Verslag wintermeeting bij MeteoGroep

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Verslag wintermeeting bij MeteoGroep

Bericht door Sebastiaan » 17-11-2019 11:12

Verslag van Gerard (van WW) wintermeeting bij MG.

Vanmiddag vond de door Sebastiaan (Bussum) en Paul (Odijk) georganiseerde wintermeeting plaats. Er waren 30 plekken beschikbaar, en alle plekken waren bezet. Maar er konden nog een paar stoeltjes bijgeschoven worden gelukkig. De deelnemers werden gastvrij welkom geheten bij Meteogroup in Wageningen. Er stond koffie en thee, fris en, passend bij de Hollandse winter; speculaas klaar. Veel weerwoorders waren aanwezig, en het gesprek ging al tijdens de inloop over, heel verrassend: Winterweer!

Na een kort welkom door de organisatoren werden we ook welkom geheten door Reinout van den Born van Meteogroup. Hij sloot af met een ’teaser’ van jewelste! Hij beloofde als laatste spreker de meest recente winterverwachting te bespreken, en de uitkomst zou ons verrassen…

De eerste spreker was Sebastiaan. Zijn presentatie liet sublieme historische winterfoto’s zien gemaakt door Jacob Olie (1834-1905) tijdens de strenge winters van eind 19e eeuw, en het begin van de 20e eeuw. De beelden tekenden een sfeer van de winters in het ‘oude’ klimaat. De fotograaf moet wel een liefhebber van winterweer zijn geweest. Dat schiep een band met de bezoekers van de meeting!

Na de foto’s die Sebastiaan geselecteerd had in zijn presentatie was het woord aan Bart (Abcoude) voor zijn presentatie over ijs. Schaatsijs welteverstaan! Over de aangroei van het ijs en over het smelten ervan. Bart vertelt over zijn onderzoek naar schaatsijs. Veel van die informatie is voorzien van passend beeldmateriaal. Aan het eind van de presentatie liet Bart filmpjes zien van schaatstochten die hij gemaakt heeft. Het geluid van de schaatsen over het ijs alleen al roept een ongelooflijke zin in schaatsen op natuurijs op!

Vervolgens nam Paul (Odijk) de microfoon in handen om aan de hand van een flink aantal winters vanaf de 80er jaren van de vorige eeuw tot nu liet Paul zien welke teleconnecties er mogelijk een rol speelden in het weer van die winter. Hij gaf aan dat die teleconnecties een sterk het karakter van een winter kunnen beïnvloeden. DE NAO, El Nino of La Nina en andere teleconnecties beïnvloeden elkaar, en uiteindelijk ons weer. Maar ook liet Paul zien dat er winters waren zonder dat de ‘goede’ teleconnecties actief waren. “Die winter had er helemaal niet mogen zijn” grapte hij. Een erg interessante uiteenzetting die een logische opmaat was naar de presentatie van Meteogroup-weerman Reinout van den Born.

Reinout nam het woord, en begon met het weergeven van de winterverwachtingen die door diverse weerbureaus uitgegeven zijn in de afgelopen weken. Die winterverwachtingen schetsen bepaald geen rooskleurig beeld voor de komende winter. Toen volgde er een ‘weers-omslag’ in zijn presentatie met een grote ‘MAAR’ in zijn powerpoint. De meest recente winterverwachting van Meteogroup laat een ander beeld zien. In plaats van een NAO+ winter zou er volgens deze verwachting toch een ander regime mogelijk zijn. Vooral het zonnevlekkenminimum veroorzaakt een verandering in de stratosfeer. De hogere temperatuur van de ozonlaag door versterkte UV-C straling zou veranderingen veroorzaken. En dat met een hoge waarschijnlijkheid die zelfs de onderzoekers verrast heeft. Het effect zou een grotere kans op NAO- zijn. Al met al een verwachting die door de aanwezigen zeer gewaardeerd werd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Verslag wintermeeting bij MeteoGroep

Bericht door Sebastiaan » 17-11-2019 11:25

Nog een aantal foto's.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ronald
Berichten: 128
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Verslag wintermeeting bij MeteoGroep

Bericht door Ronald » 17-11-2019 12:57

Ik gebruik ook dit bericht nog even om mijn goede gevoel over de bijeenkomst van gisteren te belichten.

Reinout, in Ned pionier op een aantal meteo-vlakken, is mi op weg dé meteoloog van NL te worden, een goed gastheer verder, respect!

