Teksten en afbeeldingen van internet afhalen

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Jean-Paul
Berichten: 4
Lid geworden op: 31-12-1995

Teksten en afbeeldingen van internet afhalen

Bericht door Jean-Paul » 07-10-2019 14:50

Beste Weergenoten,

Op dit moment lopen diverse rechtszaken omdat mensen vaak onbedoeld artikelen, weerkaarten of foto’s van internet halen en deze publiceren op bijvoorbeeld de VWK-website en dus ook in dit forum. Dat kan echter alleen als je daar toestemming hebt van de eigenaar. Je kunt namelijk niet zomaar alles publiceren c.q. verspreiden op internet. Doe je dat toch, dan kunnen daar boetes en rechtszaken van komen als je namelijk niet aan de regels houdt.

Hoe te voorkomen? Als je een foto van het internet wilt gebruiken moet je altijd naar de website gaan waar de foto staat. Vervolgens moet je hun voorwaarden en/of copyrights lezen en dat heet auteursrecht. Daarin staat geregeld hoe je de foto toch kunt gebruiken. Bijvoorbeeld door bronvermelding of via een link. Het veiligste is om altijd toestemming te vragen en dit vast te leggen. Dit geldt overigens ook voor tekst die je niet zomaar kunt knippen en plakken van het internet, want dat wordt ook beschermd en heet citaatrecht. Kijk maar eens naar de site van het KNMI of Meteo Group. Als je via Google zoekt en vervolgens op een foto of weerkaart klikt, staat er voortaan in kleine letters bij dat ‘afbeeldingen auteursrechtelijk beschermd kunnen zijn’. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Bovenstaande wilde ik graag met jullie delen omdat het niet alleen voor de VWK-website betreft, maar ook voor al onze leden, waarvan de meesten een weblog of website hebben. Ikzelf ben werkzaam bij een archiefdienst, waarbij meer dan 200.000 foto’s op de website zijn gepubliceerd, alleen hadden we daar blijkbaar niet alle rechten van. Het gevolg is nu een rechtszaak met een van de fotografen en dat kost veel tijd, geld en energie. Het gevolg is dat nu 140.000 foto's op zwart gegaan omdat we niet zeker wisten of we ook de rechten hadden. Stapje voor stapje komen de foto's nu terug omdat we deze auteursrechtelijk geregeld hebben. Kijk dus goed uit als je iets van internet afplukt en deze gaat publiceren en verspreiden. Ik geef het je mee. Het voorkomt veel ellende.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Teksten en afbeeldingen van internet afhalen

Bericht door Daniël » 07-10-2019 15:20

Stel dat je hier als forumgebruiker op dit forum, of op een ander forum onbedoeld zomaar foto's en artikelen van rechthebbenden plaatst, kun je dan als forumgebruiker een boete/rechtszaak aan je broek krijgen, of kan alleen maar de moderator/beheerder daar mee te maken krijgen? Want die is wel de eindverantwoordelijke voor wat er op het forum geplaatst wordt.

En is het plaatsen van een afbeelding met daarbij in het vakje "Opmerkingen bij bestand" onder de vermelding van "Bron:" voldoende om geen problemen te krijgen? Bijv.: "Bron: https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuw ... iveau-ooit". Ook bij citaten vermeld ik altijd de bron/weblink waar het vandaan komt. Zie "Citeren uit afbeeldingen - het beeldcitaatrecht", "Citeren en citaatrecht" en "Legaal bloggen: Gebruik van materiaal van anderen"

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 07-10-2019 18:20

.
Laatst gewijzigd door Ted op 14-02-2021 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Teksten en afbeeldingen van internet afhalen

Bericht door Gerard » 07-10-2019 20:02

Daniël schreef:
07-10-2019 15:20
Stel dat je hier als forumgebruiker op dit forum, of op een ander forum onbedoeld zomaar foto's en artikelen van rechthebbenden plaatst, kun je dan als forumgebruiker een boete/rechtszaak aan je broek krijgen, of kan alleen maar de moderator/beheerder daar mee te maken krijgen? Want die is wel de eindverantwoordelijke voor wat er op het forum geplaatst wordt.

En is het plaatsen van een afbeelding met daarbij in het vakje "Opmerkingen bij bestand" onder de vermelding van "Bron:" voldoende om geen problemen te krijgen? Bijv.: "Bron: https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuw ... iveau-ooit". Ook bij citaten vermeld ik altijd de bron/weblink waar het vandaan komt. Zie "Citeren uit afbeeldingen - het beeldcitaatrecht", "Citeren en citaatrecht" en "Legaal bloggen: Gebruik van materiaal van anderen"
De vereniging wordt aangeklaagd, dus we zijn met allen verantwoordelijk voor wat er geplaatst wordt.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Teksten en afbeeldingen van internet afhalen

Bericht door Gerben » 07-10-2019 21:32

Hoe zit het met het auteursrecht als mensen teksten of eventuele studies van deze site overnemen?

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Teksten en afbeeldingen van internet afhalen

Bericht door Gerard » 07-10-2019 22:04

Of foto's. Dan kunnen degenen die het gecreëerd hebben eveneens schadeclaims indienen.

Jean-Paul
Berichten: 4
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Teksten en afbeeldingen van internet afhalen

Bericht door Jean-Paul » 07-10-2019 22:36

Andersom geldt inderdaad ook. Als jezelf een tekst hebt gemaakt of een afbeelding dan heb jij die rechten. Als je dan op een andere website jouw tekst en/of afbeelding ziet staan kun je daar een claim indienen.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Teksten en afbeeldingen van internet afhalen

Bericht door Hans » 08-10-2019 16:58

Door schade en schande word je wijs (dacht ik). Want als je iets publiceert op het openbare netwerk dat internet wordt genoemd zou je dus verwachten (en in principe is dat ook zo) dat iedereen dit mag lezen/kopieren. Nu is het volgens mij zo dat je afgeschermde bijdragen in bijv. besloten groepen (zoals op Facebook) niet zo maar mag doorsturen. Daarnaast is het met de volledig (raar woord, want is het nu vol, ledig? Nog idioter is het woord volledigheidshalve, 1/2 vol = 1/2 leeg, puristen zullen dit woord wel niet gebruiken, maar dat is een aanname van mij) doorgeschoten privacywet beter dat je geen referenties noemt om claims e.d. te voorkomen. Ik ga er vanuit dat degene die iets op internet plaatst zelf verantwoordelijk is voor de bronvermelding en dit dus zelf doet.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 08-10-2019 19:36

.
Laatst gewijzigd door Ted op 14-02-2021 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Teksten en afbeeldingen van internet afhalen

Bericht door Ko » 08-10-2019 23:20

Tja, wilde net nog een artikel plaatsen over dat er aardig wat regen is gevallen maar het droogteprobleem nog lang niet is opgelost. Ik zal het maar niet plaatsen.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Plaats reactie