Optical Depth

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Peter
Berichten: 15
Lid geworden op: 12-09-2019

Re: Optical Depth

Bericht door Peter » 21-09-2019 01:10

Bedankt voor alle antwoorden. Ter verduidelijking, mijn vraag gaat over zichtbaar licht. Niet over de hoeveelheid licht die de aarde bereikt, maar juist over de hoeveelheid licht die de aarde niet bereikt. Dat is wat mij betreft een relatief begrip waarbij een zonnige wolkenloze dag 100% op een bepaalde datum is (verschilt per seizoen).
Strepen en cirrusbewolking houden een deel tegen. Die hoeveelheid verschilt van dag tot dag. Wat ik zoek is het gemiddelde jaarlijkse verlies aan licht door strepen en cirrus ontstaan uit strepen.

Het licht meten op het aardoppervlak werkt niet. Want bij bewolking kun je niet meten wat het extra dempende effect van cirrus is. Vandaar mijn suggestie om het andersom te doen, hoe vaak zijn de omstandigheden voor vliegtuigstrepen gunstig. Met die kennis is vervolgens een redelijke schatting te maken.

Kortom: hoeveel dagen per jaar is de temperatuur en de luchtvochtigheid op vlieghoogte optimaal voor condensstrepen.
Filmer bezig met documentaire over vliegtuigstrepen. (Géén Chemtrails!!!).

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Optical Depth

Bericht door Karel » 21-09-2019 08:39

Peter schreef:
21-09-2019 01:10
Bedankt voor alle antwoorden. Ter verduidelijking, mijn vraag gaat over zichtbaar licht. Niet over de hoeveelheid licht die de aarde bereikt, maar juist over de hoeveelheid licht die de aarde niet bereikt. Dat is wat mij betreft een relatief begrip waarbij een zonnige wolkenloze dag 100% op een bepaalde datum is (verschilt per seizoen).
Strepen en cirrusbewolking houden een deel tegen. Die hoeveelheid verschilt van dag tot dag. Wat ik zoek is het gemiddelde jaarlijkse verlies aan licht door strepen en cirrus ontstaan uit strepen.

Het licht meten op het aardoppervlak werkt niet. Want bij bewolking kun je niet meten wat het extra dempende effect van cirrus is. Vandaar mijn suggestie om het andersom te doen, hoe vaak zijn de omstandigheden voor vliegtuigstrepen gunstig. Met die kennis is vervolgens een redelijke schatting te maken.

Kortom: hoeveel dagen per jaar is de temperatuur en de luchtvochtigheid op vlieghoogte optimaal voor condensstrepen.
Ik neem aan dat deze vraag alleen van toepassing is op contrails tijdens onbewolkte dagen in Nederland. Daarvoor heeft het KNMI de ADS CLASSIFICATIE opgesteld. https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentr ... -weerdagen
¨Mooi-weerdagen in cijfers

Juli en augustus bieden doorgaans de meeste dagen met mooi weer. Gemiddeld over 100 jaar tellen die zomermaanden er in De Bilt elk 7, tegen 5 in april en juni. September levert gewoonlijk 4 mooi-weerdagen op, maart 3, oktober 2 en de wintermaanden gemiddeld 1 à 2. Een heel jaar biedt gemiddeld 45 dagen met mooi weer, maar in zonnige, droge en warme jaren zijn dat er natuurlijk veel meer. Het jaar 1947 scoort het fraaist met 90 mooi-weerdagen. Augustus 1947 is ook de recordmaand met 24 mooie dagen.

In de periode 1881 tot 1970 bedroeg het aantal mooi-weerdagen in De Bilt gemiddeld 36 per jaar, waarvan de helft in de drie zomermaanden. Dit aantal nam toe tot gemiddeld circa 43 dagen in de laatste veertig jaar. Het gemiddeld aantal mooi-weerdagen ligt tegenwoordig rond de 50 per jaar, maar door het grillige weer zijn de verschillen van jaar tot jaar groot. ¨ ADS dagen komen vooral voor tijdens een warme troposfeer en hogedrukinvloed. De 80 procent luchtvochtigheid wordt op vliegniveau niet gemakkelijk gehaald op die dagen.


In de Verenigde Staten is onderzoek gedaan na het vliegverbod daar na 11 sep 2001. De invloed op het zonlicht zelf is duidelijk geworden na het onderzoek in de Verenigde Staten na 11 sep 2001. Conclusie:¨ABSTRACT: Several investigators have suggested that the airline shutdown following the 9/11terrorist attacks led to a reduction of jet contrails and an increase in the diurnal temperature range(DTR) across the US. Here, we use an air-mass approach to control for weather conditions across thecountry following 9/11 in order to more accurately assess the observed patterns in the temperaturerange. We indeed find a higher-than-average DTR shortly after the attacks, but we find that theunusually clear weather across the US more than accounts for the observed DTR.¨https://www.int-res.com/articles/cr2002 ... 26p001.pdf

Peter
Berichten: 15
Lid geworden op: 12-09-2019

Re: Optical Depth

Bericht door Peter » 21-09-2019 10:00

Bedankt voor je reactie Karel,

Het is lastiger dan dat. Mijn vraag gaat over bewolkte én onbewolkte dagen. Met andere woorden hoe vaak is er in Europa een laag vliegtuigstrepen/cirrus die een hoeveelheid X licht tegen houdt of reflecteert naar de ruimte. En hoeveel is X procentueel gezien.

