Zomer 2019

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Zomer 2019

Bericht door Karel » 31-08-2019 21:20

Hoe voorspelbaar waren de zomerrecordtemperaturen in juni en juli door de ECMWF modellen?
Voor drie plaatsen het antwoord: "46.0°C in the French village of Vérargues on 28 June; 42.6°C in the town of Lingen in Germany on 25 July; and 38.7° in the city of Cambridge in the UK on 25 July"https://www.ecmwf.int/en/about/media-ce ... re-records

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Zomer 2019

Bericht door Hans » 31-08-2019 22:34

Prachtige afsluiting van zowel de zomer als de Heideweek! Zo maar eens kijken of de slotavond in het water is gevallen. Van de metingen door KNMI geloof ik al tijden niet veel meer. Er stond zojuist bijna overal droog na regen, terwijl het zo ongeveer in de hele oostelijke helft spookt. Modellen kunnen we nu ook echt wel met een kilo zout nemen, van de daarop gebaseerde guidance klopte vandaag niet veel. De door Karel genoemde voorspelling van EC voor het Duitse Lingen gaat over een niet erkend station, wegens de opstelling ter plekke. Op naar zomer 2020, die wat mij betreft ook een gloeiend hete mag worden. Het uitgevonden persistente in weerpatronen blijkt nu wel heel lokaal te zijn, kijkend naar de neerslag deze zomer.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Zomer 2019

Bericht door Jaap » 01-09-2019 00:47

2019 is nu al een historisch jaar. Precies een half jaar geleden eindigde de winter zeer warm met de laatste februaridagen. En nu de laatste zomerdagen ook weer. En nat? Alleen in het noordwesten . In de rest van het land droog tot zeer droog. En dat twee jaar achter elkaar.
Ik richt me nu op de eerste keer 20 graden in december. Vorst straks? Alleen bij een dichtgevroren Oostzee met sneeuw erop of een sneeuwdek op het continent. Die kans wordt kleiner maar het kan nog wel. De herfst moet dan relatief veel hogedruk geven. Spannend! Zij die reppen van een saaie of verzopen zomer kan ik niet volgen.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Zomer 2019

Bericht door Gert » 01-09-2019 08:46

Hans schreef:
31-08-2019 22:34
Prachtige afsluiting van zowel de zomer als de Heideweek! Zo maar eens kijken of de slotavond in het water is gevallen. Van de metingen door KNMI geloof ik al tijden niet veel meer. Er stond zojuist bijna overal droog na regen, terwijl het zo ongeveer in de hele oostelijke helft spookt. Modellen kunnen we nu ook echt wel met een kilo zout nemen, van de daarop gebaseerde guidance klopte vandaag niet veel. De door Karel genoemde voorspelling van EC voor het Duitse Lingen gaat over een niet erkend station, wegens de opstelling ter plekke. Op naar zomer 2020, die wat mij betreft ook een gloeiend hete mag worden. Het uitgevonden persistente in weerpatronen blijkt nu wel heel lokaal te zijn, kijkend naar de neerslag deze zomer.
Vreemd Hans dat op grond van dezelfde guidance zatermorgenvroeg een code geel werd uitgegeven voor precies dat gebied waar de onweersbuien zijn gevallen. Dat is natuurlijk gebaseerd op de modellen. Harmonie en Hirlam gaven de buien al aan. Hirlam eergisteren al


Wat betreft de zomer van 2019. Een historische zomer. Op mijn eigen station ( meet sinds 1988) zitten de diverse grote zomers van deze periode dicht bij elkaar. Ik ben benieuwd hoe groot de verschillen zijn, straks maar eens de data op rij zetten. Een ding is zeker jan Pelleboer en Hans de Jong zouden hun ogen uitwrijven als ze deze data zouden kunnen zien d.w.z de data van zomer 2018 en 2019

Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Yann » 01-09-2019 09:48

Ted schreef:
31-08-2019 13:54
Ben, nu de zomer afloopt, behoorlijk zomermoe. Elke keer als het mooi en stabiel is, is het meteen zeer warm of heet. De afgelopen week was ik op vakantie in Frankrijk. Was in de omgeving van Orleans. Het was prachtig weer en alleen dinsdagavond rond 22 uur een paar spatjes. We waren met een ploeg van 41 mensen aan het fietsen. De 36 graden van afgelopen maandag vond meer dan de helft te heet. Eind van de week ging het gelukkig naar 27 a 28 graden.

Dan ga je al aan de randen van de zomer op vakantie, dan is het nog heet. Vandaag ook weer warm. De vooruitzichten gaan nu naar 17 tot 20 graden. Kijk er echt naar uit. Ben ook serieus aan het denken om de vakanties meer naar april/mei en september/oktober te verplaatsen. Die stikhitte begint me steeds meer te hekelen.
Ik begrijp je volledig. Ben beslist geen zomerhater, heb genoten van de vele zonnige dagen, veel in de zon gelegen, maar na drie hittegolven heb ik het toch gehad met deze zomer. Het najaar met alles wat daarbij hoort, mag nu echt komen van mij. Alleen spijtig dat we zo dadelijk weer dat massale gejammer van al die herfstofoben zullen moeten incasseren. :x
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Zomer 2019

Bericht door Pieter » 01-09-2019 10:14

1 september 2019 : De meteorologische zomer is nu voorbij. Is het de bedoeling dat deze zomersite nu gesloten wordt , of gaan we deze bijzondere zomer nog evalueren en na genieten?

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Zomer 2019

Bericht door Hans » 01-09-2019 10:30

Lekker na genieten van al het moois, hoewel ik het persoonlijk wel heb gehad met de zomer van 2019.
2 Topzomers achter elkaar is m.i. wel voldoende.
Ik hoop op een normale zomer volgend jaar met genoeg neerslag en af en toe ook warmere perioden.
De 40.6 van mijn station mag mijnerzijds 100 jaar blijven staan bij wijze van spreken.
In die hete week kon je alleen maar binnen in de "koelte" blijven. Het was spectaculair maar ik heb toch liever wat normalere temperaturen.
Op naar de herfst wat mij betreft en dan hopelijk een herfst met veel afwisseling in weertypes.
In het warmer wordende klimaat lijkt het weer eentonige te worden met weersystemen die meer persistent zijn.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 01-09-2019 10:34

.
Laatst gewijzigd door Ted op 14-02-2021 12:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Ko » 01-09-2019 11:22

Ted schreef:
01-09-2019 10:34
Als dit een topzomer is, ben ik een rund. Deze zomer telde maar liefst 29 zomerse dagen minder dan vorig jaar in De Bilt.
Tja, maar je moet ook niet een heetste zomer ooit als maatstaf nemen maar het langjarig gemiddelde. En volgens die normaal was het gewoon van alles ruim teveel. Hier in Brabant waren het deze horrorzomer 38 zomerse dagen, vorig jaar 51. Let op: normaal zijn het er maar 20 dus 18 dagen teveel! Men is teveel verwend! Met minder zijn we al niet meer tevreden, ook al is dat nog ruim teveel. Kijk anders eens naar de echt koele zomers, en de veel lagere aantallen warme en zomerse dagen. Dat is ruim de helft minder van nu en vorig jaar.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2019

Bericht door Sebastiaan » 01-09-2019 11:30

Sommige warmteliefhebbers geven deze zomer een 5 :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie