Krijgen we deze winter een vorstperiode in De Bilt

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Krijgen we deze winter een vorstperiode in De Bilt

Bericht door Sebastiaan » 10-12-2019 14:54

Voor de nieuwkomers. Vroeger vroor het nog wel eens in Nederland. Ja, echt waar KNMI-er Haklander heeft toen een definitie opgesteld voor een vorstperiode:
een tijdvak van minstens vijf dagen op rij met een etmaalgemiddelde temperatuur beneden het vriespunt (Hellmanndagen), waarin de som van etmaalgemiddelde temperaturen -16 graden of lager is.

Krijgen we deze winter een vorstperiode in De Bilt? ;)

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Krijgen we deze winter een vorstperiode in De Bilt

Bericht door Vincent » 10-12-2019 15:19

Nee, ik denk van niet, helaas.

Wilfried
Berichten: 239
Lid geworden op: 31-12-1987

Re: Krijgen we deze winter een vorstperiode in De Bilt

Bericht door Wilfried » 10-12-2019 16:54

Ik zeg volmondig ja. Na zoveel winterellende van jaren en jaren zou je zeggen dat er weer eens wat gaat komen. Wel denk ik pas in de 2e helft van deze winter. :DD:

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Krijgen we deze winter een vorstperiode in De Bilt

Bericht door Karel » 10-12-2019 17:28

Vorstperioden volgens de definitie van het KNMI kwamen 133 keer voor sinds 1901. https://nl.wikipedia.org/wiki/Vorstperiode

Ook na deze interessante eerste 10 dagen van december met een op gang gekomen langgerekte straalstroom vanuit het midden van de USA is er deze winter kans op een blokkade daarvan ergens boven het oosten van de Atlantische Oceaan. Meestal in de tweede helft van de winter. Een vorstperiode is nog zeker mogelijk in ons huidige klimaat ook deze winter nog. Afbeelding

Op de bekende regel van Baur voor een te zachte winter na een afwijking van temperatuur in Berlijn gedurende de eerste 10 dagen van december (>2 graden) zijn genoeg uitzonderingen.
Er is enige persistentie van de op gang gekomen straalstroom in december in de aanloop naar de kerstdagen natuurlijk. Januari, februari en maart kunnen echter ook deze winter nog vorstperioden opleveren.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Krijgen we deze winter een vorstperiode in De Bilt

Bericht door Gert » 10-12-2019 22:02

Ik hou het positief voor de winterliefhebbers dus ik ga voor ja

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Krijgen we deze winter een vorstperiode in De Bilt

Bericht door Hans » 10-12-2019 23:51

Zeer interessante vraag!? Antwoord: de kans zit er in maar pas laat in de winter...

Marcel
Berichten: 668
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Krijgen we deze winter een vorstperiode in De Bilt

Bericht door Marcel » 13-12-2019 10:59

Ja er komt dit jaar vast wel een vorstperiode...
Echter, Ik heb wat moeite met deze definitie van een vorstperiode.
Waarom zou een vorstperiode in vredesnaam 5 dagen moeten duren en 16 Hellman-punten moeten opleveren? Wordt moeder anders boos? Waarom niet 10 Hellman-punten, of 21,5 of 13,3333?
Een ‘vorstperiode’ is toch geen extreem zoals een hittegolf of koudegolf, voor een extreem is 1 of andere bijzondere, hoge drempel nodig, een minimaal aantal dagen met minimaal een bepaalde hoge of lage temperatuur; anders is het geen ‘extreem’. Een vorstperiode is geen extreem, de drempel is hier gewoon het vriespunt. Een vorstperiode is een periode dat het vriest (ah, vandaar de naam 🙂), maakt mij niet uit hoeveel of hoe lang. En dan heb je soms een marginale vorstperiode zónder schaatsen, en soms een ijzige vorstperiode mét schaatsen. So what? Het Hellmann-getal geeft precies aan hoe ijzig of marginaal de vorstperiode was.

Winter 2017: geen enkele periode die Hellmann 16 haalde, toch meerdere dagen geschaatst. En een stuk of 150 fantastische winterfoto’s op minstens 20 verschillende dagen gemaakt. Hoezo ‘geen vorstperiode’ in die winter? De foto's bewijzen anders.

Laten we die definitie eens aanpassen, en Keep It gewoon Simple: een vorstperiode is een reeks Hellmann-dagen, klaar!
(en dan komt er dus dit jaar inderdaad een vorstperiode :-)).

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Krijgen we deze winter een vorstperiode in De Bilt

Bericht door Sebastiaan » 13-12-2019 11:29

Ik zeg ook ja. Gewoon omdat ik daar behoefte aan heb ;) Bovendien heb ik circa 60 Hellmannen in de wedstrijd :lol:

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Krijgen we deze winter een vorstperiode in De Bilt

Bericht door Hans » 13-12-2019 11:43

Ondanks de jongste winterprognoses (die ronduit zeer ongustig zijn!!) blijf ik in voor een koudere periode (mischien al wel half januari? maar in ieder geval geef ik februari of zelfs begin maart een goede kans)

Johan
Berichten: 350
Lid geworden op: 10-01-2018

Re: Krijgen we deze winter een vorstperiode in De Bilt

Bericht door Johan » 14-12-2019 01:52

Hans schreef:
13-12-2019 11:43
Ondanks de jongste winterprognoses (die ronduit zeer ongustig zijn!!) blijf ik in voor een koudere periode (mischien al wel half januari? maar in ieder geval geef ik februari of zelfs begin maart een goede kans)
Zou zeker wel kunnen ! Toch zie ik naar eind december toe ook iets voorzichtig gebeuren, maar dit is dan inderdaad wel afwachten.

Plaats reactie