Krijgen we deze winter een vorstperiode in De Bilt

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Johan
Berichten: 350
Lid geworden op: 10-01-2018

Re: Krijgen we deze winter een vorstperiode in De Bilt

Bericht door Johan » 14-12-2019 01:52

Sebastiaan schreef:
13-12-2019 11:29
Ik zeg ook ja. Gewoon omdat ik daar behoefte aan heb ;) Bovendien heb ik circa 60 Hellmannen in de wedstrijd :lol:
In 2002-2003 kwamen we aan 80... Dussss....

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Krijgen we deze winter een vorstperiode in De Bilt

Bericht door John » 14-12-2019 15:42

Marcel schreef:
13-12-2019 10:59
Ja er komt dit jaar vast wel een vorstperiode...
Echter, Ik heb wat moeite met deze definitie van een vorstperiode.
Waarom zou een vorstperiode in vredesnaam 5 dagen moeten duren en 16 hellman punten moeten opleveren? Wordt moeder anders boos? Waarom niet 10 hellmann punten, of 21,5 of 13,3333?
Een ‘vorstperiode’ is toch geen extreem zoals een hittegolf of koudegolf, voor een extreem is 1 of andere bijzondere, hoge drempel nodig, een minimaal aantal dagen met minimaal een bepaalde hoge of lage temperatuur; anders is het geen ‘extreem’. Een vorstperiode is geen extreem, de drempel is hier gewoon het vriespunt. Een vorstperiode is een periode dat het vriest (ah, vandaar de naam 🙂), maakt mij niet uit hoeveel of hoe lang. En dan heb je soms een marginale vorstperiode zónder schaatsen, en soms een ijzige vorstperiode mét schaatsen. So what? Het hellmanngetal geeft precies aan hoe ijzig of marginaal de vorstperiode was.

Winter 2017: geen enkele periode die hellmann 16 haalde, toch meerdere dagen geschaatst. En een stuk of 150 fantastische winterfoto’s op minstens 20 verschillende dagen gemaakt. Hoezo ‘geen vorstperiode’ in die winter? De fotos bewijzen anders.

Laten we die definitie eens aanpassen, en Keep It gewoon Simple: een vorstperiode is een reeks hellmann dagen, klaar!
(en dan komt er dus dit jaar inderdaad een vorstperiode :-)).
Prachtig verhaal. Moeder kan boos worden. Waarom vader niet. :D

Een vorstperiode is een reeks Hellmann-dagen? Dat levert niet automatisch natuurijs op.

De huidige werkdefinitie wel. Daarop is de definitie namelijk afgesteld. Je mag het zien als een speeltje voor winterliefhebbers. :lol:

Het Hellmann-getal geeft geen goede indruk van de intensiteit van een vorstperiode zonder daaraan ook een afspraak over duur te plakken. Net zoals bij koudegolf ook het geval is.

Marcel
Berichten: 668
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Krijgen we deze winter een vorstperiode in De Bilt

Bericht door Marcel » 14-12-2019 18:29

John schreef:
14-12-2019 15:42
Marcel schreef:
13-12-2019 10:59
Ja er komt dit jaar vast wel een vorstperiode...
Echter, Ik heb wat moeite met deze definitie van een vorstperiode.
Waarom zou een vorstperiode in vredesnaam 5 dagen moeten duren en 16 hellman punten moeten opleveren? Wordt moeder anders boos? Waarom niet 10 hellmann punten, of 21,5 of 13,3333?
Een ‘vorstperiode’ is toch geen extreem zoals een hittegolf of koudegolf, voor een extreem is 1 of andere bijzondere, hoge drempel nodig, een minimaal aantal dagen met minimaal een bepaalde hoge of lage temperatuur; anders is het geen ‘extreem’. Een vorstperiode is geen extreem, de drempel is hier gewoon het vriespunt. Een vorstperiode is een periode dat het vriest (ah, vandaar de naam 🙂), maakt mij niet uit hoeveel of hoe lang. En dan heb je soms een marginale vorstperiode zónder schaatsen, en soms een ijzige vorstperiode mét schaatsen. So what? Het hellmanngetal geeft precies aan hoe ijzig of marginaal de vorstperiode was.

Winter 2017: geen enkele periode die hellmann 16 haalde, toch meerdere dagen geschaatst. En een stuk of 150 fantastische winterfoto’s op minstens 20 verschillende dagen gemaakt. Hoezo ‘geen vorstperiode’ in die winter? De fotos bewijzen anders.

Laten we die definitie eens aanpassen, en Keep It gewoon Simple: een vorstperiode is een reeks hellmann dagen, klaar!
(en dan komt er dus dit jaar inderdaad een vorstperiode :-)).
Prachtig verhaal. Moeder kan boos worden. Waarom vader niet. :D

Een vorstperiode is een reeks Hellmann dagen? Dat levert niet automatisch natuurijs op.

