Herfst 2019

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Herfst 2019

Bericht door Gerard » 07-10-2019 21:13

John schreef:
07-10-2019 20:34
Ik heb nog nooit een discussie op dit forum meegemaakt over de verwachting onze site (A3, Geer).
Het gaat erom dat er over "de verwachting" geschreven wordt, er worden dagelijks vele verwachtingen door - en via - uiteenlopende media en bureaus gelanceerd. Als er dan ook een kwaliteit aan toegekend wordt, negatief of positief (bijna altijd het eerste) dan moet men de bron noemen.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Herfst 2019

Bericht door Sebastiaan » 08-10-2019 12:08

Gaap. We gaan boven de 20 graden uitkomen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Herfst 2019

Bericht door Gerard » 08-10-2019 13:43

Eén dag maar Sebastiaan, dat moet te verdragen zijn met nog 9 maanden kou voor de boeg :)

Dan de "8 oktober-singulariteit" t.a.v. Alkmaars victorie (vaak zacht en zonnig): het is inderdaad weer een vrij zachte dag en de zon is er ook af en toe. De neerslag komt netjes in de nachten.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Herfst 2019

Bericht door Ko » 08-10-2019 15:26

Gerard schreef:
08-10-2019 13:43
Eén dag maar Sebastiaan, dat moet te verdragen zijn met nog 9 maanden kou voor de boeg :)
Nog negen maanden kou? Dat zou dan tot en met juli volgend jaar zijn, gerekend vanaf november. Ik mag het hopen, alleen augustus warm. De werkelijkheid zal wel weer anders lopen en vanaf april 25 graden, krap vijf maanden. Maar hoop dat je gelijk krijgt! ;)
De winters waren mooi, heel vroeger.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2019

Bericht door John » 08-10-2019 17:16

Haha, ik had hetzelfde gevoel als Sebastiaan toen ik de 20 graden optie tegenkwam.

@ Ko, je weet toch onderhand hoe Gerard geen vriend is van koud weer, zelfs geen vriend van slechts relatieve kilte.

De 9 maanden zijn een aardige spot van Gerard. ;)

Gerard houdt volgens mij wel van echte diepe kou. Van een weerbeeld waarin vorst domineert op een wijze dat het leiden mag tot een strakke ijsvloer. :D
Aan nutteloze kou (lees geen ijsvloer gevend) heeft hij een hekel.

Mocht ik de plank misslaan met het bovenstaande, dan zal Gerard zich wel melden. :D

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Herfst 2019

Bericht door Hans » 08-10-2019 17:34

Kos, G.P.A. (Gerard) schreef:
07-10-2019 20:08
Hans schreef:
06-10-2019 21:09
Groentjes, T.J. (Ted) schreef:
06-10-2019 17:59
John schreef:
06-10-2019 17:17
Gert schreef:
06-10-2019 15:13
Ondertussen in de pluim ook de nodige zachte oplossingen of moet ik zeggen warme. Een aantal leden komen tot 20c . Dit natuurlijk voorbij de 120 uur maar toch iets om te volgen
Volgende week rond zaterdag een zachtweer piekje 16-20 graden?
Hoop het John. Ik begin het waterballet al aardig zat te raken. Heb ook kritiek op de verwachting van vandaag. Het zou tot ongeveer Alkmaar regenen. Het regent tot het uiterste noorden van Friesland en Groningen. Eind van de middag zou ook de regen langzaam weer naar het zuiden gaan. Om 18 uur wordt zo'n beetje het meest noordelijke positie bereikt en pas in de avond gaat de regen zuidwaarts trekken. Het wordt waarschijnlijk veroorzaakt omdat de depressie tot 1001 hPa is geactiveert.
Klopt! De regen trekt helemaal niet weg naar ZO, maar de veroorzaker is blijkbaar zo ongeveer opgelost. Ook zou het noorden geen regen krijgen vandaag, klopt ook niet zo best. Kortom: Verwachtingen op basis van sommige "heilig verklaarde" modellen zijn kennelijk niet echt betrouwbaar, zelfs geen dag vooruit. Maar ja, 100 km meer of minder kan zomaar...
Ook geen bronvermelding.
Nogal voor de hand liggend. Zie topic "tekst en foto's van internet". Ik zie en hoor elke ochtend verhalen van KNMI, Meteogroup, DWD en WetterOnLine. Een (1) van deze organisaties levert prognoses voor Omroep Gelderland en Omroep Brabant. Als de dienstdoende media-meteoroloog dan vertelt dat een deel van Nederland met regen te maken krijgt (in elk geval het zuiden, het rivierengebied en een deel van de Veluwe), maar de regen blijkt na enkele uren veel noordelijker uit te komen, zit het betreffende weerbureau er dus flink naast. Ik kan dan wel wel een naam gaan noemen, maar kijk wel uit, levert alleen maar gezwam op wegens een doorgeschoten privacywet. Als iedereen zich netjes aan de Nederlandse regels houdt, krijgt VWK niet veel teksten en foto's meer.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 08-10-2019 18:06