Zonnestand en jaargetijde spelen natuurlijk een rol in de totale hoeveelheid licht maar het gaat om het procentuele/relatieve verschil.
Filmer bezig met documentaire over vliegtuigstrepen. (Géén Chemtrails!!!).

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Optical Depth

Bericht door Karel » 21-09-2019 19:05

X is enkele procenten gemeten aan de grond (3 - 5%)http://www-das.uwyo.edu/~geerts/cwx/not ... trail.html ten gevolge van albedo van vliegtuigstreep. Tijdens geheel bewolkte dagen zal dat ook zo veel zijn maar dan overheerst de ¨normale¨ bewolking.https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com ... /97EO00281

Peter
Berichten: 15
Lid geworden op: 12-09-2019

Re: Optical Depth

Bericht door Peter » 22-09-2019 23:11

Dank Karel van den Ende,

Zelf vond ik getallen tot 10% bij veel strepen. Maar dat is op bepaalde dagen. Wat ik zoek is een gefundeerde schatting over het hele jaar.

Zelf denk ik dat 1% aardig in de buurt komt maar dat kan ik niet staven.

Het aantal dagen dat vliegtuigstrepen kunnen ontstaan zou al een hele stap vooruit zijn maar die gegevens heb ik ook nog niet gevonden.
Filmer bezig met documentaire over vliegtuigstrepen. (Géén Chemtrails!!!).

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Optical Depth

Bericht door Gerard » 23-09-2019 20:27

De condities waaronder vliegtuigstrepen / condenssporen / contrails / cirrus homogenitus ontstaan zijn die dagen waarop we - ongeveer - aan de westzijde van een hogedrukgebied liggen, de hemel nog vrij is van convectieve bewolking, maar op hoogte de dalende luchtbeweging (inherent aan hogeluchtdrukgebiedcondities) verdwenen is. Je hebt dan te maken met een wegtrekkend of afkalvend/verzwakkend hogedrukgebied.
Het is lastig om met deze proxy een totaalbeeld per jaar te berekenen. Het zal ook van jaar tot jaar verschillen. Het moeilijke is ook dat het nergens exact bijgehouden wordt. Gelukkig is er 1 persoon in Nederland die al sinds een flink aantal jaren foto's van de met vliegtuigcirrus bezoedelde hemel neemt, eenvoudig omdat hij niet gelukkig werd van deze kunstmatige bewolking. Je zou deze opnames en de meest daarbij voorkomende weercondities kunnen combineren om op die manier de gewenste proxy te kunnen verfijnen. Dat lijkt me een aardige maar uitdagende klus. Te combineren natuurlijk met de zonnestraling in de buurt waar de hemel gefotografeerd is. De vertaling naar heel Nederland zal dan nog niet meevallen.....
Ik denk dat er heel veel werk in zal zitten.
De dagen waarop andere bewolking voor zo'n 50% of meer aanwezig is zou ik verwaarlozen, dan overheerst die bewolking toch.

De website met foto's: http://www.contrails.nl/

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Optical Depth

Bericht door Gerard » 23-09-2019 21:17

Als een ADS-dag moet voldoen aan minstens 50% (directe) zonneschijn tijdens de lichtperiode van een dag en het aantal ADS-dagen is flink toegenomen, dan kan de bewering dat de hoeveelheid bewolking ongeveer gelijk is gebleven geen stand houden.
Verder is mist ook bewolking en als het aantal misturen gedaald is van ongeveer 500 naar ongeveer 200 in de periode 1956 tot 2002 is dat ook een indicatie dat het aantal uren bewolking is afgenomen.

Afbeelding

Peter
Berichten: 15
Lid geworden op: 12-09-2019

Re: Optical Depth

Bericht door Peter » 10-01-2020 18:32

Bedankt voor de reacties,

Ik ben dom gaan tellen.
Ik heb de satellietbeelden van de afgelopen 4 jaar bekeken en vond het volgende:
gemiddeld 180 dagen met zichtbare strepen boven de Benelux, en gemiddeld 33 dagen per jaar met extreme bedekking door strepen.

Jammer genoeg heb ik geen beschikking over de gegevens luchtvochtigheid/druk/temperatuur want dan kun je met de Aplemann chart uitvinden hoeveel dagen de omstandigheden voor strepen gunstig zijn.Nasa heeft een poging gedaan om dit in een kaartje te zetten, voor verschillende types vliegtuigmotoren.

Ik kom daarmee op een geschat (short wave) jaarlijks lichtverlies van ca 0,5 tot 1%. Niet wetenschappelijk maar wel aannemelijk volgens mij.
Filmer bezig met documentaire over vliegtuigstrepen. (Géén Chemtrails!!!).

Plaats reactie