere schone lucht uit het oosten..Ik ben benieuwd hoe licht de vorst wordt....

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Ko » 27-12-2019 20:05

ik vond er niks aan vandaag. Echt een wegkijkdag. Minimum was 6 graden en ook max boven normaal, je hebt er niks aan. En dan nog ruim driekwart van de dag die zon waardoor het warmer aanvoelde, dat al nooit normaal was in december. Eigenlijk meer koud voorjaarsweer want in april of mei is het ook weleens max 8 graden. Gelukkig staat dit in dit topic vermeld, het is de aandacht niet waard. Echt retro.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 27-12-2019 22:14

Open staan voor meerdere soorten weer Ko!
Anders wordt je wel heel beperkt in je beoordelingen...

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Ko » 27-12-2019 23:52

Dat kan ik tegen jullie ook wel zeggen Hans. Na 1 volle mistdag of grijze donkere dag worden er al termen gebruikt als saai en grijze muis als uiting van ongenoegen.

Het is veel teveel van hetzelfde weer tegenwoordig zonder afwisseling, daardoor is mijn ongenoegen ontstaan.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 28-12-2019 08:51

Vanmorgen een prachtige oranje lucht bij zonsopkomst!
Echt genieten van het moment en geen "zorgen" over de weertoekomst die toch vaak weer anders is dan verwacht...
-2.7 kon ik meten....Als nu de vorst maar zou doorzetten...Fout! Nu genieten.....

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: retro-weerbeleving

Bericht door John » 28-12-2019 10:41

Hans schreef:
28-12-2019 08:51
Vanmorgen een prachtige oranje lucht bij zonsopkomst!
Echt genieten van het moment en geen "zorgen" over de weertoekomst die toch vaak weer anders is dan verwacht...
-2.7 kon ik meten....Als nu de vorst maar zou doorzetten...Fout! Nu genieten.....
Als een log hoog in staat zou blijven ons in continentale grondlaag kilte te houden en jij grabbelt in het oosten telkens -3 graden bij elkaar en overdag maximaal +2 graden, dan heb je een winters aandoend beeld en maak je kans op een koude januari. Het is niet zo moeilijk. :mrgreen:

Je moet de ligging van het hoog gewoon van dag tot dag ervaren. :D

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: retro-weerbeleving

Bericht door John » 28-12-2019 10:48

@ Hans en Ko,

Meningsverschillen over saai weer houden stand. :lol:

Ik kan van elk weerbeeld genieten. Voorwaarde is wel dat er afwisseling in het weerbeeld zit.

De afwisseling is afnemend. Ook de variatie in luchtsoorten is afnemend.

Vroeger vaker:
er passeert een koufront met regen en wind.
De dag erna vallen er winterse buien bij noordwesten wind.
Nog een dag later zijn de buien puur van sneeuw en hagel en ontbreekt de regen. Het wordt wit her en der. In de nacht treedt lichte vorst op.
De derde dag is het koud en rustig onder een rug. In het zuidwesten doemt hoge bewolking op van een warmtefront. De vierde dag gaat het sneeuwen, overgaand in regen, via ijsregen. Een tijdelijk sneeuwdek verdwijnt.
De vijfde dag grauw en motregen. Het wordt overdag steeds zachter bij een zuidwester. In de avond regen op een volgend koufront dat gaat golven boven land. Aan de noordzijde keert koude lucht al terug met overgang naar natte sneeuw.
De zesde dag een kille grijze dag met lichte regen en sneeuw, weinig wind.
Op de zevende dag is het golvende koufront zuidwaarts weggedrukt en schijnt de zon. De wind is oost en rijp uit de nacht siert het landschap. In de loop van de dag komen mistvelden uit Duitsland binnen. Máxima blijven onder nul graden.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Ted » 28-12-2019 12:00

John schreef:
28-12-2019 10:48
@ Hans en Ko,

Meningsverschillen over saai weer houden stand. :lol:

Ik kan van elk weerbeeld genieten. Voorwaarde is wel dat er afwisseling in het weerbeeld zit.

De afwisseling is afnemend. Ook de variatie in luchtsoorten is afnemend.

Vroeger vaker:
er passeert een koufront met regen en wind.
De dag erna vallen er winterse buien bij noordwesten wind.
Nog een dag later zijn de buien puur van sneeuw en hagel en ontbreekt de regen. Het wordt wit her en der. In de nacht treedt lichte vorst op.
De derde dag is het koud en rustig onder een rug. In het zuidwesten doemt hoge bewolking op van een warmtefront. De vierde dag gaat het sneeuwen, overgaand in regen, via ijsregen. Een tijdelijk sneeuwdek verdwijnt.
De vijfde dag grauw en motregen. Het wordt overdag steeds zachter bij een zuidwester. In de avond regen op een volgend koufront dat gaat golven boven land. Aan de noordzijde keert koude lucht al terug met overgang naar natte sneeuw.
De zesde dag een kille grijze dag met lichte regen en sneeuw, weinig wind.
Op de zevende dag is het golvende koufront zuidwaarts weggedrukt en schijnt de zon. De wind is oost en rijp uit de nacht siert het landschap. In de loop van de dag komen mistvelden uit Duitsland binnen. Máxima blijven onder nul graden.
Jij begrijpt het, John. Wat je bij 'Vroeger vaker' schrijft vind ik ook het ideale plaatje.

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 28-12-2019 18:15

Ik vond het een heerlijke, toch enigszins winterse zaterdag met sluierbewolking en op sommige plekken nog steeds rijp.
En hopelijk komende nacht weer wat lichte vorst.
Toch nog licht winters eind december....

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Ko » 29-12-2019 09:38

John schreef:
28-12-2019 10:48
@ Hans en Ko,

Meningsverschillen over saai weer houden stand. :lol:

Ik kan van elk weerbeeld genieten. Voorwaarde is wel dat er afwisseling in het weerbeeld zit.

De afwisseling is afnemend. Ook de variatie in luchtsoorten is afnemend.

Vroeger vaker:
er passeert een koufront met regen en wind.
De dag erna vallen er winterse buien bij noordwesten wind.
Nog een dag later zijn de buien puur van sneeuw en hagel en ontbreekt de regen. Het wordt wit her en der. In de nacht treedt lichte vorst op.
De derde dag is het koud en rustig onder een rug. In het zuidwesten doemt hoge bewolking op van een warmtefront. De vierde dag gaat het sneeuwen, overgaand in regen, via ijsregen. Een tijdelijk sneeuwdek verdwijnt.
De vijfde dag grauw en motregen. Het wordt overdag steeds zachter bij een zuidwester. In de avond regen op een volgend koufront dat gaat golven boven land. Aan de noordzijde keert koude lucht al terug met overgang naar natte sneeuw.
De zesde dag een kille grijze dag met lichte regen en sneeuw, weinig wind.
Op de zevende dag is het golvende koufront zuidwaarts weggedrukt en schijnt de zon. De wind is oost en rijp uit de nacht siert het landschap. In de loop van de dag komen mistvelden uit Duitsland binnen. Máxima blijven onder nul graden.
Dat waren gouden tijden. Voorheen kon ik ook van elk weerbeeld genieten, maar de eentonigheid heeft roet in het eten gegooid. En dat is het hele eieren eten. Het heeft voor een flinke desinteresse gezorgd. En met weinig dingen zoals deze huidige kwakkelkou (voor zover je dat al zo mag noemen) lost het dat echt niet even op.

Voor het december gemiddelde wat in toom te houden is elk graadje nachtvorst natuurlijk welkom maar het schiet niet op als de max temp ver boven nul komt. Geen ijsaangroei omdat er geen Hellmann kan zijn daardoor, je hebt er niks aan. Maar goed, positief bekeken is het beter dan in de dubbele cijfers zitten.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Gesloten