.
Laatst gewijzigd door Ted op 14-02-2021 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Herfst 2019

Bericht door Gerard » 08-10-2019 23:46

Hans schreef:
08-10-2019 17:34
Kos, G.P.A. (Gerard) schreef:
07-10-2019 20:08
Hans schreef:
06-10-2019 21:09
Groentjes, T.J. (Ted) schreef:
06-10-2019 17:59
John schreef:
06-10-2019 17:17


Volgende week rond zaterdag een zachtweer piekje 16-20 graden?
Hoop het John. Ik begin het waterballet al aardig zat te raken. Heb ook kritiek op de verwachting van vandaag. Het zou tot ongeveer Alkmaar regenen. Het regent tot het uiterste noorden van Friesland en Groningen. Eind van de middag zou ook de regen langzaam weer naar het zuiden gaan. Om 18 uur wordt zo'n beetje het meest noordelijke positie bereikt en pas in de avond gaat de regen zuidwaarts trekken. Het wordt waarschijnlijk veroorzaakt omdat de depressie tot 1001 hPa is geactiveert.
Klopt! De regen trekt helemaal niet weg naar ZO, maar de veroorzaker is blijkbaar zo ongeveer opgelost. Ook zou het noorden geen regen krijgen vandaag, klopt ook niet zo best. Kortom: Verwachtingen op basis van sommige "heilig verklaarde" modellen zijn kennelijk niet echt betrouwbaar, zelfs geen dag vooruit. Maar ja, 100 km meer of minder kan zomaar...
Ook geen bronvermelding.
Nogal voor de hand liggend. Zie topic "tekst en foto's van internet". Ik zie en hoor elke ochtend verhalen van KNMI, Meteogroup, DWD en WetterOnLine. Een (1) van deze organisaties levert prognoses voor Omroep Gelderland en Omroep Brabant. Als de dienstdoende media-meteoroloog dan vertelt dat een deel van Nederland met regen te maken krijgt (in elk geval het zuiden, het rivierengebied en een deel van de Veluwe), maar de regen blijkt na enkele uren veel noordelijker uit te komen, zit het betreffende weerbureau er dus flink naast. Ik kan dan wel wel een naam gaan noemen, maar kijk wel uit, levert alleen maar gezwam op wegens een doorgeschoten privacywet. Als iedereen zich netjes aan de Nederlandse regels houdt, krijgt VWK niet veel teksten en foto's meer.
Er is niets op tegen om bij het bespreken van een weerprognose die compleet mis is de bron te noemen, je neemt immers toch niet de gehele tekst over maar je beperkt je tot enkele punten die je aanhaalt in je eigen woorden. Het is dus niet kopiëren en plakken van het totale artikel. Bijvoorbeeld: " het KNMI ( of ander weerbureau) zei dat het 10 graden zou gaan vriezen donderdag maar het werd een regendag." Je verwijst dan naar iets dat je gelezen hebt, maar je neemt niet letterlijk het hele bericht over dat je vervolgens hier plakt.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Herfst 2019

Bericht door Gerard » 08-10-2019 23:51

John schreef:
08-10-2019 17:16
Haha, ik had hetzelfde gevoel als Sebastiaan toen ik de 20 graden optie tegenkwam.

@ Ko, je weet toch onderhand hoe Gerard geen vriend is van koud weer, zelfs geen vriend van slechts relatieve kilte.

De 9 maanden zijn een aardige spot van Gerard. ;)

Gerard houdt volgens mij wel van echte diepe kou. Van een weerbeeld waarin vorst domineert op een wijze dat het leiden mag tot een strakke ijsvloer. :D
Aan nutteloze kou (lees geen ijsvloer gevend) heeft hij een hekel.

Mocht ik de plank misslaan met het bovenstaande, dan zal Gerard zich wel melden. :D
Je hebt mijn weersvoorkeur goed begrepen ;) Eigenlijk woon ik heel verkeerd, ik ben meer liefhebber van landklimaat: zomerhalfjaar/winterhalfjaar.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Herfst 2019

Bericht door Ko » 09-10-2019 06:53

Gerard schreef:
08-10-2019 23:51
Eigenlijk woon ik heel verkeerd, ik ben meer liefhebber van landklimaat: zomerhalfjaar/winterhalfjaar.
Toch maar serieus ruilen? Ik zou het klimaat bij jou met open armen ontvangen. Steeds de meeste regen krijgen over het hele jaar en dan ook nog de minste warmte over het hele zomerseizoen. Eigenlijk vergelijkbaar toen ik nog in Vlissingen woonde lang geleden. Dat ik daardoor minder vorst en ijsdagen heb neem ik voor lief. ;)
De winters waren mooi, heel vroeger.

Plaats reactie