De huidige werkdefinitie wel. Daarop is de definitie namelijk afgesteld. Je mag het zien als een speeltje voor winterliefhebbers. :lol:

Het Hellmanngetal geeft geen goede indruk van de intensiteit van een vorstperiode zonder daaraan ook een afspraak over duur te plakken. Net zoals bij koudegolf ook het geval is.
Mijn betoog is meer, waarom zou een 'vorstperiode' automatisch natuurijs moeten opleveren? Een vorstperiode lijkt mij een periode dat het vriest. Bij 1 Hellmannpunt kan er al ijs liggen. Dan kun je er nog niet op schaatsen, maar waarom zou dat voor een 'vorstsperiode' een criterium zijn?

Onderstaande (1e) foto maakte ik op 27 jan 2017, de Bosbaan in Amsterdam, een dag met een positief etmaalgemniddelde, na 2 dagen met in totaal 3,9 Hellmannpunten. De 2 dagen daarvoor dooide het ook, en de dagen dáárvoor van 16 t/m 22 jan leverde 13 Helmannpunten; op 22 januari, na 13 Hellmannpunten dus, maakte ik de 2e onderstaande foto (Schaatsen Ankeveense plassen; moi, op de rug gezien).
Nou, dat noem ik een 'vorstperiode', hoor!

Afbeelding

Afbeelding

Johan
Berichten: 350
Lid geworden op: 10-01-2018

Re: Krijgen we deze winter een vorstperiode in De Bilt

Bericht door Johan » 14-12-2019 19:40

Marcel schreef:
14-12-2019 18:29
John schreef:
14-12-2019 15:42
Marcel schreef:
13-12-2019 10:59
Ja er komt dit jaar vast wel een vorstperiode...
Echter, Ik heb wat moeite met deze definitie van een vorstperiode.
Waarom zou een vorstperiode in vredesnaam 5 dagen moeten duren en 16 hellman punten moeten opleveren? Wordt moeder anders boos? Waarom niet 10 hellmann punten, of 21,5 of 13,3333?
Een ‘vorstperiode’ is toch geen extreem zoals een hittegolf of koudegolf, voor een extreem is 1 of andere bijzondere, hoge drempel nodig, een minimaal aantal dagen met minimaal een bepaalde hoge of lage temperatuur; anders is het geen ‘extreem’. Een vorstperiode is geen extreem, de drempel is hier gewoon het vriespunt. Een vorstperiode is een periode dat het vriest (ah, vandaar de naam 🙂), maakt mij niet uit hoeveel of hoe lang. En dan heb je soms een marginale vorstperiode zónder schaatsen, en soms een ijzige vorstperiode mét schaatsen. So what? Het hellmanngetal geeft precies aan hoe ijzig of marginaal de vorstperiode was.

Winter 2017: geen enkele periode die hellmann 16 haalde, toch meerdere dagen geschaatst. En een stuk of 150 fantastische winterfoto’s op minstens 20 verschillende dagen gemaakt. Hoezo ‘geen vorstperiode’ in die winter? De fotos bewijzen anders.

Laten we die definitie eens aanpassen, en Keep It gewoon Simple: een vorstperiode is een reeks hellmann dagen, klaar!
(en dan komt er dus dit jaar inderdaad een vorstperiode :-)).
Prachtig verhaal. Moeder kan boos worden. Waarom vader niet. :D

Een vorstperiode is een reeks Hellmann dagen? Dat levert niet automatisch natuurijs op.

De huidige werkdefinitie wel. Daarop is de definitie namelijk afgesteld. Je mag het zien als een speeltje voor winterliefhebbers. :lol:

Het Hellmanngetal geeft geen goede indruk van de intensiteit van een vorstperiode zonder daaraan ook een afspraak over duur te plakken. Net zoals bij koudegolf ook het geval is.
Mijn betoog is meer, waarom zou een 'vorstperiode' automatisch natuurijs moeten opleveren? Een vorstperiode lijkt mij een periode dat het vriest. Bij 1 Hellmannpunt kan er al ijs liggen. Dan kun je er nog niet op schaatsen, maar waarom zou dat voor een 'vorstsperiode' een criterium zijn?

Onderstaande (1e) foto maakte ik op 27 jan 2017, de Bosbaan in Amsterdam, een dag met een positief etmaalgemniddelde, na 2 dagen met in totaal 3,9 Hellmannpunten. De 2 dagen daarvoor dooide het ook, en de dagen dáárvoor van 16 t/m 22 jan leverde 13 Helmannpunten; op 22 januari, na 13 Hellmannpunten dus, maakte ik de 2e onderstaande foto (Schaatsen Ankeveense plassen; moi, op de rug gezien).
Nou, dat noem ik een 'vorstperiode', hoor!

Oh heerlijk !! Hopelijk maken we het inderdaad nog mee !

