Herfst 2019

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2019

Bericht door John » 04-11-2019 19:14

Met zoveel stroming kunnen we een vorstdag ook vergeten. Er gaat op deze manier geen serieuze stralingsvorst ontstaan.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Herfst 2019

Bericht door Gerben » 04-11-2019 19:22

John schreef:
04-11-2019 19:14
Met zoveel stroming kunnen we een vorstdag ook vergeten. Er gaat op deze manier geen serieuze stralingsvorst ontstaan.
Je schreef net dat je er nog nooit van gehoord had. Tijdje terug schreef Sebastiaan. 1,5 jaar geleden alweer! Was effe zoeken : (

"Cyclus?
Met een beetje goede wil, kun je er een cyclus in terugvinden van ongeveer 6 of 7 jaar. De ene keer wat duidelijker, de andere keer wat minder duidelijk. De allergrootste droogte in Spanje en Portugal van het recente verleden ging in de herfst van 1995 ten einde. De situatie was op dat moment meer dan zorgwekkend. Bij de meeste stuwmeren was de bodem in zicht, in grote delen van Spanje en Portugal was drinkwater op rantsoen en toeristen die destijds via de snelweg vanaf Madrid de zuidelijke deelstaat Castilla la Mancha in reden, kwamen onder een spandoek door waarop te lezen was: ‘U rijdt hier de toekomstige woestijn van Castilla la Mancha binnen!’

Toen in de maand oktober 1995 de eerste regen weer viel, was dat voor veel Tv-zenders reden hun uitzendingen te onderbreken. Mensen gingen juichend de straat op. Het regende, eindelijk! En niet zo’n beetje. Want die regen in oktober 1995 was de opmaat naar een bijzonder natte winter. Zo nat, dat de in de jaren daarvoor opgebouwde tekorten in één keer werden weggewerkt. De combinatie met het weer bij ons was heel grappig: Nederland beleefde dat jaar een lange, koude winter."

http://www.weer.nl/nieuws/detail/2018-0 ... -de-regen/

Johan
Berichten: 350
Lid geworden op: 10-01-2018

Re: Herfst 2019

Bericht door Johan » 04-11-2019 19:50

Gerben schreef:
04-11-2019 19:22
John schreef:
04-11-2019 19:14
Met zoveel stroming kunnen we een vorstdag ook vergeten. Er gaat op deze manier geen serieuze stralingsvorst ontstaan.
Je schreef net dat je er nog nooit van gehoord had. Tijdje terug schreef Sebastiaan. 1,5 jaar geleden alweer! Was effe zoeken : (

"Cyclus?
Met een beetje goede wil, kun je er een cyclus in terugvinden van ongeveer 6 of 7 jaar. De ene keer wat duidelijker, de andere keer wat minder duidelijk. De allergrootste droogte in Spanje en Portugal van het recente verleden ging in de herfst van 1995 ten einde. De situatie was op dat moment meer dan zorgwekkend. Bij de meeste stuwmeren was de bodem in zicht, in grote delen van Spanje en Portugal was drinkwater op rantsoen en toeristen die destijds via de snelweg vanaf Madrid de zuidelijke deelstaat Castilla la Mancha in reden, kwamen onder een spandoek door waarop te lezen was: ‘U rijdt hier de toekomstige woestijn van Castilla la Mancha binnen!’

Toen in de maand oktober 1995 de eerste regen weer viel, was dat voor veel Tv-zenders reden hun uitzendingen te onderbreken. Mensen gingen juichend de straat op. Het regende, eindelijk! En niet zo’n beetje. Want die regen in oktober 1995 was de opmaat naar een bijzonder natte winter. Zo nat, dat de in de jaren daarvoor opgebouwde tekorten in één keer werden weggewerkt. De combinatie met het weer bij ons was heel grappig: Nederland beleefde dat jaar een lange, koude winter."

http://www.weer.nl/nieuws/detail/2018-0 ... -de-regen/

Ook nu kan dat zomaar gebeuren. De straalstroom beweegt zich de komende tijd volgens de meeste weermodellen naar zuidelijker breedten.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2019

Bericht door John » 04-11-2019 21:04

Gerben: dank voor het vinden. Ik begrijp nu waarom ik het niet onthouden had. Het gaat over een soort van cyclus in Spanje. Ik ben niet zo met het Spaanse weer en klimaat bezig.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Herfst 2019

Bericht door Gerben » 04-11-2019 21:30

Geen dank. Sinds vrijdagavond is daar toch wat aan het veranderen. SSW in november zou mooi zijn. Is dat eerder voorgekomen?

Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Herfst 2019

Bericht door Sebastiaan » 05-11-2019 19:03

Ik denk dat je zulke plaatjes beter in het stratosfeer topic kunt plaatsen. Daar zitten de experts :mrgreen:

http://www.mscha.org/knmi/summer.cgi?st ... r&month=-2
Qua zon is de herfst tot nu toe vrijwel normaal (tegen mijn gevoel in) en neerslag daar boven.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2019

Bericht door John » 06-11-2019 10:22

November lijkt te gaan voor een normale status qua gemiddelde temperatuur.

Zij die vroeg winterweer in november vrezen, kunnen opgelucht ademhalen.

Het is opvallend koud in het midden en noorden van Scandinavië. Ze zijn er wel wat gewend aan vorst, maar het is er niet elk jaar eind oktober en begin november al structureel zo vorstig.

Aan deze kou valt geen waarde te ontlenen voor een grotere winterkans bij ons. Waarschijnlijk gaan we zien dat deze kou ook weer verdwijnt.

Pluimen en weerkaarten laten in onze omgeving bar weinig thermische variatie zien.

Ik had in retro- stand kunnen blijven. Voortschrijdend inzicht. :mrgreen:

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Herfst 2019

Bericht door Ko » 06-11-2019 16:04

John schreef:
06-11-2019 10:22
Pluimen en weerkaarten laten in onze omgeving bar weinig thermische variatie zien.

Ik had in retro- stand kunnen blijven. Voortschrijdend inzicht. :mrgreen:
Ik ga onderhand mee in retro stand. Vandaag de zoveelste dag dat het overdag droog is terwijl dit een natte week zou zijn. Er komt niks van terecht! Ook zonloze dagen maken nog geen kans terwijl het in november toch heel normaal is dat er zo'n 10 voorkomen.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Herfst 2019

Bericht door Gerben » 06-11-2019 16:38

Gisteren nog geregend Ko. Morgen alweer regen. Overdag zelfs!

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Herfst 2019

Bericht door Ko » 06-11-2019 17:52

Die ene millimeter gisterochtend vroeg op gisternacht kan ik niet meerekenen. Het bleef verder de hele dag droog, net als eergister. De natte periode valt tegen.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Plaats reactie