De overige aanwezigen van MG bevestigen mijn idee dat dit weerinstituut op dit moment ook de beste talenten in dienst heeft.

Grote waardering ook voor de bijdragen van Sebastiaan, Bart en Paul.

En verder weer een goed gevoel om andere weernerds weer ff te zien. Van Wilfried, de Friese broeders Jan en Victor, Bert, Bart, Wim, Maurits, John Kerkhof (!), Martijn, noem maar op.

Het was interessant en gemoedelijk.

Grote vraag is dus wat de keuze van de atmosfeer de komende weken gaat worden. Grof gezegd kunnen we komende 2 weken de volgende fasen tegemoet zien. Deze week min of meer onder regime van de oostelijke hogedruk met droog en fris weer, legio nachtvorstkansen. Vanaf volgend weekend dan een periode waarin (zuid)westelijke lagedruk de regie overneemt. Het wordt dan zachter dan normaal, maxima rond een graad of 10 en ook zachte nachten, en wisselvallig.

En dan begin december zien de waarschijnlijke weerkaarten er zó uit dat een ieder zijn of haar gelijk uit de kaarten kan gaan halen.

We zien een toch NAO plus regime, met hogedruk boven het zuidwesten van Europa en vrij noordelijke WC, een beetje zoals de modellen dat voor de hele winter voorzien.

Maar we zien ook wat eerder vanmorgen hier werd opgemerkt, een vrij futloze Oceaan. We zien de troposferische (en waarschijnlijk ook stratosferische) vortex echter boven Siberie én we zien ook blijvende hoge geopotentialen boven regio Groenland.

En wat die stratosfeer betreft gaat de situatie tegen die tijd meer en meer richting een minor warming.

De kaarten gaan dus geschud worden de komende weken zo vertelde Reinout ons.

Met een onzekere uitkomst..........

Gr, Ronald.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Verslag wintermeeting bij MeteoGroep

Bericht door Gerben » 17-11-2019 13:12

Is er gisteren gesproken over waarom de SSW van vorig jaar geen winterweer heeft voortgebracht?

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Verslag wintermeeting bij MeteoGroep

Bericht door Sebastiaan » 17-11-2019 15:39

Nee, daar is niet over gesproken :thatrocks:

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Verslag wintermeeting bij MeteoGroep

Bericht door John » 17-11-2019 17:04

Ik zie dat de fotograaf mij van achteren heeft gefotografeerd. De vergrijzing is toch weer verder gevorderd, dan ik dacht. Het is nog te vroeg om het sneeuwwit te noemen. Ik kan jaloers zijn op die mannen met bijna lichtgevend sneeuwwit haar. :D

Ik denk dat ik meer grijze haren heb gekregen van de winters sinds 2014. :lol:

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Verslag wintermeeting bij MeteoGroep

Bericht door Gerben » 17-11-2019 17:45

John schreef:
17-11-2019 17:04
Ik zie dat de fotograaf mij van achteren heeft gefotografeerd. De vergrijzing is toch weer verder gevorderd, dan ik dacht. Het is nog te vroeg om het sneeuwwit te noemen. Ik kan jaloers zijn op die mannen met bijna lichtgevend sneeuwwit haar. :D

Ik denk dat ik meer grijze haren heb gekregen van de winters sinds 2014. :lol:
Zo veel haren heb je niet John 🤣🤣

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Verslag wintermeeting bij MeteoGroep

Bericht door Ko » 17-11-2019 19:19

John schreef:
17-11-2019 17:04
Ik zie dat de fotograaf mij van achteren heeft gefotografeerd.
Heel veel mensen die met de rug naar de fotograaf zaten. Waar zat je?
Die meneer met dat roodachtige overhemd, derde van links achteraan? :D
De winters waren mooi, heel vroeger.

Ronald
Berichten: 128
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Verslag wintermeeting bij MeteoGroep

Bericht door Ronald » 17-11-2019 19:43

Derde rij vanaf presentatiekant, en dan 2e stoel vanaf rechts.
Ik kan 't weten, want ik zat naast John, en ik kan jullie zeggen dat dat prettig was :)

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Verslag wintermeeting bij MeteoGroep

Bericht door Dick » 17-11-2019 22:11

De fotograaf heeft mij ook van achteren gefotografeerd. Vooral die kale plek boven op mijn hoofd valt op, een tonsuur in wording en ik ben niet eens katholiek :mrgreen:

Plaats reactie