Winter 2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2020

Bericht door Gerben » 13-12-2019 22:26

Ted schreef:
13-12-2019 22:02
We hadden 40 tot 50 jaar geleden moeten ingrijpen. Als je nu het nog een beetje wilt redden, moeten we onmiddellijk alle fabrieken stilleggen. De auto moeten we ook laten staan. Dit ook met onmiddellijke ingang. Vliegtuigen moeten onmiddellijk aan de grond blijven. Ik mag eigenlijk niet eens meer dit berichtje typen om het nog te redden. Ik heb zelf een brommertje. Oei, die moet ik ook laten staan.

Nee, wat ik hierboven schreef is niet realiseerbaar. Het zingt onze tijd nog wel uit, maar kinderen die nu een jaar of 5 zijn, zullen nog hele nare dingen gaan meemaken. Als je nu een leuk gezinnetje wilt stichten, zou je bijna geen kinderen meer nemen omdat er heel veel narigheid zal komen. Dit in de vorm van te het zomers, overstromingen en andere rampen in de natuur.
Ernstige misvatting Ted. Sinds het jaar 1931 zijn meer dan 99% minder mensen overleden bij overstromingen etc etc. Het lult maar wat in het domme weg. Een steeds veiligere wereld dus!

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Winter 2020

Bericht door Hans » 13-12-2019 22:46

We moeten er inderdaad geen drama van maken.
Het is/wordt zoals het is/wordt.
We gaan de winter gewoon afwachten en kijken wat er komt. Natuurlijk worden de kansen op koud winterweer voortdurend kleiner maar nog niet onmogelijk.
We blijven het voorlopig volgen en anders schiet ik terug in de retro weerbeleving. Dat bevalt zo af en toe best goed.

Johan
Berichten: 350
Lid geworden op: 10-01-2018

Re: Winter 2020

Bericht door Johan » 14-12-2019 01:50

Luister eens allemaal goed ! Al die onzin over klimaatverandering, daar geloof ik toch gene rotte fluit van ! Het weder/klimaat doet wat het zelf wil. Het IPCC heeft er al vele keren naast geschoten met hun zogezegde correcte berekeningen& ons hiermee bewust op het verkeerde been gezet. Over de zon, de poolshiften en zo zwijgen ze bewust in alle talen. Het enige wat ze willen met dat klimaatgedoe is het geld uit onze zakken kloppen & daar zit een héél strak plan achter ! Ik ga echter niet in detail treden, temeer dit eigenlijk hier in een andere rubriek thuishoort...

Maar goed, we moeten inderdaad nog niet zitten jammeren over een mislukte winter, die eigenlijk nog erg jong (& de laatste dagen ook erg onstuimig) is. Ik zie wel voorzichtige winterkansen naar het einde van het jaar toe. Wat ik geregeld zie opduiken (maar dat moet ZEKER nog bevestigd worden) is dat de omslag naar iets kouder winterweer zich rond de Kerst zou kunnen afspelen. Wie weet...? Laten we er uiteraard nog geen zware uitspraken over doen, maar toch...

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2020

Bericht door Gerben » 14-12-2019 07:02

Johan schreef:
14-12-2019 01:50
Luister eens allemaal goed ! Al die onzin over klimaatverandering, daar geloof ik toch gene rotte fluit van ! Het weder/klimaat doet wat het zelf wil. Het IPCC heeft er al vele keren naast geschoten met hun zogezegde correcte berekeningen& ons hiermee bewust op het verkeerde been gezet. Over de zon, de poolshiften en zo zwijgen ze bewust in alle talen. Het enige wat ze willen met dat klimaatgedoe is het geld uit onze zakken kloppen & daar zit een héél strak plan achter ! Ik ga echter niet in detail treden, temeer dit eigenlijk hier in een andere rubriek thuishoort...