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 15-12-2019 13:25

.
Laatst gewijzigd door Ted op 14-02-2021 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Krijgen we deze winter een vorstperiode in De Bil

Bericht door John » 15-12-2019 15:45

Wat een nare foto’s hierboven.

Een naakt landschap. De aankleding met sneeuw ontbreekt volledig. :roll:

Echt winters is de combinatie sneeuw en ijs. Veel winterliefhebbers denken er zo over. Zelfs primaire schaatsliefhebbers. :D
Zo heb ik tot mijn vreugde vernomen tijdens een bijeenkomst van winterliefhebbers.

Hans
Berichten: 1292
Lid geworden op: 31-12-2004
Contacteer:

Re: Krijgen we deze winter een vorstperiode in De Bilt

Bericht door Hans » 15-12-2019 16:09

John, wij kunnen praten. 8-)
Hoewel ik lichamelijk een kou-hater ben, smelt ik nog altijd voor het witte goud. Als het water stolt zie ik dat liever in zeshoekvorm gebeuren. Dat levert letterlijk van onder tot boven in de atmosfeer een beter uitzicht op. Aambeeldje hier, sneeuwduintje daar, rijp aan de takken, halo om de zon, en als de hoeveelheid zeshoekige loeders een beetje omvang aanneemt kan je op welhaast industriële schaal proberen om van ze af te komen voordat 's Lands niet-zo-snelwegen in een Zeer Onveilige AutomobielenBende veranderen. En dan maar hopen dat de sneeuwschuif niet is omgevallen op de avond voordat die halve meter naar beneden kwam.

Een vorstperiode, of we die krijgen? Jawel hoor. De meeste winters lukt dat wel, zelfs tegenwoordig nog wel. Of het genoeg is om op de schaatsen te kunnen staan blijft de vraag, maar een aantal dagen meteorologisch malheur waarop je je fietsend bestaan hartgrondig vervloekt, de accu op de trekker een spontane sabbatical houdt, het vee beteuterd naar een bollende, keiharde drinkbak kijkt en de vergeten buitenkraan pas op nadrukkelijke wijze weer van zich laat horen wanneer de oceaanlucht (toch al drijfnat) het boerenerf weer omgeeft, ik zie dat er gewoon wel weer van komen dit jaar.

Ja ja, vorst is een feestje op een boerderij. :hamer:

Johan
Berichten: 350
Lid geworden op: 10-01-2018

Re: Krijgen we deze winter een vorstperiode in De Bil

Bericht door Johan » 15-12-2019 19:59

John schreef:
15-12-2019 15:45
Wat een nare foto’s hierboven.

Een naakt landschap. De aankleding met sneeuw ontbreekt volledig. :roll:

Echt winters is de combinatie sneeuw en ijs. Veel winterliefhebbers denken er zo over. Zelfs primaire schaatsliefhebbers. :D
Zo heb ik tot mijn vreugde vernomen tijdens een bijeenkomst van winterliefhebbers.
Pffft, en zo kun je blijven zeuren. Sneeuw erbij maakt het plaatje uiteraard compleet, maar ik vind die foto's wel heerlijk. En bovendien wordt hier ideaal schaatsweer gepresenteerd. Sneeuw is voor schaatsers eerder een vijand dan een vriend. Dit laatste remt de ijsgroei soms behoorlijk...

Marcel
Berichten: 668
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Krijgen we deze winter een vorstperiode in De Bil

Bericht door Marcel » 15-12-2019 21:07

Johan schreef:
15-12-2019 19:59
John schreef:
15-12-2019 15:45
Wat een nare foto’s hierboven.

Een naakt landschap. De aankleding met sneeuw ontbreekt volledig. :roll:

Echt winters is de combinatie sneeuw en ijs. Veel winterliefhebbers denken er zo over. Zelfs primaire schaatsliefhebbers. :D
Zo heb ik tot mijn vreugde vernomen tijdens een bijeenkomst van winterliefhebbers.
Pffft, en zo kun je blijven zeuren. Sneeuw erbij maakt het plaatje uiteraard compleet, maar ik vind die foto's wel heerlijk. En bovendien wordt hier ideaal schaatsweer gepresenteerd. Sneeuw is voor schaatsers eerder een vijand dan een vriend. Dit laatste remt de ijsgroei soms behoorlijk...
Nou inderdaad zeg wat een NARE foto’s. al dat schaatsijs, bah.
Dus er is wel natuurijs nodig voor een vorstperiode, maar er moet wel een toefje sneeuw bij, hoor, anders hoeft t niet meer. Dan is t zeker ook al geen vorstperiode?
Nou ik zet nog eens een foto neer hier, zeg. Tsjongejonge.
Enfin, dat iedereen maar een vrolijke kerst mag beleven en in het nieuwe jaar de ‘vorstperiode’ mag bekomen die hem of haar het beste past.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 15-12-2019 21:16

.
Laatst gewijzigd door Ted op 14-02-2021 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie