Uitnodiging: bijeenkomst bij MeteoGroep over winterweer

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Sebastiaan
Berichten: 12243
Lid geworden op: 31-12-1977

Uitnodiging: bijeenkomst bij MeteoGroep over winterweer

Bericht door Sebastiaan » 17-10-2019 10:30

Beste weerliefhebbers,

Zes matige tot slechte winters hebben we achter onze kiezen en met de huidige opwarming van het klimaat wordt het er niet gemakkelijker op: wekenlang schaatsen en een sneeuwtapijt dat niet binnen een paar uur of dagen weggesmolten is. Toch willen we blijven geloven dat het nog steeds een keer kan, en waarom niet meteen de komende winter? De winterverwachtingen tegenwoordig zijn nog steeds experimenteel, maar zo hier en daar worden succesjes geboekt en het is beslist de moeite waard om dat proces te volgen en beter nog: een kijkje achter de schermen te nemen.

Binnen deze uitgangspunten hebben wij (Sebastiaan en Paul) een middag gepland bij Meteogroup, waar wij samen met andere winterliefhebbers de kansen op winterweer kunnen doornemen. Om een beetje in de sfeer te komen houdt Sebastiaan een praatje over het winterweer in de 19e eeuw, aan de hand van foto's uit het archief van de bekende fotograaf Jacob Olie. Paul zal een aantal foto's van hemzelf tonen van de winters van de tachtiger jaren van de vorige eeuw, toen het nog stevig vroor en er pakken sneeuw vielen. Tenslotte geeft Reinout van den Born een verhandeling over de winterverwachting van Meteogroup.

Het is beslist niet de bedoeling dat we hiermee twee uur gaan vullen, integendeel: er is ruimschoots de tijd om vragen te stellen of met suggesties te komen. Er is stof genoeg om over van gedachten te wisselen; bijvoorbeeld hoe ver is de opwarming voortgeschreden, wat is de invloed op de sneeuwval en sneeuwbedekking, hoe betrouwbaar zijn de winterverwachtingen en wat is de betekenis van de stratosfeer, wat weten we over de voorspelbaarheid SSW en de betekenis van de stratosferische opwarming voor het winterweer?

Er valt zoveel te bespreken en te beluisteren, genoeg in ieder geval voor een geslaagd begin van de winter, wat ons betreft. Het weer doet verder de rest (of juist niet?).

De bijeenkomst wordt gehouden op zaterdag 16 november aanstaande, van 14.00 tot 16.00 uur bij Meteogroup (Agro Business 99, Wageningen). Deelname is gratis maar er is een gelimiteerd aantal deelnemers.

Opgeven kan bij Paul of Sebastiaan. Hier in het topic of via een bericht ;)

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Uitnodiging: bijeenkomst bij MeteoGroep over winterweer

Bericht door Edward » 17-10-2019 15:04

Cobelens, S.A. (Sebastiaan) schreef:
17-10-2019 10:30

De bijeenkomst wordt gehouden op zaterdag 16 november aanstaande, van 14.00 tot 16.00 uur bij Meteogroup (Agro Business 99, Wageningen). Deelname is gratis maar er is een gelimiteerd aantal deelnemers.
Mooi initiatief en goede timing in november als opwarmer! Misschien is het iets om een wintercommissie of sneeuwcommissie ervan/erbij te maken, of iets anders vergelijkbaars? Zoals we o.a. ook een activiteitencommissie hebben gekend. Het is namelijk een vrij belangrijke tak van interesse binnen de VWK. Dan kunnen jullie het makkelijker jaarlijks dan wel iedere twee of drie jaar organiseren.

Wat betreft die duur van 2 uur zou mij dat vrij kort lijken, zeker om de mensen die niet uit een strook over het midden van het land komen aan te trekken, maar dat is vooral iets voor als jullie er inderdaad positief op zullen terugkijken en het vaker willen doen.

Zelf kan ik er overigens zeer waarschijnlijk niet bij zijn.

Sebastiaan
Berichten: 12243
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Uitnodiging: bijeenkomst bij MeteoGroep over winterweer

Bericht door Sebastiaan » 17-10-2019 17:33

Edward schreef:
17-10-2019 15:04
Cobelens, S.A. (Sebastiaan) schreef:
17-10-2019 10:30

De bijeenkomst wordt gehouden op zaterdag 16 november aanstaande, van 14.00 tot 16.00 uur bij Meteogroup (Agro Business 99, Wageningen). Deelname is gratis maar er is een gelimiteerd aantal deelnemers.
Mooi initiatief en goede timing in november als opwarmer! Misschien is het iets om een wintercommissie of sneeuwcommissie ervan/erbij te maken, of iets anders vergelijkbaars? Zoals we o.a. ook een activiteitencommissie hebben gekend. Het is namelijk een vrij belangrijke tak van interesse binnen de VWK. Dan kunnen jullie het makkelijker jaarlijks dan wel iedere twee of drie jaar organiseren.

Wat betreft die duur van 2 uur zou mij dat vrij kort lijken, zeker om de mensen die niet uit een strook over het midden van het land komen aan te trekken, maar dat is vooral iets voor als jullie er inderdaad positief op zullen terugkijken en het vaker willen doen.

Zelf kan ik er overigens zeer waarschijnlijk niet bij zijn.
Dank Edward. Het hoeft wat mij betreft niet perse in een commissievorm. We kwamen na de lustrumbijeenkomst op het idee. We kijken of er genoeg animo voor is. Bij genoeg aanmeldingen motiveert dat natuurlijk flink.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Uitnodiging: bijeenkomst bij MeteoGroep over winterweer

Bericht door John » 17-10-2019 21:08

Ik vind het een tof idee en wil aansluiten, mits er meer aanmeldingen komen. Ik weet niet wat jullie limiet is, maar wat mij betreft mag het totaal toch minstens uit 8 personen bestaan.
De tijd vind ik wat kort, zoals Edward ook heeft aangegeven. Vanuit het midden van Brabant ben ik net zo lang aan het reizen als dat ik bij MG ben, dat vind ik zuinig.
Een bijeenkomst van minstens 3 uur lijkt mij beter.

Samengevat: als de bijeenkomst 3 uur mag duren en er minstens 7 personen zijn, dan ben ik er ook. Ik ben dan de 8e persoon. :D

Ik vraag me wel af hoeveel mensen deze uitnodiging lezen. We hebben maar een beperkt forumgroepje.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Uitnodiging: bijeenkomst bij MeteoGroep over winterweer

Bericht door Richard » 17-10-2019 21:31

Mooi initiatief.
Maar er had wel eerst met mij overlegd mogen worden over de datum, aangezien uitgerekend op die dag onze dochter haar 18e verjaardag viert 😉

Ik zal nog eens kijken of er een mouw aan te passen valt. Gelukkig is de afstand voor mij geen probleem in verhouding tot de tijdsduur.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Paul
Berichten: 1022
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Uitnodiging: bijeenkomst bij MeteoGroep over winterweer

Bericht door Paul » 17-10-2019 21:32

John schreef:
17-10-2019 21:08
Ik vind het een tof idee en wil aansluiten, mits er meer aanmeldingen komen. Ik weet niet wat jullie limiet is, maar wat mij betreft mag het totaal toch minstens uit 8 personen bestaan.
De tijd vind ik wat kort, zoals Edward ook heeft aangegeven. Vanuit het midden van Brabant ben ik net zo lang aan het reizen als dat ik bij MG ben, dat vind ik zuinig.
Een bijeenkomst van minstens 3 uur lijkt mij beter.

Samengevat: als de bijeenkomst 3 uur mag duren en er minstens 7 personen zijn, dan ben ik er ook. Ik ben dan de 8e persoon. :D

Ik vraag me wel af hoeveel mensen deze uitnodiging lezen. We hebben maar een beperkt forumgroepje.
Hallo John,

Ik kan je gerust stellen: we zitten inmiddels al op 20 aanmeldingen (we hebben ook een oproep op weerwoord geplaatst), bij een maximum van 30. De bijeenkomst duurt officieel van 14.00 tot 16.00, maar van Sebastiaan heb ik begrepen dat er een uitloop tot 17.00 mogelijk is. Denk zeker dat het ervan gaat komen, gezien het enthousiasme alom.

Paul.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Uitnodiging: bijeenkomst bij MeteoGroep over winterweer

Bericht door Hans » 18-10-2019 10:00

@Sebastiaan en Paul,
Hoewel ik geen winterfan ben, wil ik wel graag wat meer weten over de invloeden die bepalend zijn voor het al dan niet koude verloop van de winter. Dus ik meld me bij deze ook aan.
Laatst gewijzigd door Hans op 18-10-2019 12:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12243
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Uitnodiging: bijeenkomst bij MeteoGroep over winterweer

Bericht door Sebastiaan » 18-10-2019 10:35

We zitten nu op 20 aanmeldingen, er is plek voor 30. Dus wie wil, moet vlug zijn ;)

Marcel
Berichten: 668
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Uitnodiging: bijeenkomst bij MeteoGroep over winterweer

Bericht door Marcel » 21-10-2019 16:42

Ha jammer zeg, had mij erg leuk geleken! maar mijn moeder viert die dag haar 80e verjaardag. Ja daar kan ik niet wegblijven natuurlijk...
De festiviteiten zullen al in de middag zijn denk ik, tja dan ga ik het niet redden.

Sebastiaan
Berichten: 12243
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Uitnodiging: bijeenkomst bij MeteoGroep over winterweer

Bericht door Sebastiaan » 21-10-2019 16:53

Ja, jammer Marcel ;) Mocht het toch lukken, laat het dan maar weten.

Plaats reactie