Maar goed, we moeten inderdaad nog niet zitten jammeren over een mislukte winter, die eigenlijk nog erg jong (& de laatste dagen ook erg onstuimig) is. Ik zie wel voorzichtige winterkansen naar het einde van het jaar toe. Wat ik geregeld zie opduiken (maar dat moet ZEKER nog bevestigd worden) is dat de omslag naar iets kouder winterweer zich rond de Kerst zou kunnen afspelen. Wie weet...? Laten we er uiteraard nog geen zware uitspraken over doen, maar toch...
Klimaatverandering is geen onzin. Mensen gaan er wel verkeerd mee om.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2020

Bericht door Ko » 14-12-2019 07:29

Er kwamen in het verleden toch ook regelmatig strenge winters voor waarbij december zacht was? Dus dat alleen januari en februari zeer koud waren? Nog lang geen reden tot paniek zaaien. Pas als er rond Driekoningen (belangrijk omslagpunt) nog geen uitzicht is op een vorstperiode of winterinval wordt het minder leuk. Want dan kan januari ook voor het grootste deel afgeschreven worden en heb je alleen februari nog voor het echte werk. Dat noem ik dan al wat meer pleister op de wond werk, net als dat augustus de zomer maakt als juni en juli koel verlopen, even ter vergelijking.

Zelfs strenge winter 1985 ving pas begin januari aan na een zachte december 1984, om maar ook als voorbeeld te noemen. Zo ook heel wat verder terug in de tijd de zeer strenge winter 1942 waarin december ook zacht was. Geen garantie met het totaal veranderde klimaat nu natuurlijk maar het ging er in elk geval wel zo aan toe meerdere keren vroeger.
De winters waren mooi, heel vroeger.

John
Berichten: 2608
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: Winter 2020

Bericht door John » 14-12-2019 09:12

Ko schreef:
14-12-2019 07:29
Er kwamen in het verleden toch ook regelmatig strenge winters voor waarbij december zacht was? Dus dat alleen januari en februari zeer koud waren? Nog lang geen reden tot paniek zaaien. Pas als er rond Driekoningen (belangrijk omslagpunt) nog geen uitzicht is op een vorstperiode of winterinval wordt het minder leuk. Want dan kan januari ook voor het grootste deel afgeschreven worden en heb je alleen februari nog voor het echte werk. Dat noem ik dan al wat meer pleister op de wond werk, net als dat augustus de zomer maakt als juni en juli koel verlopen, even ter vergelijking.

Zelfs strenge winter 1985 ving pas begin januari aan na een zachte december 1984, om maar ook als voorbeeld te noemen. Zo ook heel wat verder terug in de tijd de zeer strenge winter 1942 waarin december ook zacht was. Geen garantie met het totaal veranderde klimaat nu natuurlijk maar het ging er in elk geval wel zo aan toe meerdere keren vroeger.
Wat dacht je van 1956? Die begon pas goed op 31 januari.

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Winter 2020

Bericht door Hans » 14-12-2019 09:36

Alles is nog mogelijk! Hoop doet leven voor de winterfanaten....

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2020

Bericht door John » 14-12-2019 09:38

Ted geeft aan hoe snel het gaat met de opwarming in ons land. En geeft zijn verwachting aan voor de komende 20-25 jaar. Ik vind zijn gedachte niet wereldvreemd.

De vergelijking tussen kinderjaren en laatste decennia is treffend om als voorbeeld te dienen voor het tempo van stijging.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2020

Bericht door John » 14-12-2019 09:40

Hans schreef:
14-12-2019 09:36
Alles is nog mogelijk! Hoop doet leven voor de winterfanaten....
Mij lijkt dat niet alles meer mogelijk is. Niet zoals we in de afgelopen 120 jaar hebben kunnen meemaken.

Een winter met Hellmann boven 200 acht ik onmogelijk geworden.

Het is maar een mening, niet onderbouwd. Ik achtte 40 graden ook onmogelijk. :mrgreen:

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 14-12-2019 09:48

.
Laatst gewijzigd door Ted op 14-02-2021 12:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie