Op 1 januari lanceert Talpa Network een geheel nieuwe weervoorziening op haar radio- en tv-zenders en online. Amara Onwuka, Dennis Wilt en Laura van der Blij, de gezichten van het nieuwe weer, waren afgelopen jaar nauw betrokken bij de ontwikkeling ervan. Mede dankzij de overname van het platform Weer.nl van MeteoGroup, inclusief hun team van meteorologen en een meerjarige overeenkomst op het gebied van weerdatadiensten met MeteoGroup is continue kwalitatieve, actuele berichtgeving gegarandeerd. Weer.nl wordt ook de naam van het nieuwe omnichannel merk van Talpa Network.
Omdat het weer ook binnen de landsgrenzen vaak sterk verschilt, worden de weerberichten online op maat gemaakt voor alle provincies. Op radio en tv wordt eveneens ingezoomd op deze verschillen, zodat het weerbericht voor heel Nederland waardevol en betrouwbaar is. Uit alle twaalf provincies zijn waarnemers voor dit doel verbonden aan Weer.nl. Deze Weer.nl-waarnemers zijn al jaren intensief bezig met het weer en kunnen hierdoor als geen ander accuraat verslag doen van de allerlaatste ontwikkelingen op weergebied in hun eigen omgeving.
De televisie-uitzendingen van Weer.nl zijn vanaf 1 januari te zien op SBS6, direct na de vroege en de late uitzending van Hart van Nederland. Amara Onwuka, Dennis Wilt en Laura van der Blij verzorgen deze vanuit de gloednieuwe weerstudio in Hilversum. In deze studio wordt gebruik gemaakt van de allerlaatste 3D en augmented reality productietechnieken. Op Radio 538, Radio 10, Radio Veronica en Sky Radio verzorgt Weer.nl vanaf 1 januari alle weerberichten. De meteorologen van Weer.nl verzorgen bovendien zeven dagen per week de nieuwe weerpraatjes op Sky Radio en zijn op alle zenders te horen als er belangrijk weernieuws is.
Met deze omnichannel propositie kan Talpa Network op al haar platformen de Nederlandse consument informatie en duiding geven over het actuele weer en de verwachting. Daarnaast biedt dit een unieke mogelijkheid voor onze commerciële partners om lokaal, relevante marketingbehoeften in te vullen in een scherpe, crossmediale propositie.
Peter de Mönnink, CEO van Talpa Network: “Onze ambitie is om vanaf 2020 met een sterke, omnichannel nieuwe weervoorziening van start te gaan. Onze meteorologen Amara, Dennis en Laura hebben er keihard aan gewerkt om dit mogelijk te maken. Zij hebben belangrijke bijdragen geleverd aan de ontwikkeling van ons nieuwe weerconcept. De deal met MeteoGroup over de acquisitie van Weer.nl en hun team van meteorologen maakte het vervolgens mogelijk om dat concept vanaf de start gelijk goed over de verschillende platformen in te vullen. Ik ben heel trots op het resultaat.”
http://www.weer.nl/nieuws/detail/2019-1 ... a-network/
Talpa Netwerk start nieuwe weervoorziening op haar radio- en tv-zender
-
- Berichten: 12288
- Lid geworden op: 31-12-1977
Re: Talpa Netwerk start nieuwe weervoorziening op haar radio- en tv-zender
In de USA afgelopen maand weer verwend met het TV-weerkanaal. Waarom lukt dat niet in ons taalgebied? Nederland/België/West-Duitsland
Re: Talpa Netwerk start nieuwe weervoorziening op haar radio- en tv-zender
Omdat wij saai weer hebben. Testuitzendingen van bv in december....het werd vandaag zo'n 5 graden met af toe een bui. Daar kijkt geen mens naar
Re: Talpa Netwerk start nieuwe weervoorziening op haar radio- en tv-zender
Daar hoef jij toch niet bang voor te zijn? Jij start het toch niet op?
Re: Talpa Netwerk start nieuwe weervoorziening op haar radio- en tv-zender
Als je niet bang bent om buiten de gebaande wegen te gaan, kan het een succes worden.
Ik kijk zo goed als nooit meer naar weerberichten, niet omdat het weer zo saai is (er is zoveel meer dan het kader van teletekst), maar omdat het totaal informatie-arm is.
