Krijgen we deze winter een vorstperiode in De Bilt

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Krijgen we deze winter een vorstperiode in De Bil

Bericht door John » 15-12-2019 21:56

Ted schreef:
15-12-2019 21:16
Het ziet er wel groen uit, maar als het vriest heb je wel prima ijs. Die foto is niets mis mee. Met sneeuw is het wel een meer winters plaatje.
Ted begrijpt het, Marcel maakt het persoonlijk, Johan moppert. Het is beleving mensen. :D

Elfstedentocht in besneeuwd landschap, Elfstedentocht in groen landschap. Het kan er beiden zijn.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Krijgen we deze winter een vorstperiode in De Bilt

Bericht door Ko » 15-12-2019 22:31

Met de schaatsfoto's is niks mis, lekker oer-Hollandse beelden. Tuurlijk is het met sneeuw nog completer maar kale vorst kan ik net zo waarderen. De Elfstedentochten van 1986 en 1997 waren ook kaal maar wel superkoud, echt heerlijk.

Overdag matige vorst, we kunnen er nu alleen maar van dromen. Het is een grote zeldzaamheid geworden. De koudegolf in winter 1997 was pure droge vrieskou. Desondanks kan een sneeuwdek wel voor lagere minima zorgen. Zo scoorde januari 2009 meerdere nachten met zeer strenge vorst waarbij de sneeuw overdag niet wegsmolt.

Beide situaties zijn genieten. Waar ik niet van kan genieten is 's nachts vorst en overdag stevige dooi zoals januari 2017. Koudegetal Hellmann neemt dan niet of nauwelijks toe en de dunne ijsvloer is totaal niet geschikt om op te staan of te schaatsen. Dan heb ik nog liever zacht weer met een flinke bak regen zoals de laatste dagen.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Krijgen we deze winter een vorstperiode in De Bilt

Bericht door Gerard » 17-12-2019 15:19

De laatste "officiële"vorstperiode volgens de definitie die Sebastiaan aanhaalt, is niet zo lang geleden geweest: eind februari 2018! Liep door tot in de meteorologische lente zelfs! Tot 1 maart een totaal van 16.6 Helmann-punten.
Er lag een dikke laag ijs in het zuiden van Noord-Holland waar ik dankbaar gebruik van maakte om kabels naar een meetwagen door te trekken.
Die dag dat we bezig waren (bij een school, tijdens krokusvakantie) was de windkoelte afschuwelijk. De laatste Siberische belevenis tot nu toe.
Metingen overigens in het kader van metingen aan verspreiding van ultrafijnstof vanaf onze nationale luchthaven, de minder zonnige zijde van het economisch gewin. Was deze week weer even actueel / in het nieuws.

Van de foto's van Marcel met schaatsvreugde wordt ik dan weer eerder warm dan koud 8-)

Maar de vraag was of er deze winter weer zo'n periode komt: ja, om in overeenstemming met mijn (gewenste) Hellmann-score te blijven.

Johan
Berichten: 350
Lid geworden op: 10-01-2018

Re: Krijgen we deze winter een vorstperiode in De Bilt

Bericht door Johan » 20-12-2019 08:45

Misschien bij of vlak na de jaarwissel...

Plaats reactie