Teksten en afbeeldingen van internet afhalen

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Teksten en afbeeldingen van internet afhalen

Bericht door Gerard » 16-10-2019 01:12

Ja op zich is er niets op tegen dat je met wat openbaarmaking aandacht weet te genereren. Toch zie ik ze de Weerspiegel liever van onze site afhalen, maar een echte geïnteresseerde zal sowieso wel achter de juiste site en het adres voor aanmelding komen.

Het Deense weerblad, Vejret, is zelfs altijd door iedereen in te zien, zij het met enige vertraging van een maand of 5. Ik heb al aardig wat exemplaren in PDF-vorm binnengehaald.

André
Berichten: 132
Lid geworden op: 21-09-2010
Contacteer:

Re: Teksten en afbeeldingen van internet afhalen

Bericht door André » 16-10-2019 10:52

Gerard schreef:
16-10-2019 01:12
Ja op zich is er niets op tegen dat je met wat openbaarmaking aandacht weet te genereren. Toch zie ik ze de Weerspiegel liever van onze site afhalen, maar een echte geïnteresseerde zal sowieso wel achter de juiste site en het adres voor aanmelding komen.
Als iets publiek toegankelijk is, dan kan je daar gebruik van maken; de Google's zijn daar groot mee geworden.
Wat je er mee doet, daar gaat dit topic over en om die reden zet Google er bv. "Afbeeldingen kunnen auteursrechtelijk beschermd zijn" onder de plaatjes die getoond worden. Dit is ook van toepassing op andere informatie.

Paul
Berichten: 1022
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Teksten en afbeeldingen van internet afhalen

Bericht door Paul » 18-10-2019 11:20

Ted schreef:
09-10-2019 20:57
Ik ken ook een regel over citeren:
Als je iets citeer moet je voorafgaande van het citaat de volgende tekst neerzetten:

"Ik citeer"

Daarna ga je citeren. Maar... let op, je kunt niet zomaar alles citeren. Daar staan ook weer rechten op.

Afbeeldingen is ook heel duidelijk. Je mag uitsluitend een afbeelding plaatsen die van jezelf is. Die zelf gemaakt is. Geen bewerking van bv. grafiek die door het KNMI is gemaakt. Een wolkenfoto van iemand mag je ook niet publiceren. Ook uitsluitend een opname van jezelf. Dus... een eigen product.

Heb nu alle afbeeldingen verwijderd sinds de VWK-site een upgrade heeft gehad. Dit is ongeveer het laatste jaar. Als we dit allemaal even doen bespaart het de VWK al heel wat ellende.
Het KNMI wordt bekostigd met publieksgelden en de informatie van het instituut is vrij om te delen, mits je een bronvermelding geeft (voor zover ik weet). Verder zijn teksten en afbeeldingen van 70 jaar en ouder auteursrechtelijk vrij gegeven (vandaar ook de publicatie van Mein Kampf). Die nuance mis ik in dit topic.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Teksten en afbeeldingen van internet afhalen

Bericht door Daniël » 05-01-2020 21:54

Wat de gevolgen kunnen zijn wanneer je zomaar zonder toestemming foto's van derden publiceert, lees dan dit onderstand bericht op de EmmerCourant maar.
Plaatsing 'boerenkiekje' kost drie vrijwilligersorganisaties uit Drouwen bijna de kop

De drie armlastige vrijwilligersorganisaties vielen ten prooi aan Peter-Vincent Schuld. Deze in het Spaanse Javea, bij Alicante, woonachtige fotojournalist blijkt eigenaar te zijn van de rechten van de foto en ving vanuit Drouwen 1515 euro voor het plaatje. Die is gemaakt door Jan Sibon. De Emmer fotograaf overleed in juli 2013. De rechten van zijn hele oeuvre verkocht de weduwe van Sibon aan Schuld. Wie zonder toestemming van Schuld foto’s van Sibon publiceert, is aan de beurt.
Bron: https://emmercourant.nl/artikel/1073417 ... e-kop.html

Zie verder op https://www.auteursrecht.nl/auteursrech ... toegestaan "Citeren: wat is toegestaan?" onder kopje "Foto's 'citeren'".

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Teksten en afbeeldingen van internet afhalen

Bericht door Gerard » 06-01-2020 16:51

Interessant is natuurlijk het volgende:

Citeer correct
Een citaat moet altijd correct, dus letterlijk, worden overgenomen. Je mag er geen wijzigingen in aanbrengen en je mag het citaat ook niet uit zijn context halen. De oorspronkelijke auteur of maker heeft namelijk zogenaamde persoonlijkheidsrechten, die hem het recht geven zich te verzetten tegen verminking of aantasting van zijn werk of tegen gebruiksvormen waardoor hij in zijn eer of reputatie wordt aangetast. Ook heeft de maker recht op naams- en bronvermelding als hij wordt geciteerd.

Foto's 'citeren'
Foto's en illustraties mogen in hun geheel worden geciteerd. Omdat afbeeldingen ook vaak ter illustratie worden gebruikt en dan een zelfstandige functie hebben, wordt er strenger opgelet of het gebruik wel voldoet aan de voorwaarden van het citaatrecht. Zorg er dus voor dat het citaat duidelijk verschilt van het oorspronkelijke werk, dat kun je meestal goed doen door de afbeelding niet groter op te nemen dan noodzakelijk. Let er ook op dat het citaat echt alleen dient om iets in jouw tekst te verduidelijken. En vergeet niet de naam van de fotograaf en de bron te vermelden!
Een afbeelding die je alleen ter illustratie gebruikt is geen ‘citaat’, daarvoor heb je dus wél toestemming nodig. Een foto op een prominente plek, bijvoorbeeld groot op de voorpagina, is natuurlijk ook geen citaat.


Je mag dus een afbeelding plaatsen als die ingebed is in een stuk tekst die je citeert. De tekst mag niet veranderd worden, evenmin als de foto die erin staat. Verwijzing naar auteur én fotograaf is verplicht.

Overigens denk ik dat de "heer" Schuld al veel en veel meer geld uit die overgenomen foto's gepeurd heeft dan dat hij er zelf voor betaald heeft. Ik vind hem meer een parasiet dan degenen die hij van parasitair gedrag beschuldigt. Het is een "verdienmodel". Persoonlijk vind ik dat de wet hierop aangepast zou moeten worden.

Plaats reactie