Tot begin tachtiger jaren werden de weerberichten steeds geavanceerder: langere termijn, meer vaktermen en detail. Toen kwam er een kentering. Iemand had uitgevonden dat de meeste Nederlanders er niets van begrepen. Dus moest het weerbericht zo simpel mogelijk, zo'n beetje als bij een kleuter: spreek alleen de woordjes die hij al kent (we hadden nog even een tijd dat er soms over de vijf dagen gegluurd werd, ook totaal weg).
Het gevolg is dat we in Nederland een hele massa kleuters opgevoed hebben, zonder dat ze iets van het weer begrijpen. Is dit onze toekomst?
Dat hoeft niet. Ik bekeek laatst een weerjournaal op youtube uit Australië, waar netjes uitgelegd werd wat er in de stratosfeer gaande was op de Zuidpool en wat de gevolgen waren voor Australië, niet alleen op korte, maar ook op lange en middellange termijn. Compleet met modelberekeningen, alles erop en eraan. Geen angsten dat het niet uitkomt, ze geven kansen en voelen zich niet schuldig als de dobbelsteen misschien anders valt. Ook geen angsten dat Jan-met-de-Pet het niet begrijpt. Ook in de VS is de berichtgeving van een veel hoger niveau.
Vreemd genoeg mogen onderwerpen als politiek, economie, sport en literatuur wel met verdieping op in de media (ook de kranten zijn op weergebied een drama) gebracht worden, maar moet het 'weer' altijd popie-jopie zijn.
Zal me benieuwen of Talpa de stap wel weet te maken. Veel hangt af van de persoonlijke inbreng van de meteoroloog. Een ding staat vast: ga je niet de diepte in, dan wordt het grijs gebied en wordt het de zoveelste mislukking.
Ik kijk zo goed als nooit meer naar weerberichten, niet omdat het weer zo saai is (er is zoveel meer dan het kader van teletekst), maar omdat het totaal informatie-arm is.
Tot begin tachtiger jaren werden de weerberichten steeds geavanceerder: langere termijn, meer vaktermen en detail. Toen kwam er een kentering. Iemand had uitgevonden dat de meeste Nederlanders er niets van begrepen. Dus moest het weerbericht zo simpel mogelijk, zo'n beetje als bij een kleuter: spreek alleen de woordjes die hij al kent (we hadden nog even een tijd dat er soms over de vijf dagen gegluurd werd, ook totaal weg).
Het gevolg is dat we in Nederland een hele massa kleuters opgevoed hebben, zonder dat ze iets van het weer begrijpen. Is dit onze toekomst?
Dat hoeft niet. Ik bekeek laatst een weerjournaal op youtube uit Australië, waar netjes uitgelegd werd wat er in de stratosfeer gaande was op de Zuidpool en wat de gevolgen waren voor Australië, niet alleen op korte, maar ook op lange en middellange termijn. Compleet met modelberekeningen, alles erop en eraan. Geen angsten dat het niet uitkomt, ze geven kansen en voelen zich niet schuldig als de dobbelsteen misschien anders valt. Ook geen angsten dat Jan-met-de-Pet het niet begrijpt. Ook in de VS is de berichtgeving van een veel hoger niveau.
Vreemd genoeg mogen onderwerpen als politiek, economie, sport en literatuur wel met verdieping op in de media (ook de kranten zijn op weergebied een drama) gebracht worden, maar moet het 'weer' altijd popie-jopie zijn.
Zal me benieuwen of Talpa de stap wel weet te maken. Veel hangt af van de persoonlijke inbreng van de meteoroloog. Een ding staat vast: ga je niet de diepte in, dan wordt het grijs gebied en wordt het de zoveelste mislukking.
Re: Talpa Netwerk start nieuwe weervoorziening op haar radio- en tv-zender
Tja, verdieping in het weerbericht.
Iemand die daar zeer goed in was, was de Belgische weerman Armand Pien. Wat een enthousiasme en wat een begrijpelijke en uitgebreide uitleg.
Iemand die daar zeer goed in was, was de Belgische weerman Armand Pien. Wat een enthousiasme en wat een begrijpelijke en uitgebreide uitleg.
Re: Talpa Netwerk start nieuwe weervoorziening op haar radio- en tv-zender
Het zal erg visueel vormgegeven moeten zijn met veel animaties, want dat is de hele tendens in de maatschappij. Te veel tekst is dodelijk, dan begint de gemiddelde NL'er te gapen en zapt over naar een andere zender. Hoewel er verdieping verwacht wordt zal het toch erg Jip en Janneke moeten zijn qua taal, want ook dan wordt alleen de aandacht vastgehouden bij de gemiddelde kijker.